Marketing doświadczeń ma budować pozytywne wspomnienia związane z marką, jej pozytywny wizerunek. Tradycyjna reklama, w której podkreśla się np. funkcjonalność produktu i konkurencyjną cenę, nie ma większych szans wywołać takiego efektu.
Marketing doświadczeń: definicja
Marketing doświadczeń to strategia, w której jako priorytet traktuje się wywoływanie emocji u klientów i budowanie ich więzi z marką. Taki cel marka można osiągnąć, stawiając w centrum zainteresowania nie logikę w podejmowaniu decyzji zakupowych, ale emocje, nastrój, doznania związane z produktem czy usługą. Dzięki pozytywnym doświadczeniom konsument zapamiętuje moment interakcji z marką jako coś miłego – coś, co chciałby powtórzyć.
Marketing doświadczeń: kanały komunikacji
Warto podkreślić, że doświadczenie nie odbywa się jedynie w chwili zakupu – podczas wizyty w sklepie, komunikacji z doradcą klienta czy sprzedawcą, sprawdzeniu produktu (choć i tutaj pole do działania dla działu marketingu jest szerokie – wspomnienia buduje się np. poprzez aroma- czy audiomarketing). Ta strategia marketingowa zakłada, że markę można odbierać wieloma zmysłami: wypróbować produkt czy usługę, uczestniczyć w akcji promocyjnej, zobaczyć i usłyszeć nietypową, zaskakującą reklamę, zagrać w emocjonującą grę… Lista możliwości dotarcia do klienta i zaistnienia w jego świadomości jest dziś właściwie nieograniczona.
Dużą rolę w budowaniu świadomości marki dzięki doznaniom odgrywają dziś niestandardowe, zaskakujące formy reklamy, takie jak guerilla marketing czy ambient marketing. Do działań reklamowych, które silnie zapadają w pamięć odbiorców, zalicza się też advergaming, czyli wykorzystanie atrakcyjnych dla odbiorców gier komputerowych do interakcji z marką.
Marketing doświadczeń: korzyści
Niska cena i dobra jakość, promocja czy rabat, są oczywiście ważnymi czynnikami w podejmowaniu decyzji zakupowych, ale złudne jest myślenie, że wystarczą, by przyciągnąć klientów i zdobyć ich lojalność. Współcześnie praca w marketingu oznacza bardzo szeroki zakres działań, zwłaszcza w firmach preferujących marketing doświadczeń.
Aby trafić do współczesnego konsumenta, niezbędne jest pozostawanie z nim w interakcji, dodawanie do samego produktu czy usługi całej palety oczekiwanych przez niego doznań. Nienachalne, ale interesujące reklamy, zaskakujące treści, które viralowo rozprzestrzeniają się w internecie, a przy tym wysoka jakość obsługi klienta i szybki kontakt sprawiają, że dana marka jest ceniona bardziej niż konkurenci, którzy nie wykorzystują dobrodziejstw nowych technologii i narzędzi marketingowych.