Małe przedsiębiorstwo - ile zatrudnia osób?
Czasem możemy czuć się zagubieni w gąszczu terminologii i regulacji prawnych dotyczących zagadnień gospodarczych. W przypadku małego przedsiębiorstwa definicja nie stanowi większego problemu. Dokumentem, który wyznacza podział firm ze względu na ich wielkość jest załącznik do rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 800/2008 (DzU UE nr L 214 z dnia 9 sierpnia 2008 r.). Co ważne ustalenia te obowiązują w całej Unii Europejskiej.
Na wstępie warto wspomnieć o sektorze MSP, obejmującym mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Przynależność do tej grupy zależy od jednoczesnego spełnienia 2 warunków. Firma musi zatrudniać nie więcej niż 250 osób i wykazywać określone wyniki finansowe w ciągu kolejnych 2 lat obrachunkowych.
W przypadku mikroprzedsiębiorstwa definicja zakłada mniej niż 10 osób zatrudnionych i obrót roczny lub sumę rocznych aktywów poniżej 2 mln euro. Mała firma to taka, w której pracuje mniej niż 50 pracowników, a roczny obrót bądź suma aktywów wynosi poniżej 10 mln euro. Natomiast warunki, jakie muszą spełniać średnie przedsiębiorstwa, to zatrudnienie mniej niż 250 osób oraz obrót roczny nieprzekraczający 50 mln euro lub całkowity bilans roczny do 43 mln euro.
Znając definicję małej firmy, możemy się zastanowić, czy warto podjąć w niej pracę. Załóżmy, że jesteśmy idealnym kandydatem i współpracą z nami interesuje się zarówno wielka korporacja, jak i mała lokalna firma.
Mała firma - zalety pracy w małej firmie
Czy mikro- i małe przedsiębiorstwa dadzą nam szansę rozwoju? Czy wielką karierę można zrobić tylko w równie wielkiej firmie? I przede wszystkim - co wybrać - korporację czy małe przedsiębiorstwo? Ile osób, tyle opinii. Obie z opcji mają swoje mocne i słabe strony. Co może przeważać szalę na korzyść minibiznesu?
1. Mała liczba pracowników oznacza lepszą komunikację. Po podwyżkę idziesz prosto do szefa, a w przypadku problemów bez trudu odnajdziesz najbardziej kompetentną osobę do pomocy. To skraca także procesy decyzyjne. Poszczególne projekty nie muszą być zatwierdzane przez kolejne działy, tak jak bywa w przypadku korporacyjnych struktur.
2. Mniejsza firma może oznaczać większy zakres obowiązków. O ile w korporacji zazwyczaj obejmujemy określone stanowisko, o tyle w lokalnym przedsiębiorstwie zazwyczaj wymaga się sporej elastyczności. Potrzeba szybkiej reakcji na zmieniające się rynkowe realia i nowe wymagania wobec ograniczonej przecież liczby pracowników mają wpływ na to, że w takiej firmie możesz szybko rozwinąć swoje umiejętności i zdobyć nowe kompetencje. Takie szerokie doświadczenie, zwłaszcza na początku drogi zawodowej, ułatwi decyzję, w którym kierunku chcielibyśmy się specjalizować.
3. W małej firmie łatwiej o dobrą atmosferę w zespole. Brak rywalizacji między poszczególnymi działami, poczucie większej odpowiedzialności i realny wpływ na sukcesy marki - to kolejne zalety pracy w większości małych przedsiębiorstw. Wszyscy grają bowiem do jednej bramki. Pracownicy mają świadomość, jak wiele zależy od ich decyzji i działań.
4. Odbijanie karty przy wejściu i wyjściu, narzucony dress code, sztywne reguły, monotonia pracy i anonimowość… To, co może być wadą pracy w korporacji, raczej nie powinno spotkać nas w małej firmie.
Decyzja o wyborze przyszłego pracodawcy jest bardzo ważna i podejmując ją, warto poświęcić dłuższą chwilę na określenie, co jest dla nas najistotniejsze. Nie kierujmy się stereotypami. Zarówno korporacja, jak i małe przedsiębiorstwo mają wiele zalet, dlatego już podczas rozmowy rekrutacyjnej zapytajmy o możliwości rozwoju i warunki pracy w danej firmie.