Model GROW jest jednym z prostych narzędzi wykorzystywanych w coachingu. Odpowiedzenie sobie na kilka ważnych pytań może pomóc nam spojrzeć na problem inaczej, otworzyć się na zmiany i osiągnąć swoje cele. Co dokładnie zawiera model GROW w coachingu i jakie są jego założenia?
Model GROW: na czym polega?
Angielskie słowo „grow” oznacza „rosnąć”, „stawać się”. Model GROW polega na omówieniu czterech aspektów pozwalających zbliżyć się do założonego celu. To określenie efektu, który planujemy uzyskać, aktualnej sytuacji – naszych zasobów i warunków w otoczeniu, możliwości, jakie mamy i w końcu kroków, które do obranego celu nas zaprowadzą.
Metoda jest bardzo łatwa w zastosowaniu i tak naprawdę nawet samodzielnie warto pokusić się o odpowiedzenie sobie na zawierające się w modelu pytania coachingowe.
Model GROW: cel
Po co stosować metodę GROW? Cele mogą być różne. Począwszy od planowania rozwoju zawodowego, poprzez rozwiązywanie problemów, na wdrożeniu zmian w nawykach czy zmianie w życiu prywatnym skończywszy. Możliwości są nieograniczone. GROW pozwala lepiej przyjrzeć się naszym celom, dobrze zaplanować kolejne kroki.
Metoda GROW: dla kogo?
Model GROW, coaching sprawdza się w różnych prywatnych i zawodowych sytuacjach. Często od wykorzystania tego narzędzia coach zaczyna pracę z klientem, by poznać jego potrzeby.
Metoda GROW: pytania
Zacznijmy od rozszyfrowania, co kryje się pod GROW.
- G jak goal, czyli cel – co chcemy osiągnąć?
- R jak reality, czyli rzeczywistość – jak wygląda aktualna sytuacja, w której się znajdujemy?
- O jak obstacles i options, czyli przeszkody i możliwości – co można zrobić, aby osiągnąć cel, jakie są przeszkody?
- W jak will, way forward, czyli wola i kolejne działania – jakie kroki zaprowadzą nas do celu?
GROW model: przykłady
Jakie pytania zada coach korzystający z metody GROW? Przede wszystkim muszą to być pytania otwarte, pozwalające uzyskać jak najwięcej informacji. Dobiera się je w zależności od celu, potrzeb. Niemniej warto poznać podstawowe zestawy.
- G
Pytania dotyczące celu powinny być precyzyjne i pozwolić na dokładne określenie zamierzeń. Przykładowo: co chcemy osiągnąć/ zmienić; czy cel jest realny do wykonania i ile czasu zajmie realizacja planu; dlaczego to tak ważne; w jakim stopniu osiągnięcie celu zależy od nas samych. Pomocna jest także dodatkowo metoda SMART.
- R
Aby określić punkt wyjścia, rzeczywistość, można zapytać np.: co już udało się osiągnąć, jaką mamy aktualnie wiedzę, niezbędną, by odnieść sukces, jakie są przeszkody w realizacji celu.
- O
W trzecim kroku padają takie pytania jak: jakie działania można podjąć na początku; jakie są wszystkie dostępne opcje rozwiązania problemu/ dotarcia do celu; jak wygląda wsparcie w otoczeniu; którą z dróg warto wybrać.
- W
Na końcu ustala się konkretny plan działania. Pomocne będzie więc sprecyzowanie takich kwestii jak: kiedy nastąpi początek dążenia do celu; na jakie mniejsze etapy można podzielić całość i w jakich ramach czasowych będą one wykonane; co jest potrzebne do realizacji; jak wygląda ryzyko; co będzie nas motywować.