Sport to pozytywne emocje, działanie, współpraca i zdrowa rywalizacja, a także entuzjazm, który łączy tysiące kibiców. Kojarzy się ze zdrowym stylem życia, pasją, osiąganiem celów i przekraczaniem granic. Z tych konotacji garściami czerpią marketingowcy. Czym charakteryzuje się marketing sportowy? Jakie marki mogą go wdrożyć?
Marketing sportowy – definicja
Marketing sportowy wykorzystuje się zarówno w przypadku produktów i usług o charakterze sportowym, jak i tych, które ze sportem na pierwszy rzut oku niewiele mają wspólnego. Jest też definiowany jako marketing organizacji sportowych.
Marketing sportowy można podzielić na marketing poprzez sport, czyli wykorzystujący dyscypliny sportowe, wydarzenia, sportowców i wszystko, co ze sportem związane do promocji produktów lub usług, oraz marketing dla sportu (organizacji i wydarzeń).
Marketing sportowy – przykłady działań
Strategie marketingowe związane ze sportem mogą mieć różną formę.
- Marketing przez sport mogą realizować przedsiębiorstwa związane z innymi branżami, poprzez sponsoring sportowy, promowanie marki podczas wydarzeń sportowych. Do tego celu służą m.in. sponsoring drużyn, sportowców czy całej ligi, billboardy na stadionach, logotypy na koszulkach zawodników i reklamy telewizyjne lub radiowe w przerwach meczu, przed i po transmisji. Wiele reklam jest też adresowanych do kibiców – począwszy od piw, przez przekąski, całe sieci dyskontowe czy marki odzieżowe.
- W przypadku produktów i usług związanych z uprawianiem którejś dyscypliny marketing w sporcie ogranicza się do węższej grupy docelowej. To promowanie sprzętów i akcesoriów, działania nakierowane na sprzedaż biletów na wydarzenia, budowę wizerunku wśród kibiców, pasjonatów sportu.
- Organizator imprez sportowych za cel stawia z kolei zaspokojenie potrzeb klientów, a więc nie tylko kibiców na wydarzeniach sportowych, ale też samych sportowców, inwestorów, mediów etc.
Marketing sportowy – jakie daje korzyści?
Zdrowy tryb życia, odpowiednia dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną to bardzo pozytywny i coraz powszechniejszy trend. Niesłabnącą popularnością cieszą się także widowiska sportowe. Dlatego też marketing sportowy może być dobrym sposobem na zdobycie szerokiego grona lojalnych klientów. Jakie płyną z niego korzyści?
Praca w marketingu sportowym polega przede wszystkim na budowaniu pozytywnego wizerunku marki poprzez skojarzenia ze sportem, a więc takimi atrybutami jak młodość, zdrowie, sprawność fizyczna, fair play, empatia, pasja i duże emocje.
Dla firm z branży sportowej promowanie się i reklama na konkretnych wydarzeniach to sposób na zdobycie renomy, ale też lojalnych klientów. Dzięki temu firmy trafiają ze swoją ofertą wprost do grupy docelowej, a masowy charakter wielu imprez sportowych pozwala z kolei dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.