Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Otwarte powierzchnie biurowe – czy open space jest dla każdego?

Otwarte powierzchnie biurowe – czy open space jest dla każdego?

 
Otwarte powierzchnie biurowe – czy open space jest dla każdego?

Open space – co to?

 

Co zawiera się pod określeniem open space? Wystarczy powołać się na dosłowne tłumaczenie – otwarta przestrzeń. Sformułowanie może być używane w kontekście planowania różnego typu budynków, jednak najczęściej ma zastosowanie w nomenklaturze dotyczącej przestrzeni biurowej.

 

Zamiast rozdzielać ścianami dużą powierzchnię na mniejsze pokoje, zostawia się (lub specjalnie projektuje) jeden otwarty lokal i w nim aranżuje stanowiska pracownicze. Z reguły biurka ułożone są rzędami – obok siebie, jedno za drugim, albo w tak zwane wyspy (w zależności od tego, jak wielka jest przestrzeń biurowa i ilu trzeba umieścić w niej pracowników). Ze względu na specyfikę pracy pokój managera zazwyczaj jest wyodrębniony jako osobne pomieszczenie – kierownik ma zapewniony komfort w omawianiu kluczowych spraw przedsiębiorstwa czy przeprowadzania indywidualnych rozmów z pracownikami.

 

Ci często, choć w małym stopniu, również mają zapewnioną prywatność poprzez boksy biurowe, które obudowane są ścianami osłaniającymi od zewnętrznego rozgardiaszu. Popularnym rozwiązaniem jest także ustawianie „pseudo ścian” z mebli i innych urządzeń biurowych, tak, by każdy zespół miał swoją przestrzeń, ale jednocześnie mógł swobodnie kontaktować się z cała kadrą.

 

W wielu ofertach, jeśli pracodawca proponuje nowoczesne biuro, zazwyczaj zaznacza, że chodzi o wygodny open space.

 

Zalety pracy w otwartej przestrzeni biurowej

 

Open space ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Przyjrzyjmy się argumentom każdej ze stron.

 

Do zalet, jakie niesie ze sobą praca biurowa w otwartej przestrzeni, zalicza się przede wszystkim łatwość i szybkość komunikacji. Mijając inne osoby każdego dnia, łatwiej jest się z nimi zintegrować. Czasem też można zauważyć, nad czym pracują inni i podsunąć komuś ciekawe rozwiązanie lub poradzić się w kwestiach dotyczących własnego projektu.

 

W przypadku takiej aranżacji przestrzeni wszyscy mają jednakowe (lub podobne) warunki pracy. Nikt nie czuje się pokrzywdzony/wyróżniony ze względu na to, że musi siedzieć w innym – mniejszym lub większym pokoju.

 

Często zwraca się też uwagę, iż taniej jest zorganizować biuro open space niż wydzielać osobne pokoje dla pracowników.

 

Wady pracy w open spasie

 

Jakie są wady organizowania w ten sposób powierzchni biurowych? Praca w korporacji, przy projektach, a także w mniejszych firmach wymaga często dłuższego skupienia, wyciszenia. Czy w miejscu, gdzie pracuje jednocześnie 20, 30 czy 60 osób, jest to możliwe do osiągnięcia? Z pewnością ciężko będzie o całkowitą ciszę, jednak jeśli pracodawcy wprowadzą odpowiednie zasady współpracy, zachowania przy stanowiskach, nie będzie to aż takie trudne.

 

Praca w biurze wymaga odpowiednich warunków. Dopuszczalne temperatury powietrza i poziom oświetlenia są określone przepisami BHP. W przypadku większych powierzchni czasem ciężko znaleźć kompromis. Jednym jest za ciepło, innym za zimno, ktoś odczuwa duchoty, a w tym samym momencie inna osoba skarży się na przeciąg.

 

Tak naprawdę jednak trzeba mieć na uwadze, że w jednostkach zatrudniających dużą liczbę pracowników ciężko będzie zawsze się we wszystkim zgadzać. Stąd ważna jest rola managerów, którzy określają zasady i pilnują, by atmosfera pracy była przyjazna i sprzyjała wykonywaniu obowiązków służbowych.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Konsultant / Wdrożeniowiec z obszaru Kadry i Płace

    Symfonia Sp. z o.o.   Warszawa    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Zakres obowiązków i kluczowych zadań: Udział w analizie wymagań i potrzeb klienta. Udział i zaangażowanie w pełnym cyklu życia projektu wdrożeniowego. Instalacja, konfiguracja, parametryzacja i modyfikacja oprogramowania na podstawie wymagań klienta. Szkolenie użytkowników, wspieranie...
  • Młodszy Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania ERP

    Symfonia Sp. z o.o.   Warszawa, al. Jerozolimskie 132    praca hybrydowa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Realizacja celów sprzedażowych oprogramowań dedykowanych dla działów finansowo-księgowych, kadrowych oraz właścicieli firm. Aktywne pozyskiwanie nowych klientów, wykorzystując dostępne narzędzia i bazy danych. Prowadzenie procesów sprzedażowych oraz...
  • Specjalista ds. Operacji Transportowych / Dyspozytor

    REMONDIS Sp. z o.o.   Bydgoszcz, ul. Inwalidów 45    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Zakres zadań: Tworzenie dokumentacji tras i list przewozowych; Nadzór nad flotą przy użyciu systemu GPS; Rejestrowanie zamówień oraz obsługa klienta; Rozliczanie dokumentów związanych z realizacją usług; Analiza danych z tachografów i kart pracy kierowców; Rozpatrywanie reklamacji i...
  • Symfonia Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    19 godz.
    Cel stanowiska: Poszukujemy specjalisty do zespołu zajmującego się wewnętrznymi aplikacjami i systemami, głównie odpowiedzialnego za system ERP obejmujący finanse i księgowość oraz zarządzanie handlem. Kandydat powinien posiadać doświadczenie jako Projektant - Programista lub...
  • Specjalista / Specjalistka ds. administracyjnych i rozliczeń

    REMONDIS Sp. z o.o. Dział Odpadów Specjalnych   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    20 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: obsługi systemu informatycznego funkcjonującego w Spółce; fakturowania; raportowania; prowadzenia dokumentacji; obsługi klienta na podstawie otrzymanych zamówień;
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / junior / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    21 godz.
    Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w Zakładzie Produkcyjnym; opracowywanie dokumentów...

Najnowsze artykuły

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Europeistyka kojarzy się z kulturoznawstwem, w rzeczywistości są to studia interdyscyplinarne stworzone z myślą o osobach, które interesują zagadnienia związane z aktualną sceną polityczną Europy, współpracą regionalną w ramach partnerstwa z krajami UE czy wykorzystaniem unijnych funduszy. W Dzień Europy pytamy: jaka praca czeka obecnie na absolwentów europeistyki? Czy warto ją sudiować?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379