Pominięcie internetu w marketingowych planach przedsiębiorstwa jest współcześnie niemal jednoznaczne ze świadomym kroczeniem ku porażce, a przynajmniej z pogodzeniem się ze stagnacją. Ten kanał komunikacji stwarza olbrzymie możliwości dotarcia do klientów i promowania marki. Dlaczego więc nie czerpać z tego garściami?
Kampania afiliacyjna – co to jest
Od łacińskiego „affilatio” wzięło się pojęcie afiliacja. Oznacza dosłownie „usynowienie”, „włączenie do rodziny”. To nawiązywanie i utrzymywanie dobrych stosunków z różnymi podmiotami. Program afiliacyjny jest pojęciem związanym z marketingiem internetowym. Ma na celu współpracę firmy, która pełni rolę reklamodawcy z niezależnymi od niej partnerami, wykonującymi działania marketingowe.
Osoby prowadzące blogi, strony swoich prywatnych firm albo posiadacze profili w mediach społecznościowych promują produkty czy usługi, generują ruch na stronie usługodawcy, zachęcają do zakupów, recenzują produkty. Afilianci, bo tak fachowo są nazywani, otrzymują najczęściej prowizyjne wynagrodzenie za zakup dokonany przez osobę, która trafiła do internetowego sklepu, klikając w link udostępniony przez afilianta. Dlatego zarobki zależą od efektywności kampanii i często są odroczone w czasie.
Afiliacja – marketing, wady i zalety
Afiliacja w internecie ma wiele zalet. Jest nienachalna i mniej inwazyjna niż reklamy. Jeśli afiliant faktycznie kształtuje trendy, jego działalność ma duży zasięg i oferowane produkty czy usługi są dobrze dopasowane do tematyki strony, może być bardzo skuteczny. Co więcej, osoby, które czytają recenzje, zestawienia produktów czy porady, są nimi faktycznie zainteresowane, więc działania afiliacyjne trafiają dokładnie do potencjalnych klientów.
To narzędzie, jak chyba każde, ma również swoje wady. Z punktu widzenia afilianta może nią być długi czas oczekiwania na zyski i zazwyczaj niskie prowizje za klienta. Dodatkowo, tworzenie treści, które przyciągną odbiorców jest czasochłonne i wymaga sporej wiedzy o marketingu online. Jeśli reklamodawca ma zły wizerunek, albo ceny nieproporcjonalne do jakości towarów, afiliant może w ogóle nie uzyskać zapłaty za swoją pracę – działania będą nieefektywne, nie do końca z jego winy.
Marketing afiliacyjny w Polsce
Marketing afiliacyjny w Polsce staje się coraz bardziej popularny. Na rynku działają sieci afiliacyjne, czyli platformy internetowe, za pośrednictwem których można prowadzić kampanie. Sieci zrzeszają reklamodawców z wielu branż i łączą ich z afiliantami. Taka baza to duże ułatwienie dla obu stron. Choć początkowo programy partnerskie były traktowane z dystansem, a marketing afiliacyjny (nazywany też efektywnościowym) odgrywał marginalną rolę w w promowaniu produktów i usług, obecnie to bardzo popularna forma reklamowania się w internecie.
Marketing afiliacyjny – korzyści dla firmy
Firmom, zwłaszcza tym, które prowadzą sprzedaż online, sieci afiliacyjne mogą przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim małym kosztem znacznie zwiększają grono potencjalnych klientów. Zaufanie wobec np. influencera czy blogera znanego w branży, w której firma działa, przechodzi także na nią. Opinie i rekomendacje są dla klientów dobrą wskazówką w zakupowych decyzjach, dlatego powierzenie reklamy osobom potrafiącym wpływać na kształtowanie się trendów może naprawdę się opłacić.