Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Otwarte powierzchnie biurowe – czy open space jest dla każdego?

Otwarte powierzchnie biurowe – czy open space jest dla każdego?

 
Otwarte powierzchnie biurowe – czy open space jest dla każdego?

Open space – co to?

 

Co zawiera się pod określeniem open space? Wystarczy powołać się na dosłowne tłumaczenie – otwarta przestrzeń. Sformułowanie może być używane w kontekście planowania różnego typu budynków, jednak najczęściej ma zastosowanie w nomenklaturze dotyczącej przestrzeni biurowej.

 

Zamiast rozdzielać ścianami dużą powierzchnię na mniejsze pokoje, zostawia się (lub specjalnie projektuje) jeden otwarty lokal i w nim aranżuje stanowiska pracownicze. Z reguły biurka ułożone są rzędami – obok siebie, jedno za drugim, albo w tak zwane wyspy (w zależności od tego, jak wielka jest przestrzeń biurowa i ilu trzeba umieścić w niej pracowników). Ze względu na specyfikę pracy pokój managera zazwyczaj jest wyodrębniony jako osobne pomieszczenie – kierownik ma zapewniony komfort w omawianiu kluczowych spraw przedsiębiorstwa czy przeprowadzania indywidualnych rozmów z pracownikami.

 

Ci często, choć w małym stopniu, również mają zapewnioną prywatność poprzez boksy biurowe, które obudowane są ścianami osłaniającymi od zewnętrznego rozgardiaszu. Popularnym rozwiązaniem jest także ustawianie „pseudo ścian” z mebli i innych urządzeń biurowych, tak, by każdy zespół miał swoją przestrzeń, ale jednocześnie mógł swobodnie kontaktować się z cała kadrą.

 

W wielu ofertach, jeśli pracodawca proponuje nowoczesne biuro, zazwyczaj zaznacza, że chodzi o wygodny open space.

 

Zalety pracy w otwartej przestrzeni biurowej

 

Open space ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Przyjrzyjmy się argumentom każdej ze stron.

 

Do zalet, jakie niesie ze sobą praca biurowa w otwartej przestrzeni, zalicza się przede wszystkim łatwość i szybkość komunikacji. Mijając inne osoby każdego dnia, łatwiej jest się z nimi zintegrować. Czasem też można zauważyć, nad czym pracują inni i podsunąć komuś ciekawe rozwiązanie lub poradzić się w kwestiach dotyczących własnego projektu.

 

W przypadku takiej aranżacji przestrzeni wszyscy mają jednakowe (lub podobne) warunki pracy. Nikt nie czuje się pokrzywdzony/wyróżniony ze względu na to, że musi siedzieć w innym – mniejszym lub większym pokoju.

 

Często zwraca się też uwagę, iż taniej jest zorganizować biuro open space niż wydzielać osobne pokoje dla pracowników.

 

Wady pracy w open spasie

 

Jakie są wady organizowania w ten sposób powierzchni biurowych? Praca w korporacji, przy projektach, a także w mniejszych firmach wymaga często dłuższego skupienia, wyciszenia. Czy w miejscu, gdzie pracuje jednocześnie 20, 30 czy 60 osób, jest to możliwe do osiągnięcia? Z pewnością ciężko będzie o całkowitą ciszę, jednak jeśli pracodawcy wprowadzą odpowiednie zasady współpracy, zachowania przy stanowiskach, nie będzie to aż takie trudne.

 

Praca w biurze wymaga odpowiednich warunków. Dopuszczalne temperatury powietrza i poziom oświetlenia są określone przepisami BHP. W przypadku większych powierzchni czasem ciężko znaleźć kompromis. Jednym jest za ciepło, innym za zimno, ktoś odczuwa duchoty, a w tym samym momencie inna osoba skarży się na przeciąg.

 

Tak naprawdę jednak trzeba mieć na uwadze, że w jednostkach zatrudniających dużą liczbę pracowników ciężko będzie zawsze się we wszystkim zgadzać. Stąd ważna jest rola managerów, którzy określają zasady i pilnują, by atmosfera pracy była przyjazna i sprzyjała wykonywaniu obowiązków służbowych.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. obsługi klienta B2B (język niemiecki)

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    kontakt z klientem w języku niemieckim ofertowanie oraz przygotowywanie zamówień udział w wyjazdach i targach; aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; realizacja planów sprzedażowych;
  • Specjalista ds. obsługi klienta B2B (język francuski)

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    kontakt z klientem w języku francuskim; ofertowanie oraz przygotowywanie zamówień; udział w wyjazdach i targach; aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; realizacja planów sprzedażowych;
  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od 05.11-31.12 Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,41€/godz.netto - inne prace)
  • Młodszy specjalista / Młodsza specjalistka ds. wsparcia sprzedaży z językiem niemieckim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, Blisko "METRO STOKŁOSY"    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 6 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Obsługa zamówień; Przygotowywanie ofert handlowych; Aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; Realizacja planów sprzedażowych;
  • Młodszy specjalista / Młodsza specjalistka ds. wsparcia sprzedaży z językiem francuskim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, Blisko "METRO STOKŁOSY"    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 6 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Obsługa zamówień; Przygotowywanie ofert handlowych; Aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; Realizacja planów sprzedażowych;
  • Sztygar Zmianowy Górniczy pod Ziemią / TBM Shift Engineer

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Zakres obowiązków: Praca przy drążeniu tuneli za pomocą tarczy TBM na projekcie rozbudowy II linii Metra w Warszawie, Nadzór nad prowadzeniem robót tunelowych na zmianie, Przestrzeganie obowiązujących przepisów, zarządzeń, instrukcji, norm i wytycznych, Prowadzenie robót zgodnie z...

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!