Co można usłyszeć w odpowiedzi na pytanie: „Czego oczekujesz od pracodawcy?” „Chcę być doceniany, wierzyć, że to, co robię ma sens, chcę lubić swoją pracę.” - to tylko niektóre z możliwych odpowiedzi. Jakie oczekiwania wobec pracy ma większość zatrudnionych? Jakie powinno być idealne miejsce pracy?
Oczekiwania zawodowe pracownika
Oczekiwania pracowników to nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie. Współcześnie obserwujemy coraz większą mobilność na rynku pracy. Ludzie nie boją się nowości, są otwarci na pojawiające się szanse i poszukują dla siebie najbardziej korzystnej opcji. Nawet, jeśli wiąże się to ze zmianą pracy co 2-3 lata.
W wielu przypadkach dyplom konkretnej wyższej uczelni po kilku latach niesatysfakcjonującej, ale zgodnej z wykształceniem pracy, trafia do szuflady. Łatwy dostęp do wiedzy, liczne specjalistyczne kursy z różnych dziedzin dają szansę na przekwalifikowanie się do wymarzonego zawodu. Wiara, że można zarabiać pieniądze, zajmując się tym, co się lubi, jest bardzo motywująca.
Mówiąc o oczekiwaniach względem pracy, warto wspomnieć o work-life balance. Nie należy tego jednak interpretować, jako wychodzenia z biura zawsze punkt 17:00 i braku zgody na nadgodziny. Chodzi raczej o świadomą organizację własnego czasu, zarówno w pracy, jak i poza nią, o maksymalne wykorzystanie potencjału i zaangażowanie oraz zarządzanie czasem przeznaczonym na aktywność zawodową i czasem na relaks.
Zdrowej równowadze między karierą a życiem osobistym sprzyja zadaniowe podejście i coraz więcej osób dostrzega korzyści z niego płynące. Niektóre z naszych obowiązków są bardziej czasochłonne niż inne, a puste przebiegi nie sprzyjają wydajności. Dlatego dla pracowników liczy się także elastyczny grafik. Cenią możliwość pracy zdalnej, chociażby co jakiś czas.
Oczekiwania wobec pracodawcy
W wielu branżach wykwalifikowani specjaliści nie mają problemu ze znalezieniem pracy, a przedsiębiorcy muszą dołożyć sporych starań, aby najlepsi zechcieli pracować właśnie z nimi. Oczekiwania wobec pracodawcy są wysokie, zwłaszcza wśród przedstawicieli deficytowych zawodów. Szefowie wiedzą, że pracownicy będą usatysfakcjonowani, zmotywowani i lojalni, jeśli spełni się ich wymagania.
Co wymienia się najczęściej i co jest najważniejsze dla pracowników? Poza dość oczywistą kwestią finansową oraz pakietem benefitów, dla pracowników ważna jest atmosfera. Relacje z szefem i współpracownikami budowane w oparciu o uczciwość oraz przeświadczenie, że w kryzysowych sytuacjach można liczyć na pomoc, sprawiają, iż pracuje się łatwiej.
Wzmacnia to także poczucie sensu pełnionych obowiązków i sprzyja utożsamianiu się z celami przedsiębiorstwa.
Obdarzenie zespołu zaufaniem, przekazanie w ręce pracowników podejmowania decyzji dotyczących ich własnych działań także są znaczące. Podobnie jak możliwość rozwoju w strukturach firmy, to czy przełożony cechuje się otwartością na inicjatywy, czy widzi potencjał w swoim zespole i umie go docenić.