Strategia marketingowa ma na celu reklamowanie nie tylko produktów czy usług przedsiębiorców. Sprawne działania promocyjne są potrzebne również miastom, kurortom i innym obszarom. Jest to tak zwany marketing terytorialny.
Sprawdź, na czym polega i jaki jest jego cel.
Marketing terytorialny – definicja
Marketing miejsc, marketing terytorialny – służy wypromowaniu jakiegoś obszaru, zmianę sposobu jego postrzegania (jeśli był negatywny), ukazanie go w korzystnym świetle. Strategia marketingowa jest podejmowana na przykład przez samorządy w celu reklamy polskich miast.
Marketing miejsc – cel
Działanie marketingowe dotyczące pewnego obszaru podejmowane jest zazwyczaj po to, by:
- przyciągnąć turystów,
- przyciągnąć inwestorów,
- rozbudzić gospodarkę,
- przeciwdziałać bezrobociu,
- zainicjować działania dotyczące nowego kierunku rozwoju miejsca,
- zwiększyć poziom zadowolenia mieszkańców,
- wypromować konkretne postawy społeczne, gospodarcze, ekologiczne,
- pobudzać uczucie lokalnego patriotyzmu wśród mieszkańców,
- zapobiegać wyludnianiu miejscowości.
Marketing terytorialny – przykłady
Marketing terytorialny łatwo zrozumieć na konkretnych przykładach. Działania promocyjne prowadzi większość polskich miast. Najbardziej spektakularne sukcesy na tym polu zauważyć można na Górnym Śląsku. Jeszcze kilkanaście lat temu w świadomości społecznej obszar ten kojarzył się przede wszystkim z górnictwem i zanieczyszczeniem powietrza. Obecnie dobrze skomunikowane ze sobą miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii coraz częściej są postrzegane przez pryzmat dynamicznie rozwijającego się tam biznesu, w tym szczególnie z branży nowych technologii. Ponadto wiele śląskich miast, np. Katowice, stawia na reklamowanie się jako miejsca przyjaznego do życia, na pierwszy plan wysuwając kwestie ekologii, miejskiej zieleni i ograniczania emisji gazów cieplarnianych.
Każde większe miasto w Polsce co roku lub co kilka lat opracowuje logo oraz hasło promocyjne. Do najbardziej znanych sloganów reklamowych miejscowości należą:
- Zakochaj się w Warszawie,
- Łódź pozdrawia,
- Gdańsk – morze możliwości,
- Wrocław – miasto spotkań,
- Lublin – miasto inspiracji.
Praca w marketingu terytorialnym ma cechy wspólne z promowaniem marek i produktów. Specjaliści posługują się chwytliwymi hasłami, grafikami, tworzone są spoty reklamowe, angażowane znane osobistości, organizowane wydarzenia, spotkania dla mieszkańców, inwestorów i innych osób. Bardzo istotny jest tu również marketing internetowy, dbanie o aktualizacje na oficjalnych witrynach miejscowości, aktywność na portalach społecznościowych.