Zawartość cukru w napojach to obecnie bardzo duży problem. Ta słodka substancja, wpływająca na walory smakowe, ma negatywny wpływ na zdrowie. Przyczynia się do otyłości, cukrzycy, zachorowań na nowotwory czy choroby serca.
Podatek cukrowy 2020: na czym polega
Podatek cukrowy to rodzaj podatku akcyzowego, związanego ze sprzedażą napojów słodzonych. Działa już w innych europejskich krajach – w Danii, na Węgrzech, we Francji czy w Portugalii. 4 lutego 2020 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów, który ma wprowadzić tę opłatę także w naszym kraju.
Na czym ma polegać podatek cukrowy 2020 w Polsce? Otóż ma obowiązywać opłata w części stałej i zmiennej. Jak czytamy na stronie Premiera Rzeczypospolitej Polskiej: „opłata stała: 50 gr za litr napoju z dodatkiem cukru lub substancji słodzącej,+ dodatek: 10 gr za litr napoju z dodatkiem substancji aktywnej (kofeina lub tauryna), + opłata zmienna: 5 gr za każdy gram cukru powyżej 5 gramów/100 ml – w przeliczeniu na litr napoju(…). Obowiązek zapłaty opłaty spoczywa na podmiocie, który sprzedaje napój do punktu sprzedaży detalicznej. Obowiązek powstaje w momencie wprowadzenia sprzedaży, tj. przekazania do sklepu lub przesunięcia magazynowego do punktu sprzedaży detalicznej w przypadku sprzedaży własnej producenta. Opłatę wnosi się raz w miesiącu”.
Czemu ma służyć tego rodzaju podatek akcyzowy? Ma to być próba rozwiązania problemu nadmiernego spożywania cukru przez Polaków. Popularne słodkie napoje powodują masowe problemy z otyłością, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Z tego względu, jak dalej czytamy na portalu premier.gov.pl, opłaty z podatków: „będą wpływać do NFZ i muszą być przeznaczone na działania o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym oraz na świadczenia opieki zdrowotnej związane z utrzymaniem i poprawą stanu zdrowia świadczeniobiorców z chorobami rozwiniętymi na tle niewłaściwych wyborów i zachowań zdrowotnych, w szczególności z nadwagą i otyłością”.
Wpływ podatku cukrowego na branżę spożywczą
Pojawiają się jednak głosy przeciwko takiemu rozwiązaniu. Po pierwsze przeciwnicy wskazują, że podatek cukrowy nie będzie miał wpływu na nawyki żywieniowe i nie pomoże w walce z otyłością w Polsce.
Oczywiście sytuację odczują producenci napojów i w jakiś sposób będą musieli uwzględnić narzucone opłaty. Najprostszym rozwiązaniem wydaje się podniesienie cen produktów, co dla mniejszych przedsiębiorstw może okazać się zgubną polityką. Jeżeli zmniejszy się sprzedaż (spowodowana zbyt wysokimi cenami), nie będą w stanie utrzymać się na rynku. Zamiast wzrostu cen, producenci mogą zdecydować się na cięcia w innych obszarach działalności – w zatrudnieniu, w promocji itd., co z pewnością wpłynie na sytuację danej firmy na rynku.
Ucierpieć mogą także polscy rolnicy – ci, którzy dostarczają owoce na produkcję napojów oraz uprawiający popularnego buraka cukrowego, będącego podstawą do wytwarzania cukru.