Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Nieuczciwe praktyki rynkowe - podstawowe informacje

Nieuczciwe praktyki rynkowe - podstawowe informacje

 
Nieuczciwe praktyki rynkowe - podstawowe informacje

Nieuczciwe praktyki rynkowe - co to jest?


Odpowiedź na pytanie: „Czym są nieuczciwe praktyki rynkowe?”, znajdziemy w Ustawie z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która weszła w życie w dniu 21 grudnia 2007 r. Art 4. ust. 1.  brzmi: „Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.”

Powyższa definicja, to tak zwana klauzula generalna – ogólna rama, która pozwala zakwalifikować zachowania przedsiębiorców jako nieuczciwe praktyki. Jest określona grupa działań, wobec których nie ma wątpliwości, czy są zgodne z prawem i akceptowalne. To tak zwana czarna lista praktyk. Jest ona zamkniętym zbiorem niedozwolonych zachowań, zakazanych bez względu na inne przesłanki. Poza czarną listą, wyróżnia się jeszcze tak zwaną szarą. Tworzą ją te praktyki, których określenie jako niedozwolone zależy od okoliczności.

 

Ustawa o nieuczciwych praktykach rynkowych

 

Wspomniana wyżej ustawa zawiera listę i czarnych, i szarych praktyk. Te pierwsze zawarto w artykułach 7. i 9. W tej kategorii znajdują się agresywne praktyki rynkowe, a także wprowadzające w błąd, np.:


- podawanie przez przedsiębiorcę informacji, że zobowiązał się on do przestrzegania kodeksu dobrych praktyk, jeżeli jest to niezgodne z prawdą;

- posługiwanie się certyfikatem, znakiem jakości lub równorzędnym oznaczeniem, nie mając do tego uprawnienia;

- reklama przynęta, która polega na propozycji nabycia produktu po określonej cenie, bez ujawniania, że przedsiębiorca może mieć uzasadnione podstawy, aby sądzić, że nie będzie w stanie dostarczyć lub zamówić u innego przedsiębiorcy dostawy tych lub równorzędnych produktów po takiej cenie, przez taki okres i w takich ilościach, jakie są uzasadnione, biorąc pod uwagę produkt, zakres reklamy produktu i oferowaną cenę;

- twierdzenie, że produkt będzie dostępny jedynie przez bardzo ograniczony czas lub że będzie on dostępny na określonych warunkach przez bardzo ograniczony czas, jeżeli jest to niezgodne z prawdą, w celu nakłonienia konsumenta do podjęcia natychmiastowej decyzji dotyczącej umowy i pozbawienia go możliwości świadomego wyboru produktu (źródło: art. 7. ustawy).

Działania z tej grupy zawsze naruszają interesy ekonomiczne konsumentów i aby stwierdzić, czy są szkodliwe, nie potrzeba analizy spełnienia warunków z generalnej klauzuli (te czynności zawsze warunki spełniają). Klauzula przyda się jednak przy ocenie szarych praktyk. Ich najpopularniejsze przykłady znajdziemy w artykułach 5., 6. i 8. Są to m.in. działania wprowadzające klientów w błąd (np. rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji o istnieniu produktu, jego rodzaju, cechach, cenie lub dostępności, a także o prawach klienta). Zgodnie z art. 5. ust. 1.: „Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.”

Wprowadzać w błąd może też zaniechanie, jeżeli przedsiębiorca: „pomija istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy i tym samym powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął”. Do szarej listy zaliczają się też niektóre praktyki, uznane za agresywne (niewymienione w art. 9.), jeśli spełnią określone przesłanki. Analizuje się je, uwzględniając klauzulę generalną, cechy praktyki i okoliczności wprowadzenia towaru na rynek.

 

Agresywne praktyki rynkowe - na czym polegają

 

Agresywna praktyka rynkowa wywołuje na konsumentów nacisk znacznie ograniczający albo mogący ograniczać swobodę wyboru lub zachowanie względem produktu. Tym samym powoduje (bądź może spowodować), że ktoś podejmie oczekiwaną przez firmę decyzję zakupową.


Co zalicza się do takich działań? Zacytujmy art. 9. ustawy:
1) „wywoływanie wrażenia, że konsument nie może opuścić pomieszczeń przedsiębiorcy bez zawarcia umowy;
2) składanie wizyt w miejscu zamieszkania konsumenta, nawet jeżeli nie przebywa on tam z zamiarem stałego pobytu, ignorując prośbę konsumenta o jego opuszczenie lub zaprzestanie takich wizyt, z wyjątkiem przypadków egzekwowania zobowiązań umownych, w zakresie dozwolonym przez obowiązujące przepisy;
3) uciążliwe i niewywołane działaniem albo zaniechaniem konsumenta nakłanianie do nabycia produktów przez telefon, faks, pocztę elektroniczną lub inne środki porozumiewania się na odległość, z wyjątkiem przypadków egzekwowania zobowiązań umownych, w zakresie dozwolonym przez obowiązujące przepisy;
4) żądanie od konsumenta zgłaszającego roszczenie, w związku z umową ubezpieczenia, przedstawienia dokumentów, których w sposób racjonalny nie można uznać za istotne dla ustalenia zasadności roszczenia, lub nieudzielanie odpowiedzi na stosowną korespondencję, w celu nakłonienia konsumenta do odstąpienia od zamiaru wykonania jego praw wynikających z umowy ubezpieczenia;
5) umieszczanie w reklamie bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia reklamowanych produktów lub do nakłonienia rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia im reklamowanych produktów;
6) żądanie natychmiastowej lub odroczonej zapłaty za produkty bądź zwrotu lub przechowania produktów, które zostały dostarczone przez przedsiębiorcę, ale nie zostały zamówione przez konsumenta;
7) informowanie konsumenta o tym, że jeżeli nie nabędzie produktu, przedsiębiorcy może grozić utrata pracy lub środków do życia;
8) wywoływanie wrażenia, że konsument już uzyskał, uzyska bezwarunkowo lub po wykonaniu określonej czynności nagrodę lub inną porównywalną korzyść, gdy w rzeczywistości nagroda lub inna porównywalna korzyść nie istnieje lub uzyskanie nagrody lub innej porównywalnej korzyści uzależnione jest od wpłacenia przez konsumenta określonej kwoty pieniędzy lub poniesienia innych kosztów.”

 

Nieuczciwe praktyki rynkowe – przykłady

 

Wiedząc, które praktyki są nieetyczne i niedozwolone, przedsiębiorca może pewniej i bezpieczniej wybierać metody działania. Warto pamiętać o omówionym wyżej podziale na czarne i szare praktyki, oraz o tym, że są takie, które uznaje się za niewłaściwe jedynie w niektórych okolicznościach.

Na jakie przykłady nieuczciwych praktyk może natknąć się konsument? Obecnie popularne są znaki i certyfikaty świadczące o wysokiej jakości produktów. Niezgodne z prawem jest posługiwanie się nimi na etykietach przez przedsiębiorców, którzy np. stracili do nich prawo (uzyskali odpowiedni certyfikat, a potem obniżyli jakość produktu). Zakaz dotyczy też np. reklamy przynęty. Za taką można uznać przypadek, gdy właściciel sklepu ogłasza promocję na wybrany produkt w jakimś przedziale czasowym albo do wyczerpania zapasów, a w rzeczywistości zniżką obejmuje pojedyncze sztuki towaru. Chce w ten sposób przyciągnąć do sklepu więcej osób, które kupią produkty po standardowej cenie.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres głównych obowiązków: kontakt z aktualnym klientem; doradztwo i sprzedaż rozwiązań i produktów Symfonii; rzetelne wprowadzanie informacji do systemu CRM; realizacja zadań wartościowych (plan sprzedaży), ilościowych (czynności) oraz jakościowych (rozmowy telefoniczne)
  • Team Leader Działu Produkcyjnego

    JMP Flowers Grupa Producentów Sp. z o.o.   Stężyca (pow. rycki, gm. Stężyca)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: planowanie pracy oraz organizacji pracy na poszczególnych obszarach; nadzorowanie i koordynowanie pracy zespołu; zbieranie danych i sporządzanie raportów jakościowych, wydajnościowych; uczestnictwo w spotkaniach tygodniowych Team Liderów; praca w systemie zmianowym;
  • Aon
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    What the day will look like You will work with our global clients daily and as a first point of contact, you’ll be responsible for providing help and guidance regarding clients’ benefits. Also, in your first 3 months: you'll learn how we organize employee benefits for our clients you'll get to...
  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj ludziom wymarzone wakacje!
  • Kontroler jakości

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Zakres zadań: kontrola przestrzegania przyjętych instrukcji i procedur wynikających z wymagań systemów jakościowych HACCP, IFS, QS; kontrola spełniania wymagań dotyczących higieny personelu, kontrahentów, osób wizytujących i odwiedzających zakład; nadzór nad przestrzeganiem regulaminu...

Najnowsze artykuły

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.