Według raportu Biblioteki Narodowej „Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku. Wstępne wyniki” około 37% Polaków przeczytało co najmniej jedną książkę w ciągu roku. Czy to dużo, czy mało? Czy istniejące księgarnie spełniają całkowicie oczekiwania rynku, jaki rodzaj literatury sprzedawać? Te i inne pytania z pewnością zadają sobie osoby, które chcą założyć własny biznes - księgarnię.
Biznesplan - księgarnia internetowa
Cyfryzacja, rozwój technologii sprawia, że większość z nas dużo czasu spędza w sieci. Dlatego dla osób chcących sprzedawać literaturę, dobrym pomysłem może okazać się internetowa księgarnia. Biznes w sieci jest z pewnością tańszy niż prowadzenie stacjonarnego lokalu.
Plusy takiego przedsięwzięcia, ale też zagrożenia i koszty, należy szczegółowo przeanalizować i przedstawić w biznesplanie. Zwróćmy uwagę na kilka kluczowych elementów.
Planując biznes, należy przemyśleć formę prawną, logo, chwytliwą nazwę. Ale zastanówmy się nad samym produktem. Możemy postawić na wszechstronność lub skupić się na wyspecjalizowanej sprzedaży - szwedzkie kryminały, wyłącznie fantastyka, książki w języku angielskim czy francuskim, literatura medyczna lub podróżnicza itd. Warto też przemyśleć, w jaki sposób przyciągnąć klientów, jak wyróżnić się spośród konkurencji. Trudno konkurować cenowo z tanimi dyskontami, dlatego trzeba skupić się na innych elementach, które mogą zwrócić uwagę czytelników: prezenty dodawane do zakupu (zakładki do książek to już praktycznie standard), darmowa dostawa, błyskawiczna realizacja zamówienia, połączenie sprzedaży nowych egzemplarzy z działalnością antykwaryczną. Ważne jest także, by nieustannie podtrzymywać pozytywne relacje z klientami. Rozwiązaniem może okazać się blog tematyczny lub ciekawie prowadzone forum - skupiając się na tym, by ludzie chętnie pozostawali na naszej stronie internetowej zwiększymy swoje szanse na sukces.
By sprzedaż internetowa działała sprawnie, musimy tak samo dobrze, jak o same produkty, zadbać o stronę internetową. Powinna być przyjazna dla użytkownika - łatwa i intuicyjna w obsłudze, zoptymalizowana pod kątem widoczności w wynikach wyszukiwania. Można do tego zatrudnić zewnętrzną firmę, która będzie opiekowała się powstającą witryną. Koszty, które jeszcze trzeba uwzględnić, analizując biznes - księgarnię, to oczywiście zakupy samych książek, ich wysyłka i magazynowanie, i jak w przypadku każdej działalności - podatki.
Czy księgarnia to dobry biznes
Wiele osób zadaje sobie pytanie: czy księgarnia to dobry biznes? Trzeba zdawać sobie sprawę, że z pewnością początki są trudne. Istnieją już znane marki, które długo wyrabiały swoja pozycję na rynku. Jednak jeśli znajdziemy unikalny pomysł na biznes - księgarnię internetową, z czymś, czego czytelnik nie znajdzie nigdzie indziej. Warto śledzić statystyki publikowane przez Bibliotekę Narodową - kto czyta, w jakim wieku, gdzie (w domu, w tramwaju, w podróży?). Może właśnie w analizach znajdziemy inspirację, by zaproponować klientom to, czego nie znajdą nigdzie indziej.