Kurierzy dostarczający prywatne przesyłki do firmy to już norma. Czy pracodawca ma prawo zakazać podwładnym ich odbierania, a w razie złamania zasady wystosować upomnienie w pracy?
Odbiór przesyłki od kuriera a regulamin pracy
Dla osób pracujących w godzinach między 8 a 18 odbieranie paczek w firmie oznacza po prostu wygodę. Wiadomo, że kurier nie zastanie ich w tym czasie w domu, naturalne jest więc wskazanie adresu, pod którym paczka zostanie odebrana.
To spore ułatwienie również dla firm kurierskich i pracowników poczty. Odpada obowiązek dzwonienia, ustalania miejsca pobytu adresata, wypisywania awizo czy wskazywania alternatywnego punktu odbioru przesyłki. Praca jako kurier wiąże się z ogromną presją czasu, dlatego właściwy adres przesyłki – czyli po prostu umożliwiający jej jak najszybsze doręczenie – ma kluczowe znaczenie.
Mimo to wielu pracodawców niechętnie patrzy na zwyczaj odbierania prywatnych listów i paczek w czasie pracy. Dlaczego? Po pierwsze pracownik jest zobowiązany w czasie pracy wypełniać obowiązki służbowe – a na przykład odbieranie przesyłki pobraniowej czy innej do nich nie należy. Kurier notorycznie pojawiający się w biurze może rozpraszać podwładnych, a jeśli paczki są znacznych rozmiarów, dochodzi kwestia ich przechowywania do końca dnia.
Zdarza się również, że wszystkie przesyłki prywatne, razem ze służbowymi, trafiają do sekretariatu. W związku z tym pracownicy tej jednostki, zamiast zajmować się kwestiami dotyczącymi funkcjonowania firmy, nagle mają za zadanie informowanie pracowników o możliwości obioru prywatnych paczek – co nie należy przecież do ich obowiązków służbowych.
Co może zrobić szef, który wolałby uniknąć takich sytuacji? Prawo pracy nie reguluje kwestii odbierania osobistej korespondencji w czasie pracy. Niemniej pracodawca ma możliwość wprowadzenia zakazu przyjmowania prywatnych przesyłek. Może to zrobić na kilka sposobów – dokonując zapisu w regulaminie pracy, przez zarządzenie lub obwieszczenie, zarówno pisemne, jak i ustne (przy czym zalecana jest forma pisemna).
Zakaz powinien być sformułowany w taki sposób, by dla pracowników było jasne, które zachowania są niedozwolone. Warto zaznaczyć, że jeśli pracownik złamie zakaz i prywatna paczka mimo wszystko trafi do firmy, szef ani żaden inny pracownik nie ma prawa jej otwierać lub np. wyrzucić.
Jak firmy radzą sobie z częstym odbieranie paczek przez pracowników?
Zakaz odbierania paczek w firmie naturalnie nie oznacza, że będziemy musieli zrezygnować z zakupów online albo zostaniemy zmuszeni do szukania zamówienia w magazynie firmy kurierskiej. Możemy na przykład wybrać:
• paczkomaty,
• opcję odbioru przesyłki we wskazanym punkcie,
• zamówienie kuriera na konkretną godzinę i odebranie przesyłki w czasie przerwy w pracy.