Mobile marketing, reklama mobilna: na czym to polega?
Smartfon to urządzenie, dzięki któremu możemy wykonywać wiele różnorodnych czynności – dokonujemy płatności bankowych, zamawiamy posiłki, sterujemy kamerą umieszczoną w pomieszczeniach, włączamy światło, pralkę, telewizorem itd. Nic więc dziwnego, że specjaliści od marketingu wkładają wiele pracy, by wykorzystać te i podobne narzędzia do komunikacji z konsumentami.
Mobile marketing wiąże się więc z dostosowaniem przekazu reklamowego do urządzeń przenośnych takich jak smartfony, telefony komórkowe, tablety. Ma służyć szybszemu, precyzyjnemu i łatwiejszemu dostępowi do treści reklamowych.
Narzędzia marketingu mobilnego
W związku z wielorakimi możliwościami urządzeń mobilnych istnieje także wiele form przekazywania komunikatu reklamowego. Oto niektóre z nich:
• aplikacje internetowe – do pobrania na smartfony, sprawiają, że łatwiej przegląda się oferty, szybko i płynnie przechodzi się od przeglądania produktów do ich ostatecznego zakupu. Własna aplikacja mobilna świadczy także o randze przedsiębiorstwa, jego zaangażowaniu w ułatwianie komunikacji z konsumentami;
• marketing SMS – klient otrzymuje bezpośrednio do skrzynki odbiorczej powiadomienia o promocjach, nowych ofertach, wyprzedażach itd.
• kupony – czyli wiadomości, które uprawniają odbiorcę do skorzystania z różnego rodzaju rabatów; • voicemailng – wysłanie wybranej grupie klientów wiadomości głosowych o treści reklamowej. Najczęściej do nagrania wybiera się profesjonalnych lektorów, aby komunikat zyskał na wiarygodności;
• advergaming – czyli stworzenie interaktywnej gry, która pomoże np. wprowadzić nowy produkt na rynek, utrwalić wśród użytkowników wizerunek marki;
• kody QR – to rodzaj kodu kreskowego, narzędzie informacyjne. Skanując kod, użytkownik ma szybki dostęp do informacji ukrytych pod czarno-białym znakiem.
Reklama w mediach społecznościowych czy reklama SMS?
W zależności od celu, jaki chcemy uzyskać, należy wybrać odpowiednią formę komunikacji. Reklama na Facebooku czy innego rodzaju marketing w mediach społecznościowych wydaje się dziś najpopularniejszym narzędziem do dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Ilekroć użytkownik będzie korzystał z tego rodzaju mediów, między postami, fotografiami i informacjami o znajomych przewiną się oferty dopasowane do właściciela danego profilu – jego lokalizacji, preferencji itd. Jest to dobre rozwiązanie marketingowe dla przedsiębiorców, którzy nie dysponują jeszcze dużym budżetem. Dzięki tego typu działaniom mogą pozyskać dużą grupę klientów.
Reklama SMS ma trochę inny charakter niż te na portalach społecznościowych. Wiadomości wysyłane są do konkretnych odbiorców, którzy powinni wcześniej udostępnić przedsiębiorcy numer telefonu i wyrazić zgodę na kontakt tego rodzaju. Komunikat SMS ma ograniczoną liczbę znaków, treść powinno się więc dobrze przemyśleć (podobnie jak na portalach społecznościowych). Należy też pamiętać, że wiadomości nie mogą być wysyłane zbyt nachalnie. Interesujące promocje pojawiające się w skrzynce odbiorczej co pewien okres, zbudują poczucie zaufania i więzi z klientem, natomiast zbyt intensywne zasypywanie mało wartościowymi wiadomościami może doprowadzić do utraty nabywców.