Metoda Alpen – definicja
Metodą SMART, technika Pomodoro, metoda GTD – niejednokrotnie udowodniono, że rozsądne zarządzanie czasem to klucz do efektywności. Dlaczego? Czas nie jest odnawialny. Jeśli go stracimy, nigdy więcej nie odzyskamy.
Kiedy ścigają deadliny, liczba obowiązków stale rośnie, istnieje niebezpieczeństwo, że straci się z oczu główny cel, a konsekwencje będą nieodwracalne. Z pewnością wielu z nas słyszało o tym, że najbardziej tęgie umysły mają ścisły plan dnia, często np. ubierają się w ten sam strój, byle nie marnować cennych minut na niepotrzebne decyzje.
Jak efektywnie zarządzać czasem, by najlepiej go wykorzystać? Jednym z pomysłów jest metoda Alpen. Nazwę należy rozwinąć na pięć niemieckich słów:
A – Aufgaben (zadania), czyli wyznaczanie i zapisanie wszystkich zadań, które należy wykonać. Tak jak w przypadku każdej listy, tak i tutaj ważne jest zachowanie formy pisemnej, by w każdym momencie mieć dostęp do poszczególnych punktów.
L – Länge schätzen (szacowanie długości), określenie czasu, jaki zajmie wykonanie poszczególnych obowiązków. Istotne jest, aby ramy godzinowe były realne. Warto sobie dodać nawet dodatkowe minuty czy godziny na nieprzewidziane sytuacje.
P – Pufferzeiten einplanen (planowanie przerw), odpoczynek między poszczególnymi zadaniami jest niezbędny, by móc pracować na wysokich obrotach.
E – Entscheidungen treffen (podejmowanie decyzji, ustalanie priorytetów), ustalanie co jest najważniejsze, co należy bezwzględnie wykonać danego dnia, a co może jeszcze poczekać.
N – Nachkontrolle (kontrola przeprowadzana po zakończeniu procesu). Weryfikacja zadań wprowadzonych na listę, kontrola, wykreślanie ukończonych prac.
Zarządzanie czasem i organizacja pracy własnej wymaga uporządkowania obowiązków, dyscypliny w przestrzeganiu wyznaczonego planu. Pięć etapów metody Alpen pozwala na rozplanowanie zadań i realne oszacowanie czasu na ich wykonanie.
Zarządzanie czasem wg metody Alpen – zalety
Dlaczego w zarządzaniu czasem pracy i organizacji życia osobistego warto stosować się do techniki Alpen? Metoda ta zawiera wszystkie najważniejsze elementy skutecznego porządkowania zadań. Przewiduje niezbędne dla człowieka przerwy, pozwala na pewną elastyczność i modyfikacje, uwzględniające nieprzewidziane sytuacje. Świetnie sprawdza się przy planowaniu zadań jednego dnia, czyli przy krótkookresowym zarządzaniu czasem, ale można także ją dostosować dla wykonania celów w bardziej „rozciągniętym” terminie.