Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Nota korygująca – co to jest, kiedy się wystawia, wzór

Nota korygująca – co to jest, kiedy się wystawia, wzór

 
Nota korygująca – co to jest, kiedy się wystawia, wzór

Nota korygująca to dokument umożliwiający nanoszenie poprawek do faktury błędnie wystawionej przez sprzedawcę. Może to być nota korygująca online dostępna w sieci albo dokument przygotowany w programie księgowym zgodnie z wymogami ustawy o VAT. Sprawdź, kto wystawia noty korygujące i co można skorygować takim dokumentem.

 

Spis treści

Nota korygująca – co to?

 

Nota korygująca to dokument, dzięki któremu można skorygować pierwotną fakturę. Co ważne, korekta dotyczy jedynie określonych rodzajów błędów formalnych, które nie mają wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT.

 

Jeśli fakturzystka wystawiła dokument z nieprawidłowymi danymi, które wpływają na obowiązek podatkowy (jednostka miary, stawka podatku, cena jednostkowa netto itp.), zastosowanie ma nie nota korygująca, a faktura korygująca.

 

Nota korygująca – kiedy się wystawia?

 

Noty korygujące sporządzane są, gdy faktura wystawiona przez sprzedawcę zawiera błędy dotyczące oznaczenia towaru/usługi lub danych nabywcy albo sprzedawcy. Są to błędy mniejszej wagi, nie mające znaczenia dla samej istoty zawartej transakcji, takie jak:

 

  • numer faktury;

  • data wystawienia faktury;

  • dane identyfikacyjne i adresowe sprzedawcy lub nabywcy;

  • numer identyfikacyjny NIP;

  • nazwa towaru/usługi;

  • sposób płatności;

  • termin płatności.

 

Nota korygująca – kto wystawia?

 

Jeśli nabywca towaru bądź usługi zauważy błędy formalne na dołączonej do zamówienia fakturze, ma prawo wystawić dokument poprawiający te błędy. Można przygotować go samodzielnie, uzupełniając notę korygującą – aktywny druk. Można też wykorzystać w tym celu program księgowy. Warto wiedzieć, że nie istnieją czasowe ograniczenia odnośnie wystawienia takiego dokumentu, więc nie trzeba robić tego niezwłocznie po zauważeniu niezgodności.

 

Nota korygująca wystawiana jest na podstawie przepisów ustawy o VAT. Zgodnie z nią:

 

 „Nabywca towaru lub usługi, zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy VAT, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą”.

 

Nota korygująca – co powinna zawierać?

 

Nota korygująca jest wystawiana po to, aby poprawić błędne dane z dokumentu od sprzedawcy. Nie jest to dokument rozliczeniowy tak jak nota księgowa, ale formalny dokument korygujący.

 

Prawidłowo wystawiona nota korygująca zawiera wszystkie niezbędne dane identyfikacyjne nabywcy oraz sprzedawcy, a także pierwotną treść faktury oraz treść właściwą (po wprowadzeniu poprawek).

 

Nota korygująca – wzór

 

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT dotyczącymi noty korygującej, wzór tego dokumentu nie jest narzucony z góry. Przepisy wskazują jednak, jakie elementy powinna zawierać prawidłowo wystawiona nota korygująca do faktury, aby można było uznać ją za skuteczną. Zgodnie z art. 106k ustawy o VAT są to co najmniej:

 

  • oznaczenie „nota korygująca”;

  • numer kolejny i data wystawienia dokumentu;

  • dane podatnika oraz nabywcy (imię, nazwisko, nazwa firmy, dane adresowe, numer NIP/numer PESEL);

  • dane zawarte na fakturze pierwotnej (data wystawienia, numer faktury, dane sprzedawcy i nabywcy);

  • treść informacji korygowanej oraz treść prawidłowa.

 

Nota korygująca – kto ją akceptuje

 

Korekta błędów formalnych (na przykład  numer faktury, termin płatności, nazwa towaru) to prawo nabywcy towarów lub usług. Mimo to nota korygująca do faktury wymaga akceptacji sprzedawcy.

 

Nota powinna zostać zaakceptowana przez podatnika, czyli wystawcę pierwotnego dokumentu. Potwierdzenie błędów na fakturze oraz dokonanie poprawek w firmowej bazie danych (w programie do wystawiania faktur itp.) to jego obowiązek.

 

Akceptacja wadliwej faktury (jak stanowi art. 106k ust. 2 ustawy o VAT) jest obligatoryjna, ale aktualne przepisy nie wymagają już wysłania do odbiorcy dokumentu w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach ani akceptowania noty z zachowaniem formy pisemnej. Termin i forma dopełnienia obowiązku są dowolne – można to zrobić nawet poprzez e-mail. Gdy nota zostanie zaakceptowana, powinna zostać podpięta pod pierwotną fakturę i być przechowywana razem z dokumentacją księgową.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy Inżynier Przygotowania Produkcji

    Faurecia Gorzów S.A.   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Co zyskasz pracując z nami: Nauczysz się optymalizować procesy i maksymalizować wykorzystanie potencjału maszyn. Zrozumiesz, jak usprawniać przepływy materiałowe i logistykę wewnętrzną. Dowiesz się, jak eliminować marnotrawstwo (MUDA) w produkcji i zwiększać efektywność...
  • Inżynier Budowy – Przygotowanie Prefabrykacji

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Opracowanie i nadzór nad dokumentacją techniczną procesu prefabrykacji. Wykonywanie rysunków z rozkrojami płyt. Planowanie i organizacja produkcji elementów prefabrykowanych. Współpraca z działem projektowym i zespołem realizacyjnym na hali. Współpraca z...
  • REMONDIS Sp. z o.o. Dział Odpadów Specjalnych
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: sporządzania ofert, umów i aneksów udziału w przetargach; obsługi systemu BDO; prac administracyjnych związanych z obsługą klientów spółki; utrzymywania stałego kontaktu z obecnymi jak również potencjalnymi klientami spółki nawiązywania...
  • Operator Techniczny

    R. Twining and Company Sp. z o.o   Jasin, k. Swarzędza    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Do zadań Operatora Technicznego należy m.in.: Zapewnianie ciągłości procesów produkcyjnych. Kontrola i ciągłe doskonalenie procesu (eliminowanie strat produkcyjnych, m.in. odpady, nieplanowane stopy). Przeprowadzanie inspekcji, czyszczeń, smarowań, napraw planowych i nieplanowych sprzętu,...
  • Pracownik magazynu - odzież i artykuły sportowe

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Heerlen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa / pełny etat   8 500 - 14 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Możliwe zadania do wykonania : kompletowanie zamówień, pakowanie i przepakowywanie, sortowanie i liczenie, etykietowanie, skanowanie, kontrola jakości, obsługa EPT. Wymagania: znajomość języka angielskiego; mile widziane prawo jazdy kat. B; dobra organizacja pracy i zaangażowanie; chęć...
  • Doradca telefoniczny w dziale relacji

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    5 godz.
    Opis stanowiska: Telefoniczna i mailowa obsługa zgłoszeń oraz reklamacji od Klientów. Komunikacja z klientami, współpraca z działami internalnymi i partnerami zewnętrznymi. Zarządzanie procesami reklamacyjnymi. Obsługa infolinii klienta. Zarządzanie przepływem informacji w firmie.

Najnowsze artykuły

Nowe ustawy o rynku pracy i powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcom od 1 czerwca 2025 roku

Nowe ustawy o rynku pracy i powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcom od 1 czerwca 2025 roku

Nowe zasady rejestracji w urzędach pracy, zasiłek dla bezrobotnych w pełnym wymiarze niezależnie od stażu pracy, zlikwidowanie ograniczenia wieku dla bonu na zasiedlenie, zniesienie tzw. testu rynku pracy, wyższe kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców – to tylko niektóre ze zmian uwzględnionych w dwóch nowych ustawach o rynku pracy. Co jeszcze nas czeka od czerwca 2025 r.?

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Rekrutacja C-level – jakie strategie warto zastosować w rekrutacji na wysokie stanowiska?

Rekrutacja C-level – jakie strategie warto zastosować w rekrutacji na wysokie stanowiska?

– Rekrutacja na stanowiska C-level (CEO, CFO, COO, CTO, CMO) to jedno z najważniejszych zadań strategicznych dla każdej organizacji. Błędna decyzja rekrutacyjna na tym poziomie może skutkować stratami finansowymi oraz utratą zaufania ze strony pracowników, inwestorów czy klientów – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Jak mądrze wybrać managera albo CEO swojej firmy?

Koszty pracy: co to znaczy, jak obliczyć

Koszty pracy: co to znaczy, jak obliczyć

Wysokość kosztów pracy zależy od formy zatrudnienia, poziomu wynagrodzenia i wysokości kosztów pośrednich (BHP, podróże służbowe, szkolenia itp.). Jakie dodatkowe koszty ponosi pracodawca? Czy można je zmniejszyć? Wyjaśniamy, jak obliczyć koszty pracodawcy, który zatrudnia pracownika w 2025 roku w pełnym wymiarze godzin na umowę o pracę, umowę o dzieło i umowę zlecenie.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379