Szukasz nowych pomysłów na biznes, udoskonalenie swoich produktów czy usług, innych sposobów na dotarcie do szerszej grupy docelowej albo po prostu na rozwiązanie jakiegoś problemu? Masz do dyspozycji narzędzia, które mogą ułatwić Ci to zadanie. Poznaj metodę SCAMPER. Na czym polega i jakie ma zalety?
Metoda SCAMPER – co to?
Metoda SCAMPER przypomina burzę mózgów, ale zdecydowanie bardziej usystematyzowaną. Szuka się tu bowiem nowych pomysłów i rzuca hasła na zasadzie skojarzeń, ale mają one spełniać konkretne kryteria, do których stosuje się również pomocnicze pytania. Ważny jest też punkt wyjścia. Zaczyna się bowiem od czegoś, co już istnieje i szuka się nowych zastosowań, możliwości modyfikacji, dzięki którym powstanie zupełnie nowa jakość.
Rozszyfrujmy zatem, co oznacza akronim SCAMPER:
- S – jak substitute, czyli zastąpienie czegoś czymś innym
Czy i ewentualnie jakie elementy możemy zastąpić innymi? Czym możemy zastąpić dany element pomysłu?
- C – jak combine, czyli łączenie
Z jakim pomysłem możemy połączyć nasz pomysł? Czy istnieją rozwiązania, które możemy połączyć? Co powstanie w wyniku nowego połączenia?
- A – jak adapt, czyli zaadoptowanie istniejących pomysłów do naszego
Jakie już istniejące rozwiązania możemy zastosować w naszym pomyśle? Czy opracowane wcześniej pomysły mogą przydać się obecnie?
- M – jak modify (magnify, minify), czyli modyfikacja, zmiana, powiększanie/ minimalizowanie
Co mogę zmienić, powiększyć lub zminimalizować? Co może być większe/ silniejsze? Co nada pomysłowi dodatkową wartość?
- P – jak put to another use, czyli zmiana zastosowania
Do czego jeszcze może być użyty pomysł? W jaki sposób inne grupy docelowe mogą z niego korzystać?
- E – jak eliminate, czyli odjęcie czegoś
Co można usunąć z pomysłu, tak aby nie stracił on na atrakcyjności? Jak obniżyć koszty, zmniejszyć zużycie energii? Co się stanie po usunięciu jakiegoś elementu projektu?
- R – jak reverse, czyli odwrócenie
Co by się stało, gdyby część pomysłu zadziałała w odwrotnej kolejności, w innym układzie? W jakich obszarach można zmienić kolejność i jakie da to efekty?
Pytań pomocniczych jest oczywiście o wiele więcej i można je dopasować do konkretnego problemu czy projektu, nad którym trwają prace. SCAMPER method wymyślił Alex Faickney Osborn w 1953 roku, a metodę rozwinął Boba Eberle, wydając książkę poświęconą tej tematyce.
Metoda SCAMPER – zalety
Metoda SCAMPER może być bardzo skuteczna. Pozwala spojrzeć na dane zagadnienie z innej niż dotychczas perspektywy, pozbyć się standardowego myślenia i otworzyć na nowe rozwiązania. Metoda kwestionuje status quo i stwarza szanse na znalezienie nowych zastosowań i możliwości, innowacyjnego rozwiązania.