Jest wiele strategii sprzedaży i promowania własnej marki. Te najbardziej skuteczne uwzględniają fakt, że dzięki rozwojowi nowych technologii kontakt z klientem jest coraz bardziej interaktywny. Poznaj omnichannel marketing, strategię reklamową, która idzie z duchem czasu.
Omnichannel marketing: definicja
Omnichannel marketing, podobnie jak multichannel marketing, wykorzystuje różnorodne kanały komunikacji z klientem. Od prostego marketingu wielokanałowego różni go jednak to, że w wersji omnichannel marka towarzyszy klientowi nie tylko za pośrednictwem różnych urządzeń z dostępem do internetu, ale także wówczas, gdy konsument pozostaje offline.
Omnichannel marketing stanowi zatem spójną strategię, obejmującą wszystkie działania promocyjne firmy. Przykładem omnichannel marketingu jest więc posiłkowanie się aplikacjami na smartfona w czasie dokonywania zakupów w stacjonarnym sklepie – na przykład po to, by skorzystać z promocji czy dowiedzieć się o rozszerzeniu oferty. Inny przykład – zintegrowany system pozwalający np. dodawać produkty do koszyka na jednym urządzeniu, a po jakimś czasie dokonywać płatności na innym.
Omnichannel marketing: zastosowanie
Jest to strategia sprzedażowa, która ma bardzo szerokie zastosowanie. Korzystają z niej powszechnie na przykład:
- marki odzieżowe – dokonywanie zakupów i zwrotów licznymi kanałami,
- banki – przez połączenie tradycyjnych usług z bankowością internetową i mobilną,
- supermarkety – połączenie wizyt w sklepach, zamawiania produktów online, korzystania z promocji dzięki kodom na urządzeniach mobilnych itp.
Omnichannel marketing wykorzystuje fakt, że współczesny konsument jest przyzwyczajony do jednoczesnego funkcjonowania w świecie wirtualnym i rzeczywistym oraz nie rozgranicza obu tych doświadczeń. Strategia reklamowa firmy typu omnichannel wychodzi naprzeciw potrzebie posiadania dostępu do oferty na wyciągnięcie ręki, niezależnie od tego, gdzie akurat znajduje się klient – w sklepie, w podróży, na własnej kanapie.
Omnichannel marketing: zalety
Zarządzanie relacjami z klientem typu omnichannel buduje zaufanie do marki i przyczynia się do zwiększenia liczby klientów, co ma wpływ na wyniki sprzedaży.
Omnichannel marketing świadczy również o tym, że przedsiębiorstwo jest dobrze zarządzane, realizuje przemyślaną strategię, umie dostosowywać się do potrzeb rynku i realizować długofalowe projekty – a to z kolei poprawia relacje z klientem biznesowym i pozwala na wypracowanie stabilnej pozycji na rynku.
Omnichannel marketing świetnie daje się łączyć z innymi strategiami rozwoju sprzedaży, takimi jak influencer marketing czy social media marketing.