Szukasz oryginalnych działań marketingowych, dzięki którym szybko wypromujesz markę i dasz się poznać dużej grupie użytkowników sieci? Ciekawym sposobem jest prankvertising. Czy warto na niego postawić?
Prankvertising: na czym polega?
Prankvertising to rodzaj marketingu emocjonalnego i viralowego, w którym do promowania firmy lub produktu wykorzystuje się pranki. Są to często prowokujące filmiki zawierające żart sytuacyjny, treści nierzadko prześmiewcze, wulgarne i balansujące na granicy ogólnie przyjętych norm społecznych. Pranki niekoniecznie odwołują się do pozytywnych emocji – mają być zabawne, ale wywołują też oburzenie czy uczucie zażenowania. Karmią się absurdem i mają zaskakiwać.
Taki charakter pranków sprawia, że wykorzystywanie ich w marketingu firmy jest kwestią dość ryzykowną. Nie jest to jednak niemożliwe. W takim wypadku warto jednak postawić na specjalistów – firmę marketingową doskonale rozumiejącą zasady komunikacji z użytkownikami internetu.
Prankvertising a marketing firmy:
– zalety
Filmiki typu prank w kampanii reklamowej zwracają uwagę i odbijają się szerokim echem w sieci. Mogą rozprzestrzeniać się bardzo szybko, wirusowo, angażują użytkowników do przekazywania ich dalej na forach, w mediach społecznościowych itp. Podobają się, ponieważ odwołują się do prawdziwych emocji i ukazują nie do końca wyreżyserowane sytuacje.
Jedna dobra kampania typu prankvertising może być zatem bardziej skuteczna niż miesiące tradycyjnego marketingu. Użytkownicy sieci sami dbają o to, by treść była powielana. Dzięki temu firma ma szansę zapisać się w świadomości bardzo wielu konsumentów i na długi czas, stać się rozpoznawalna. Prankvertising to szczególnie dobry sposób, jeśli marka chce przyciągnąć do siebie młodych konsumentów, którzy stanowią zdecydowaną większość odbiorców pranków.
– wady
Pranki nie pasują do wizerunku każdej firmy. Wiążą się z ryzykiem – w przypadku pranków bardzo łatwo przekroczyć granicę dobrego smaku, a tego typu potknięcie może wiele kosztować. Zanim zaangażujemy siły i środki w tego typu reklamę w internecie, warto więc zastanowić się, czy prank faktycznie jest spójny z tym, co chce reprezentować firma na rynku. Szokujące, zbyt wulgarne czy prześmiewcze treści mogą być bowiem negatywnie odebrane np. przez obecnych partnerów biznesowych i skutkować naruszeniem zaufania czy nawet rozwiązaniem współpracy.