Wyobraź sobie, że pracujesz w korporacji, jesteś liderem kilku lub kilkunastoosobowego zespołu. Jako przełożony będziesz zawsze dostępny dla swoich pracowników, czy raczej zamkniesz się w oddzielnym pokoju i wyznaczysz specjalne godziny na rozmowy z podwładnymi?
Polityka otwartych drzwi – definicja
Nie ma konkretnej definicji tego zwrotu. Politykę otwartych drzwi rozumie się jako ciągłą dostępność przełożonego dla jego pracowników. Otwarte drzwi do pokoju, numer telefonu dostępny dla wszystkich – likwidowanie wszelkich barier w komunikacji to sposób zarządzania mający wpłynąć na zwiększenie wydajności pracy.
Nie należy mylić tego sformułowania z zasadą obowiązującą w prawie międzynarodowym i oznaczającą równość wszystkich krajów w stosunkach handlowych ze stroną trzecią (Internetowa Encyklopedia PWN).
Polityka otwartych drzwi – wady i zalety
Co daje taka strategia zarządzania? Dzięki niej komunikacja w zespole jest swobodniejsza, szybsza. Panuje większa otwartość oraz tolerancja na różnorodne pomysły, które w przyszłości mogą okazać się dla przedsiębiorstwa kluczowe. Tego rodzaju polityka wpływa na pozytywną atmosferę, która z kolei przekłada się na wydajność pracowników.
Komunikacja, zaufanie między współpracownikami a przełożonym pozwala budować przywiązanie do przedsiębiorstwa.
Mimo wielu zalet należy jednak dobrze zastanowić się nad wprowadzeniem takiej metody. Pozostawienie otwartych drzwi na każdy problem i każdą, nawet najdrobniejszą sytuację może powodować nieustanne odrywanie przełożonego od pracy. Sam zespół na tym nie ucierpi, jednak manager straci sposobność do efektywnej organizacji czasu – ponieważ cały plan pracy zostanie zaburzony przez odwiedzających pracowników.
Szef zamknięty przez osiem godzin w gabinecie z pewnością nie będzie miał takiej kontroli nad pracownikami, jak w przypadku kiedy pozwoli im przychodzić i komentować różne sprawy. Lecz tu również jest zagrożenie. Stworzenie przestrzeni do poszukiwania ciągłej akceptacji u pracodawcy, analizowanie z nim każdego problemu mogą też w pewnym momencie doprowadzić do sytuacji, kiedy pracownicy przestaną być samodzielni. Chcąc zrzucić z siebie odpowiedzialność, będą próbowali wszystkie decyzje przypisać managerowi.
Kiedy warto stosować politykę otwartych drzwi w firmie?
Polityka otwartych drzwi może zdawać egzamin w przedsiębiorstwach, w których często korzysta się z metody burzy mózgów, potrzebna jest nieustanna aktualizacja pomysłów i danych. Sprawdza się także w sytuacjach wymagających podejmowania szybkich decyzji. W razie potrzeby wystarczy wejść do już otwartego gabinetu i załatwić potrzebną sprawę.
Mniej korzystna może okazać się w przedsiębiorstwach, w których bardzo duże znaczenie w funkcjonowaniu mają konkretne, sformalizowane procedury. Otwarte drzwi niejako zachęcają do omijania panujących zasad – bo łatwiej będzie pójść na skróty i porozmawiać.