Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Mikroprzedsiębiorstwo - podstawowe informacje

Mikroprzedsiębiorstwo - podstawowe informacje

 
Mikroprzedsiębiorstwo - podstawowe informacje

Mikroprzedsiębiorstwa w Polsce to często wielopokoleniowe, rodzinne firmy albo lokalne biznesy. W przeciwieństwie do wielkich korporacji, nie dysponują ogromnym kapitałem i działają na małą skalę. Są jednak bardzo ważnymi elementami wolnorynkowej gospodarki. Dlatego warto wiedzieć, czym charakteryzuje się mikroprzedsiębiorstwo i jak dzieli się rodzaje przedsiębiorstw ze względu na wielkość.


Mikroprzedsiębiorstwo - definicja


Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa można wyodrębnić, stosując ściśle określone cechy. Mikroprzedsiębiorca jest podmiotem gospodarczym, który zatrudnia poniżej 10 osób, a jego roczny obrót nie przekracza 2 mln euro bądź też całkowity bilans roczny nie przekracza 2 mln euro.

Przedsiębiorstwo mikro (a także pozostałe rodzaje) musi spełnić łącznie to 2 wymogi. Jeśli chodzi o kwestie finansowe – bierze się pod uwagę bardziej korzystną dla firmy opcję. Czyli gdy roczny obrót przekracza limit, można opierać się o całkowity bilans roczny, a jeśli bilans wyniesie więcej niż 2 mln euro – wtedy liczy się obrót, jeśli oczywiście spełnia warunek.

Liczbę pracowników oraz obrót czy bilans określa się na podstawie danych w rocznym sprawozdaniu finansowym, które było zatwierdzone jako ostatnie. Jeśli firma nim nie dysponuje, bo dopiero zaczyna swoją działalność, szacuje się najbardziej prawdopodobne dane.

Analizując przedsiębiorstwo niezależne, nie mamy większych problemów ze sprawdzeniem, czy spełnia kryteria. Natomiast posiadanie jakichś firm partnerskich lub związanych wpływa na sposób wyliczania pułapów finansowych i liczby zatrudnionych.

 

Mikroprzedsiębiorstwo - charakterystyka

 

Kryteria określania wielkości przedsiębiorstw obowiązują we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Mikroprzedsiębiorstwa, wraz z małymi i średnimi firmami, tworzą sektor MŚP.
Do MŚP należą zatem te firmy, w których zatrudnia się mniej niż 250 pracowników, a roczny obrót nie przekracza 50 mln euro bądź całkowity roczny bilans ma wartość do 43 mln euro.

Takie firmy, w przeciwieństwie do rynkowych gigantów, mają stosunkowo małe obroty, a ich struktury nie są silnie rozbudowane. Dzięki temu decyzje podejmuje się sprawniej, a to pozwala szybko reagować na rynkowe zawahania. Warto też wspomnieć, że przynależność do sektora MŚP, a nawet poszczególnych grup w tym sektorze, pozwala przedsiębiorcom korzystać z określonych programów wsparcia państwa czy samorządów. Niektóre z nich skierowane są jedynie do mikroprzedsiębiorców.


Mikroprzedsiębiorstwo - ile osób


Odpowiedź na pytanie o mikroprzedsiębiorstwo „ile osób zatrudnia?” zawiera się już w definicji i nie budzi wątpliwości - poniżej 10. W poradniku opublikowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości znajdziemy uszczegółowienie, kogo zalicza się do pracowników. Liczba zatrudnionych dotyczy wszystkich osób: „na pełnych etatach, w niepełnym wymiarze godzin, sezonowo i obejmuje:
• pracowników,
• osoby pracujące dla przedsiębiorstwa, podlegających mu i uważanych za pracowników na mocy prawa krajowego,
• właścicieli - kierowników,
• wspólników prowadzących regularną działalność w przedsiębiorstwie i uczestniczących w zysku przedsiębiorstwa”.

W tym kryterium bierze się pod uwagę liczbę zatrudnionych w skali roku w przeliczeniu na pełne etaty. Liczbę pracowników na niepełnym etacie i tych, którzy nie przepracowali całego roku podaje się w wartości ułamkowej.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Wynagrodzeń i Kadr

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Warszawa, Zawodzie 18    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Główne obowiązki: Obsługa kadrowo-płacowa pracowników zgodnie z obowiązującymi regulacjami; Naliczanie wynagrodzeń, premii oraz świadczeń dodatkowych; Kontrola i aktualizacja danych w systemie kadrowym; Sporządzanie deklaracji i dokumentacji dla instytucji publicznych; Zarządzanie...
  • REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Wdrażanie oraz konfiguracja systemów IT wspierających pracę użytkowników; Zarządzanie i optymalizacja baz danych; Instalacja, aktualizacja i dostosowanie oprogramowania do wymagań firmy; Tworzenie dokumentacji technicznej oraz raportów dla użytkowników; Rozwiązywanie...
  • Samodzielna księgowa

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków: prowadzenie pełnej księgowości firmy (księgi handlowe) zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, bieżąca weryfikacja, dekretacja i księgowanie faktur zakupowych i sprzedażowych (krajowych i zagranicznych), prowadzenie bieżącej sprawozdawczości do NBP i GUS,...
  • Szwacz / Szwaczka

    Estella Home fo Textiles Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Obowiązki: szycie artykułów pościelowych na maszynach przemysłowych;
  • Referent / Referentka ds. administracyjnych

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Pruszcz Gdański    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków: Bieżąca obsługa spraw administracyjno-handlowych (m.in. przygotowywanie ofert, umów, przygotowywanie wniosków i pism do urzędów z zakresu działalności spółki), Przygotowywanie raportów, zestawień, Współpraca z firmami transportowymi, Wystawianie kart BDO,...
  • Młodszy specjalista ds. administracji

    REMONDIS Sp. z o.o. - Warszawa   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Nadzór nad obiegiem dokumentów przychodzących i wychodzących, Zapewnienie płynnego przepływu informacji w organizacji, Współpraca z CUK w zakresie bieżącej obsługi księgowo- kadrowej, Przygotowywanie prezentacji, Odpowiedzialność za realizację wyznaczonych celów i zadań.

Najnowsze artykuły

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Storytelling w marketingu

Storytelling w marketingu

Wiele osób nie ma problemu z zapamiętaniem fabuły filmu lub książki, ale treść podręcznika albo instrukcja obsługi wylatują im z głowy niemal natychmiast po przeczytaniu. Mechanizmy poznawcze bazujące na tym, że zapamiętujemy lepiej to, co nas osobiście angażuje, budzi emocje oraz jest przedstawione w formie osobowej, z bohaterami i wydarzeniami, wykorzystuje storytelling marketing.

Epidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

Epidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

Uczestniczą w spotkaniach, ale nie mają z kim porozmawiać. Spędzają cały dzień obok innych osób, lecz czują się bardziej samotni niż kiedykolwiek. Dlaczego? Skąd coraz powszechniejsze poczucie wyalienowania w pracy? – Samotność nie jest jedynie brakiem kontaktów społecznych, ale też subiektywnym odczuciem braku bliskości i wsparcia emocjonalnego – podkreśla psycholog Patrycja Modzelewska. 

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

– Aby budować dojrzałą strategię HR, warto spojrzeć na zatrudnienie jako cykl życia pracownika (Employee Lifecycle), który – podobnie jak w marketingu czy sprzedaży – można planować, mierzyć i optymalizować – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wskazuje, jakie działania powinny podjąć firmy na każdym etapie tego cyklu, by lepiej wykorzystać potencjał swojej kadry.

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

Dysleksja – czy zmniejsza szanse na rynku pracy?

– O ile w edukacji są procedury wsparcia, to w środowisku zawodowym wszystko zależy od dobrej woli pracodawcy – zauważa specjalistka pracująca z osobami z dysleksją Urszula Grzegorczyk. Zmiana postrzegania dyslektyków na rynku pracy jest pilnie potrzebna. – Wielu otwarcie mówi o swojej dysleksji. Nie chcą biernie czekać, aż „system sam się zmieni” – podkreśla pedagog Michalina Ignaciuk.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379