Wiesz, że w Twojej firmie zwalnia się stanowisko, a Twój znajomy właśnie szuka pracy... Albo daleka kuzynka zapytała, czy nie możesz podesłać jej CV znajomemu rekruterowi... Jeśli zastanawiasz się, czy polecenie pracownika do pracy jest dobrym pomysłem, czytaj dalej i dowiedz się:
- jakie zalety ma zatrudnianie pracownika z polecenia dla firmy,
- kiedy warto poważnie zastanowić się nad rekomendacją znajomych.
Polecenie pracownika – zalety dla firmy
Rekrutacja pracownika i jego wdrożenie do nowych obowiązków to często bardzo kosztowny i długotrwały proces. Zatrudnienie osoby, która finalnie nie pasuje osobowościowo do zespołu, choć wykazała się wysokimi kompetencjami, i z jakichś względów zupełnie się nie sprawdza w pracy, jest sporym ryzykiem dla każdego pracodawcy.
M.in. dlatego w wielu firmach z powodzeniem funkcjonuje system poleceń pracowniczych. W tym miejscu warto zaznaczyć, że nie należy utożsamiać pracy z polecenia z negatywnie kojarzonym "załatwieniem pracy" po znajomości. Z punktu widzenia przedsiębiorców opłacalne jest bowiem znalezienie nowego członka zespołu, który będzie osobą odpowiednią na danym stanowisku, a nie po prostu bliskim czy znajomym już zatrudnionego pracownika. Ważniejsze od relacji są bowiem kompetencje i umiejętności, którymi kandydat z polecenia musi się wykazać.
Niemniej rekrutowanie z polecenia to dla firmy prosty sposób pozyskania pracowników bez angażowania dużych nakładów finansowych, niekiedy nawet bez uruchamiania procesu naboru dla innych kandydatów. To również oszczędność czasu i szansa na ograniczenie błędów w rekrutacji.
Można bowiem założyć, że osoba z polecenia ze względu na fakt znajomości z pracownikiem firmy zna już realia pracy, ma szansę szybciej zaaklimatyzować się w nowym miejscu, dopasować do zespołu. Nikt nie zarekomenduje przecież osoby, której nie lubi i z którą nie chciałby pracować.
Co więcej, pracodawca, który stawia na system poleceń, ma szansę dotrzeć do kandydatów pasywnych – takich, którzy aktualnie mają pracę, nie szukają nowej, ale mogą zareagować na propozycję przedstawioną przez kogoś znajomego.
Rekomendacje pracownika – kiedy tego nie robić?
Jak widać, prowadzenie rekrutacji z wykorzystaniem poleceń pracowniczych ma dla firmy wiele zalet. Także osoba, która angażuje się w rekomendowanie kogoś do pracy, zyskuje. Przede wszystkim może budować wizerunek zainteresowanego sprawami organizacji, lojalnego pracownika. Nawet jeśli osoba z polecenia nie zostanie ostatecznie zatrudniona, szef z pewnością doceni Twoje zaangażowanie.
Pamiętaj jednak, że osobista rekomendacja wiąże się z odpowiedzialnością, jaką bierze na siebie polecający. Mimo że dana osoba i tak przechodzi kolejne etapy procesu rekrutacyjnego, jeśli wykaże się niekompetencją, brakiem kultury osobistej, to ten fakt może odbić się na Tobie. Dlatego polecaj do pracy wyłącznie osoby, które Twoim zdaniem mają odpowiednie kwalifikacje i mają szansę się sprawdzić, np. znajomych ze studiów, współpracowników z poprzednich miejsc pracy, dalszych znajomych, którzy mają status ekspertów w swoich dziedzinach.