Czym jest marketing sieciowy – definicja
Marketing sieciowy, marketing wielopoziomowy, MLM (Multi Level Marketing) to liczne nazwy określające jeden charakterystyczny rodzaj sprzedaży. Opiera się on na budowaniu sieci niezależnych dystrybutorów-handlowców, którzy działają między producentem lub dostawcą usług a klientami chcącymi lub mogącymi je nabyć. Każda z osób włączonych w struktury biznesu sieciowego, zarabiająca na swój rachunek, jednocześnie przyczynia się do wzrostu sprzedaży w danym przedsiębiorstwie.
Na czym polega marketing sieciowy
Podstawy marketingu sieciowego niekiedy mogą przywodzić na myśl funkcjonowanie piramid finansowych. Z tym że piramidy są z zasady strukturami nielegalnymi, mającymi na celu oszustwo angażowanych w nią osób.
Marketing sieciowy służy szybszemu i tańszemu rozprowadzaniu produktów, bez konieczności posiadania przez przedsiębiorstwo punktów stacjonarnych. Przedstawiciele danej firmy np. kosmetycznych osobiście odwiedzają klientów z dostępnymi próbkami towarów, a następnie składają w ich imieniu zamówienie u producenta. Ten oszczędza nie tylko na wszelkich kosztach związanych z wynajmem i prowadzeniem sklepów. Może również ograniczyć wydatki na reklamę – ta działa bowiem na zasadzie poleceń między dystrybutorami i jego klientami.
Marketing sieciowy – zarobki
Niektórzy pracę w tej branży traktują jako zadanie dodatkowe, inni jako podstawowe źródło dochodu. Zarobki tak naprawdę są uzależnione od motywacji poszczególnych przedstawicieli i tego, jak angażują się w zdobywanie klientów.
Trzeba mieć jednak bardzo dużo samodyscypliny i wewnętrznej motywacji, by odnaleźć się w systemie jakim jest marketing sieciowy. Praca bez bezpośredniego przełożonego nie dla każdego będzie dobrym rozwiązaniem. Systematyczność, otwartość, komunikatywność to podstawowe cechy, którymi powinna wykazać się osoba chcąca funkcjonować w tym środowisku.
Marketing sieciowy: praca – czy warto?
Z pewnością jest to bardzo dobre zajęcie dla osób, które chcą wkroczyć na rynek pracy. Firmy poszukujące konsultantów/przedstawicieli z reguły nie wymagają żadnego doświadczenia. To, czy ktoś nadaje się do tego typu sprzedaży, odzwierciedlą później wyniki tej osoby.
Wiele również zależy od prywatnej sieci znajomości. Dystrybutorzy najczęściej sprzedają produkty wśród najbliższych, przyjaciół itd. Jeśli jesteśmy przygotowani na taki tryb pracy i odpowiada nam samodzielne budowanie grafiku, jak najbardziej możemy zainteresować się tą formą zarobku.