Pasmanteria to jeden z pomysłów na biznes z małym kapitałem. Czy współcześnie, gdy niemal wszystko można zamówić w internecie, opłaca się prowadzić własny sklepik? Czy na materiały krawieckie, nici i inne akcesoria wciąż znajdą się klienci? I czy na pasmanterii zarobić można coś więcej niż przysłowiowy guzik?
Pasmanteria: jak otworzyć?
Przede wszystkim ten pomysł na firmę wymaga zarejestrowania działalności. Jeśli chodzi o samą jej formę, to do naszej dyspozycji są jednoosobowa działalność gospodarcza i spółki (poza spółką partnerską). Przy rejestracji trzeba wybrać odpowiednie kody PKD i formę opodatkowania. Jeśli takie formalności są nam obce, rozważmy skorzystanie z pomocy biura księgowego. Wniosek do CEIDG można złożyć, nie wychodząc z domu, a sam proces jest prosty i szybki.
Pasmanteria: co można kupić?
Dobrze, gdy oferta sklepu jest tak szeroka, by każdy klient znalazł coś dla siebie. Co powinno znaleźć się w porządnej pasmanterii?
- Akcesoria do szycia, nożyce krawieckie, przyborniki,
- guziki, napy, haftki,
- zamki błyskawiczne,
- tasiemki, paski i sznurki,
- łaty i aplikacje,
- akcesoria dla amatorów robótek ręcznych (np. szydełko, nici do szydełkowania, włóczka bawełniana, cekiny, koraliki i inne akcesoria do wyrobu biżuterii, zestawy do decoupage i filcowania).
Im ciekawsza lista, tym większe grono klientów przyciągnie.
Pasmanteria: ile zarabia?
Na to pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Dochody, jakie może generować ten mały biznes, zależą od wielu zmiennych. M.in. od tego:
- jakie ceny narzuca hurtownia pasmanteryjna, dostawca, u którego się zaopatrujemy i jakie ceny ustalimy sami,
- jaka jest grupa docelowa; w pasmanterii mogą zaopatrywać się całe fabryki ubrań, profesjonalni krawcy i krawcowe, rękodzielnicy, amatorzy szycia, wyszywania, haftowania, szydełkowania i innych ręcznych robótek,
- czy w danej lokalizacji jest duże zapotrzebowanie na akcesoria krawieckie,
- jak wysokie są koszty prowadzenia działalności,
- czy decydujemy się na zatrudnienie pracowników, czy prowadzimy pasmanterię sami.
Od przychodów ze sprzedaży trzeba odjąć wszelkie koszty prowadzenia działalności. Składki ZUS, podatek dochodowy, opłaty lokalowe, ewentualne koszty zatrudnienia pracownika i wiele więcej. Realizując pomysł na własny biznes, warto sobie to wszystko przekalkulować i ocenić, czy inwestycja się zwróci, czy i kiedy sklep zacznie zarabiać.
Czy pasmanteria to dobry interes?
Świetnie zaopatrzona, nowoczesna pasmanteria w okolicy ma szansę zdobyć lojalne grono klientów, zwłaszcza jeśli konkurencja zatrzymała się w miejscu kilkanaście lat temu i nie podąża z duchem czasu. Szeroki asortyment dobrej jakości, dopasowany do głównej grupy docelowej i reklama w internecie to coś, co może dać nam przewagę i pozwoli prowadzić dochodowy biznes. Zawsze warto sprawdzić, na jakie produkty i usługi jest zapotrzebowanie. Pasmanterię z powodzeniem można połączyć np. z punktem przeróbek krawieckich, wykonywaniem nadruków na ubraniach czy hafciarnią.