Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Obsługa posprzedażowa – co to jest?

Obsługa posprzedażowa – co to jest?

 
Obsługa posprzedażowa – co to jest?

Profesjonalna obsługa klienta na współczesnym konkurencyjnym rynku jest pewnym standardem, a każde odstępstwo od niego oznacza dla firmy straty. W marketingu dużą wagę przywiązuje się do działań poprzedzających sprzedaż, takich jak badanie rynku, akcje promocyjne, pozyskiwanie klientów, ale równie istotne jest to, co następuje po sfinalizowanej transakcji.

 

Obsługa posprzedażowa – definicja


Gdzie kończy się proces zakupowy? Czy w chwili, gdy klient zamyka za sobą sklepowe drzwi, można przestać o niego dbać? Zadowolenie z kupionego towaru, zrealizowanej usługi, ale też z jakości obsługi, kontaktu bez utrudnień sprawia, że nabywca będzie skory pozytywnie wypowiadać się o sklepie – pozostawi pochlebną opinię na stronie internetowej, pochwali się znajomym, zarekomenduje produkt. Dlatego też obsługa posprzedażowa klienta bardzo się opłaca.

Pod tym pojęciem kryją się wszelkie czynności działu obsługi skoncentrowane wokół utrzymywania długofalowych relacji z klientami.

Obsługa posprzedażowa klientów najczęściej kojarzy się z przyjmowaniem i rozpatrywaniem reklamacji, usuwaniem usterek na gwarancji, wymianą produktów na inne. Jeśli cały system sprawnie działa, reklamacja produktu nie musi oznaczać straty zaufania do firmy. Kompetentny i zaangażowany konsultant, proste procedury i krótki czas oczekiwania na decyzję sprawiają, że konsument czuje, iż ma do czynienia z profesjonalnym sprzedawcą, z którego oferty być może skorzysta w przyszłości.

 

Obsługa posprzedażowa – przykłady

 

Co, poza dobrze zorganizowanym działem reklamacji, ma wpływ na profesjonalną obsługę posprzedażową? Polityka firmy w kryzysowych sytuacjach. Klient nie powinien czuć się ignorowany w żadnej sytuacji. Kiedy dzwoni na infolinię, przedstawia problem, a konsultant nie zna rozwiązania i odsyła go do innej osoby, a ta z kolei urywa kontakt, trudno mówić o profesjonalizmie i budowaniu pozytywnego wizerunku.

Kolejnym elementem obsługi klienta, który dokonał już zakupu, jest utrzymanie dobrej komunikacji. Informacje, takie jak status zamówienia w sklepie online, który można sprawdzić w dowolnej chwili, jasny regulamin, możliwość otrzymania szybkiej odpowiedzi na pytania dają poczucie bezpieczeństwa.

Firmy w branży B2B często także przydzielają do obsługi posprzedażnej klientów premium konkretnych pracowników. Opiekun klienta to kompetentna osoba, z którą można się bezpośrednio skontaktować, by wyjaśnić każdą kwestię.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Europeistyka kojarzy się z kulturoznawstwem, w rzeczywistości są to studia interdyscyplinarne stworzone z myślą o osobach, które interesują zagadnienia związane z aktualną sceną polityczną Europy, współpracą regionalną w ramach partnerstwa z krajami UE czy wykorzystaniem unijnych funduszy. W Dzień Europy pytamy: jaka praca czeka obecnie na absolwentów europeistyki? Czy warto ją sudiować?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379