Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Metoda SMART w pracy – zastosowanie, efekty

Metoda SMART w pracy – zastosowanie, efekty

 
Metoda SMART w pracy – zastosowanie, efekty

Od jutra zacznę uczyć się języków obcych, bo przecież znajomość angielskiego to podstawa, a duński otworzy mi drzwi do zawrotnej kariery. Od jutra zacznę oszczędzać, zacznę trenować i zapomnę o słonych przekąskach. Od jutra zacznę czytać jedną książkę na tydzień, zapiszę się na kurs branżowy, a nawet na podyplomówkę. Od jutra zacznę być człowiekiem sukcesu... Fantazjując i planując w ten sposób, wydaje nam się, że obieramy dobry kierunek. A kiedy przychodzi „jutro", niewiele się zmienia. Dlaczego?

 

Spis treści

Sama chęć, by coś osiągnąć nie wystarczy. Wiemy, że musimy dokądś zmierzać. Dlatego tak chętnie wyznaczamy sobie cele, do których dążymy. Niekiedy pomimo wielu wysiłków, te nadal pozostają poza naszym zasięgiem. Dlaczego? Jednym z powodów jest nieumiejętne, czy nawet niewłaściwe wyznaczanie tych celów. Pomocna może okazać się tutaj metoda SMART. Co oznacza ten skrót i jak wyznaczyć sobie cele SMART? Sprawdź, w czym tkwi klucz do sukcesu i zacznij realizować swoje założenia!

 

Na czym polega metoda SMART?

 

Choć statystycznie to Nowy Rok jest czasem, kiedy najczęściej tworzymy sobie plany, cele i postanowienia, zazwyczaj porzucamy je już po kilkunastu dniach. Winowajcą jest najczęściej brak silnej woli, ale także nieumiejętność wypracowywania nawyków. Powód może być jeszcze – niewystarczająco dobrze sformułowany cel. Ten jest niezwykle ważny nie tylko w kontekście noworocznych postanowień. Ogromną rolę odgrywa także w biznesie, pracy, życiu codziennym. Tym sposobem dochodzimy do sedna, czyli koncepcji, która może nam pomóc w odpowiednim sformułowaniu celów. Metoda SMART – bo o niej mowa – zakłada, że odpowiednie wyrażenie celu jest kluczem do sukcesu. 

 

Pamiętaj! 

 

Technika SMART zakłada formułowanie celów zgodnie z pięcioma wytycznymi, dzięki czemu zwiększamy swoje szanse na zrealizowanie założeń i osiągnięcie sukcesu. 

 

Zatem, co to jest SMART i o czym warto pamiętać, wyznaczając metodą SMART cele, które chcemy osiągnąć? 

 

Zasada SMART wywodzi się z nauk o zarządzaniu, jednak dziś rozprzestrzeniła się na wiele innych sfer życia, dalece wychodząc poza strefę stricte biznesową. Ideą, którą zakłada SMART metoda, jest sposób sformułowania celów zgodnie z pięcioma wskazówkami. Zabieg ten ma ułatwić planowanie i osiąganie celów, pozwalając na szybkie przystąpienia do ich realizacji, utrzymanie motywacji przez cały proces osiągania założeń oraz doprowadzenie działań do końca. Technika SMART wyróżnia się uniwersalnością, dzięki czemu możemy z powodzeniem stosować ją nie tylko w życiu zawodowym, ale także rozwoju osobistym.

 

Pamiętaj! 

 

Korzystając z metody SMART, możesz wyznaczać sobie zarówno atrakcyjne i bardzo ambitne cele, jak i te mniejsze, które będą składały się na całość większego przedsięwzięcia. 

 

Zasada SMART – co to znaczy?

 

Wiedząc już, na czym tak naprawdę polega metoda SMART, co to jest i na jakich płaszczyznach znajduje zastosowanie, warto wyjaśnić, co to znaczy SMART i co kryje się pod tym hasłem.

 

Nazwa SMART jest akronimem pięciu angielskich słów: specific, measurable, attractive, realistic / relevant, timely defined / time-bound. Dobór słów nie jest jednak przypadkowy, ponieważ wskazują one jednocześnie na kluczowe cechy, którymi powinien charakteryzować się dobrze sformułowany cel. 

 

Pamiętaj! 

 

Słowo SMART to akronim utworzony od pierwszych liter angielskich słów: specific, measurable, attractive, realistic / relevant i time-bound, wskazujących najważniejsze cechy poprawnie wyznaczonego celu. 

 

Co więcej – w języku angielskim słowo „smart” oznacza także sprytny, mądry. To dodatkowo podkreśla ideę, którą wyróżniają się SMART zasady. Te prowadzić mają do ustalenia sprytnych celów, dzięki czemu szanse na ich realizację będą znacznie większe. 

 

Cel SMART, czyli jaki? 

 

Cele SMART to cele, które muszą zostać określone według konkretnych wytycznych. Zatem, jaki powinien być SMART cel? 

 

  • S – Specific – Sprecyzowany

 

Metodologia SMART zakłada, że dany cel powinien być przede wszystkim sprecyzowany i konkretny. SMART planowanie nie pozostawia miejsca na jakiekolwiek domysły. Nasze założenia, które chcemy zrealizować, nie mogą być więc ogólnikowe. Chcąc wyznaczyć konkretny cel, warto zastanowić się po co oraz jak chcę go osiągnąć. Sprecyzowany cel to cel, który jasno określa końcowy przystanek drogi komunikuje, co dokładnie chcemy osiągnąć. 

 

Chcąc podać przykład celu SMART załóżmy, że chcemy zmienić pracę, a naszym celem jest znalezienie lepszej posady. W tym miejscu pojawia się pytanie – lepszej, czyli jakiej? Zamiast ogólnikowych założeń, technika SMART nakazuje, by postanowić, że znajdziemy pracę na konkretnym stanowisku, z konkretnym wynagrodzeniem. 

 

Pamiętajmy jednak, że nasza precyzyjność w wyznaczaniu zamierzeń nie może nas ograniczać, a powinna pozostawić minimalną przestrzeń zmiany, które możemy wprowadzić podczas drogi do osiągnięcia celu.

 

  • M – Measurable – Mierzalny

 

Sprecyzowane cele SMART to jednak nie wszystko. Kolejną cechą, jaką musi wyróżniać się nasz cel, jest jego mierzalność. Dzięki temu na każdym etapie realizacji celu będziemy mogli weryfikować postęp i skuteczność dotychczasowych działań. Zdecydowanie łatwiej będzie nam dostrzec postęp, jeśli wyznaczymy sobie konkretny cel, który będziemy mogli zmierzyć. 

 

Według metody SMART, zamiast założenia, że do końca roku zwiększymy przychody firmy, należy przyjąć cel mówiący o zwiększeniu przychodów o konkretną wartość, na przykład 10 proc. Pamiętajmy, że zakładając ogólne cele, nie będziemy w stanie zauważyć żadnych postępów, co może negatywnie wpłynąć na naszą motywację. 

 

  • A – Achievable – Osiągalny lub A – Attractive – Atrakcyjny

 

Cel SMART musi być osiągalny i atrakcyjny – w tym przypadku litera A rozumiana jest na dwa sposoby. Z jednej strony musimy dążyć do rzeczy, która jest dla nas osiągalna, a jednocześnie na tyle atrakcyjna, by motywowała nas do działania i dawała satysfakcję. Łatwo osiągalny cel, do którego droga pozbawiona będzie trudności i zawirowań, nie przyniesie nam takiej satysfakcji, jak np. osiągnięcie ambitnego celu biznesowego. Pamiętajmy więc, że cel SMART musi być wymagający i atrakcyjny, ale jednocześnie osiągalny. 

 

  • R – Realistic – Realistyczny

 

Za osiągalnością celu, podąża także jego realność. SMART – zasada mówi o indywidualnym ustaleniu celu, którego osiągnięcie jest prawdopodobne z uwzględnieniem naszych możliwości. Zakładając realizację jakiegoś planu, weźmy pod uwagę dostępne zasoby, ale także wszelkiego rodzaju ograniczenia. Choć cel musi stanowić dla nas wyzwanie, byśmy mieli jakąkolwiek motywację do działania, jeśli wyznaczymy sobie coś, co jest nierealne, nasze przedsięwzięcie będzie z góry skazane na porażkę. 

 

Przykładowo – Twoim celem jest wybudowanie dużego i pięknego domu. Nie zakładaj, że cel zostanie osiągnięty w tydzień. Oczywiście postawienie fundamentów i wykończenie nieruchomości w takim czasie jest po prostu nierealne. To jaskrawy przykład, ale w codziennym życiu i w pracy nie zawsze od razu dostrzegamy, że nasze zamiary są niemożliwe do spełnienia. Metoda SMART pomaga wyznaczyć cel, który jesteś w stanie zrealizować. Pomocne będą na przykład pytania pomocnicze do jakiegoś celu. Postaraj się skonkretyzować zamiar, dowiedzieć się, jak ma przebiec cały proces. Warto też projekt podzielić na mniejsze cele czy mniejsze etapy. To pozwoli Ci kontrolować procesy i zwiększa szansę na zrealizowanie dużego projektu. 

 

Na koniec uwaga, można spotkać się także z wersją metody, w której R pochodzi od angielskiego słowa relevant, istotny, ważny. Istotne cele w pracy i w życiu osobistym to takie, które pozwalają na rozwój, mają znaczenie dla nas samych. Ważne, aby nie starać się realizować zamierzeń kogoś innego, jeśli my sami nie uważamy danego celu za wartościowy.

 

  • T – Time-bound – Określony w czasie / Terminowy

 

Cel, który nie ma terminu, nie wróży powodzenia. Kiedy wyznaczasz cel, pamiętaj, że musi mieć on choćby przybliżoną datę realizacji. Bez niej zabraknie Ci motywacji do działania i podejdziesz do sprawy opieszale. Określenie celu w czasie będzie dla Ciebie motywatorem do działania. Przykład?

 

Jeśli chcesz zadbać o formę i zrzucić kilka kilogramów, ustal sobie cel, którym będzie schudnięcie 3 kilogramów do końca przyszłego miesiąca. Chcesz nauczyć się biegle mówić po angielsku? Niech Twoim pierwszym dużym celem będzie osiągnięcie poziomu A1 w trzy miesiące, a mniejszym, poświęcanie 30 minut dziennie na naukę. Ważne, żeby dokładnie wiedzieć, co kiedy musisz zrobić, by osiągnąć swój cel. Termin realizacji celu powinien być tak ustanowiony, byś z jednej strony nie czuł się przeciążony, a z drugiej nie miał zbyt wiele czasu na wykonanie zadania, by nie dawać sobie pola do prokrastynacji, czekania na ostatnią chwilę i przeciągania w nieskończoność swoich zamierzeń. Mała rada, w czasie wyznaczania celów SMART korzystaj z przydatnych narzędzi, takich jak planery, kalendarze, aplikacje do zarządzania projektami, zespołem itp. 

 

Starasz się wyznaczyć plan działania dla całego zespołu? Poznaj metodę action learning.

 

SMART, a może… metoda SMARTER?

 

Metodyka SMART należy bez wątpienia do jednej z najpopularniejszych. Warto jednak wiedzieć, że koncepcję tę możemy rozszerzyć o dwa dodatkowe elementy, czyli dwie cechy, którymi powinien wyróżniać się dobrze wyznaczony cel SMART. Dodatkowe cechy kryją się pod literą E oraz R. W efekcie powstaje metoda SMARTER. Słowo smarter po angielsku znaczy sprytniejszy, mądrzejszy. A jakie jest rozwinięcie dwóch dodatkowych liter?

 

  • E – Evaluated – Oceniany

 

Dobry cel, a konkretniej droga, którą do niego dążymy, musi podlegać regularnej ocenie. W realizacji założeń i planów bardzo ważne jest bieżące ocenianie postępów. 

 

  • R – Readjust – Regulowany / ponownie ustawiony 

 

W przypadku, gdy zajdzie taka potrzeba, nasz cel musi być podatny na modyfikację. Ustalając go, warto zostawić przestrzeń, która umożliwi nam delikatne przeformułowanie celu i dostosowanie go do nowych warunków. Elastyczność w określaniu celów i metod działania jest niezwykle istotna w zmieniającym się świecie, dlatego warto pamiętać także o tym punkcie w czasie planowania działań.

 

Bardzo często R w koncepcji SMARTER oznacza także recorded, czyli zapisany. Według specjalistów, zapisanie celu ma ogromną wagę, mówi się nawet, że cel niezapisany – nie istnieje. Utrwalenie celu w formie zapinanej ma znacznie zwiększyć szanse na jego realizację, ponieważ lepiej skupimy się wówczas na tym, co chcemy osiągnąć. 

 

Jak wyznaczyć cel SMART – przykłady

 

Jak wykorzystać SMART w praktyce? Wyobraźmy sobie, że planujemy naukę języka koreańskiego. Mamy taki pomysł, ponieważ nasza firma podejmuje właśnie współpracę z koreańskim kontrahentem. Podejrzewamy więc, że język przyda nam się w codziennej pracy, a jego znajomość może popchnąć naszą karierę do przodu. Cel: nauczę się koreańskiego – jest jednak bardzo mało konkretny. Zaplanuj zadanie zgodnie z metodą SMART:

 

  • S – Specific – Twoim celem jest nauczenie się języka koreańskiego, z uwzględnieniem zwrotów branżowych, w ciągu półtora roku. Po 18 miesiącach chcesz komunikować się w tym języku w sposób swobodny w mowie i piśmie. 

  • M – Measurable – plan nauki dzielisz na różne części, np. wymowa – zaplanowane lekcje z lektorem, ćwiczenie koreańskich znaków, gramatyka itp. Możesz też poprosić lektora języka koreańskiego, by pomógł Ci podzielić naukę na mierzalne etapy. 

  • A – Achievable – może być nim zdanie certyfikowanego egzaminu językowego na określonym poziomie. 

  • R – Relevant – w tym miejscu warto, byś zastanowił się, dlaczego faktycznie chcesz uczyć się koreańskiego i jak znajomość tego języka może pozytywnie wpłynąć na Twoje życie. Zauważ, że posługiwanie się koreańskim będzie oznaczać nie tylko korzyść zawodową – być może wkrótce zaczniesz odwiedzać ten kraj, będziesz mieć także lepszy dostęp do koreańskiej kultury i popkultury, np. koreańskich filmów, seriali nietłumaczonych na zachodnie języki. Postaraj się dostrzec różne pozytywne aspekty realizacji obranego celu. 

  • T – Time-bound – ustal datę zakończenia planu. Może być nim np. data certyfikowanego egzaminu.

 

SMART – podsumowanie

 

Lubimy mieć ekscytujący cel, do którego dążymy. Jego ustalenie pozytywnie wpływa na naszą motywację i ciągły rozwój. Niekiedy jednak, pomimo usilnych starań i wzmożonych wysiłków, cel pozostaje poza naszym zasięgiem. Dlaczego? Przyczyny takiego stanu rzeczy możemy upatrywać prawdopodobnie w nieodpowiednim sformułowaniu celu. Tutaj z pomocą przychodzą właśnie cele SMART. 

 

Metoda SMART pomaga w formułowaniu celów w sposób precyzyjny, konkretny i jednoznaczny. Dzięki temu cel nie jest ani zbyt ogólny, ani zbyt łatwy, a jednocześnie staje się namacalny, możliwy do realizacji. Dzięki dokładnemu określeniu zamierzeń zwiększamy swoje szanse na realizację i osiągnięcie sukcesu. Kluczem jest w tym przypadku odpowiednie wyrażenie i sformułowanie celu, który będzie zgodny z pięcioma wytycznymi. Trzymanie się ich nie tylko ułatwi nam drogę dojścia na sam szczyt, czyli osiągnięcie założonego celu, ale także zmotywuje nas do pracy i szybkiego podjęcia działań. Metodyka SMART zakłada także bieżące monitorowanie postępów, a przede wszystkim doprowadzenie działań do końcu i nie poddanie się tuż przed metą.

 

Zgodnie z nią to, czy faktycznie uda się nam coś osiągnąć, zależy w dużej mierze od właściwego ustalenia, do czego dążymy. Jeśli ponosimy klęskę, nie udaje nam się zrealizować celu, to w znacznym stopniu dlatego, że popełniliśmy błąd już na etapie planowania.

 

Metoda SMART nie jest dla Ciebie? Sprawdź zatem, czym jest metoda zarządzania poprzez cele: OKR.

 

Wyznaczanie celów SMART – najczęściej zadawane pytania

 

  • Jak formułować cele SMART?

 

Cel SMART to cel, który ustalony został w zgodzie z pięcioma wytycznymi. Według tej koncepcji cel musi być konkretny, mierzalny, osiągalny i realny, ale także określony czasowo. Koncepcja ta pomaga w tworzeniu jasnych i precyzyjnych celów, które są łatwiejsze do osiągnięcia i zrozumienia.

 

  • Jak wyznaczać i osiągać cele metodą SMART?

 

Koncepcja SMART to koncepcja ustalania celów w taki sposób, by zwiększyć szansę na ich realizację. Chcąc ustalić cele z uwzględnieniem metody SMART sprecyzuj konkretny cel, który jest dla Ciebie osiągalny. Pamiętaj, że musi być on na tyle atrakcyjny, by motywował Cię do pracy, ale jednocześnie musi być realny. Ustal miernik czasu, w którym chcesz go osiągnąć oraz monitoruj na bieżąco postępy. 

 

  • Cele SMART – co to znaczy?

 

Cele SMART to skrót od specific (konkretne, sprecyzowane), measurable (mierzalne), achievable (osiągalne), realistic (realny) i time-bound (określony czasowo). 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Doradca Klienta w Dziale Guest Relations

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twoje obowiązki: Przyjmowanie zgłoszeń i reklamacji od Klientów (drogą telefoniczną oraz e-mailowa), Kontakt z Klientami, działami firmy oraz podmiotami zewnętrznymi w celu rozpatrzenia reklamacji, Procesowanie reklamacji pomiędzy Działami Firmy a podmiotami zewnętrznymi, Koordynacja...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?