Odpoczynek po pracy
Przeciętny Polak pracuje 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu. Wielu ludzi wykonuje też swoje obowiązki w czasie, który powinien być przeznaczony na odpoczynek. Przepracowanie, stres i brak odskoczni mogą prowadzić do wypalenia zawodowego, które negatywnie wpłynie na naszą efektywność. Bardzo ważne jest w takim przypadku zachowanie zasady work-life balance.
Koncepcja ta powstała w latach 70. XX wieku, a obecnie staje się coraz bardziej popularna w naszym kraju. Właściciele firm zdają sobie sprawę, że efektywny podwładny to wcale nie taki, który codziennie siedzi po godzinach, a taki, który jest wypoczęty i przychodzi do pracy z energią i nowymi pomysłami.
Zasada work-life balance to utrzymanie równowagi między karierą a życiem prywatnym. Główny nacisk kładzie się tutaj na edukacji, że relaks, zdrowie i relacje z innymi ludźmi są równie ważne jak sukces zawodowy, osiągnięte cele i ambicje. Przy czym warto tutaj podkreślić, że nie jest to spychanie pracy na dalszy plan. Najważniejsze w tej koncepcji jest bowiem osiągnięcie zdrowej równowagi, co pozwala na większą kontrolę nad swoim życiem oraz emocjami.
Jak odpoczywać po pracy
Prawo pracy podkreśla, że każda zatrudniona osoba ma prawo do odpoczynku dobowego. Po wyjściu z biura warto zatem oczyścić umysł i skupić się na zupełnie innych rzeczach. Dla niektórych najważniejszy będzie czas spędzony z rodziną. Oczywiście dzieci potrzebują dużo uwagi, dlatego warto też w całym tym zgiełku znaleźć chwilę dla siebie. Jeżeli nasza praca wymaga od nas 8 godzin siedzenia przed komputerem, to zalecane jest skorzystanie z zajęć ruchowych. Mogą to być siłownia, zajęcia z tańca, joga, fitness, koszykówka. Warto także skorzystać z ładnej pogody i pójść do parku lub udać się na rowerową wycieczkę. Dla niektórych najlepszą odskocznią jest pasja, której poświęcają swój wolny czas.
Musimy jednak zdać sobie sprawę z tego, że w zasadzie równowagi nie chodzi o to, aby na siłę za każdym razem po pracy biec na jakieś zajęcia ruchowe. Wszystko zależy bowiem od tego, na co w danym momencie mamy ochotę. Każdy z nas powinien nauczyć się słuchać swojego ciała, które wysyła pewne sygnały. Jeżeli czujemy, że jednego dnia nie mamy ochoty na wychodzenie z domu, to nie zmuszajmy się do tego. Widocznie nasz organizm potrzebuje wyciszenia.
Zarówno przełożeni, jak i podwładni powinni pamiętać, że dobre wykonywanie obowiązków jest możliwe wtedy, kiedy jesteśmy wypoczęci.
Work-life balance nie zależy jednak od naszego szefa, a od nas. Oto, jakie korzyści płyną ze stosowania tej koncepcji:
• zwiększenie produktywności oraz satysfakcji z pracy,
• poprawa samopoczucia i stanu zdrowia,
• możliwość realizowania swoich pasji
• zniwelowanie stresu,
• nawiązywanie nowych relacji z ludźmi.