Niemal każdy z nas codziennie na prywatną skrzynkę pocztową dostaje wiadomości od firm. Bardzo często po prostu je ignorujemy, traktujemy jako spam. Co decyduje o tym, że jedna wiadomość zostanie przeczytana, a druga trafi do kosza? O czym należy pamiętać, aby stworzyć dobrą kampanię i przygotować skuteczny mailing?
Jak stworzyć mailing
Wiadomości powinny mieć estetyczną formę i trafną treść. Całość musi być spójna. Dobrze jeśli jest opatrzona grafiką i zawiera wezwanie do działania. To tzw. call to action, np. „sprawdź nową kolekcję już teraz” albo „nie czekaj, kliknij i oszczędź”. Zwrot tego typu jest wyraźną zachętą, aby zrobić z wiadomości użytek i sygnałem, że to się czytelnikowi po prostu opłaci.
Jeśli chodzi o techniczne aspekty, można wybrać jeden z wielu darmowych bądź płatnych programów do wysyłki mailingu. Darmowe opcję będą oferowały mniejszy wybór szablonów i umożliwią wysyłkę do niewielkiej gruby adresatów (najczęściej kilku tysięcy). Może to być dobry wybór na początku, choćby po to, by przetestować, czy planowany e-mailing okaże się skuteczny.
Program do mailingu to duże ułatwienie. Jednak nawet korzystając z niego, trzeba podjąć kilka ważnych decyzji. Przede wszystkim nie należy ignorować mocy pól: nadawca i temat wiadomości. Te 2 elementy decydują, czy adresat zechce kliknąć i przeczytać treść. Aby uwiarygodnić nadawcę można podać imię i nazwisko (lub samo imię, jeśli komunikacja z klientami na ogół ma mniej formalny charakter) i nazwę firmy.
W wielu skrzynkach poza nadawcą i tematem jeszcze przed otworzeniem wiadomości wyświetla się preheader. To krótki tekst, który powinien streszczać zawartość maila i dodatkowo zachęcać do przeczytania reszty. Musi być spójny z tytułem. Jeśli w tytule nie znalazło się miejsce na call to action, warto zamieścić odpowiednią formułkę w tym miejscu.
Adresat, który zachęcony na wstępie kliknie i otworzy mail reklamowy, powinien ujrzeć komunikat, odpowiadający jego oczekiwaniom. Lepiej pisać prosto i zwięźle niż umieszczać kwieciste opisy produktów. Krótki, ale angażujący tekst i ciekawa grafika – raz jeszcze warto podkreślić ich ogromną rolę. Mail powinien zawierać także stopkę i aby dopełnić formalności, informację, jak wypisać się z bazy danych firmy.
Efektywność mailingu
Mailing to efektywny i w miarę prosty sposób na dotarcie do osób zainteresowanych ofertą przedsiębiorstwa. Jego skuteczność zależy od kilku opisanych wyżej elementów. Ogólnie rzecz biorąc, wysyłanie mailingu jest warte przemyślenia z kilku powodów. Po pierwsze za duży atut i przewagę nad np. reklamą na portalach społecznościowych można uznać to, że mail trafia bezpośrednio do adresatów z bazy danych. Nie znika po jakimś czasie, ale raz wysłany tkwi w skrzynce, więc jest łatwo dostępny przez cały czas. Wiele osób co najmniej raz dziennie zagląda do skrzynki pocztowej, dlatego istnieje małe prawdopodobieństwo, że odbiorca nie zauważy wiadomości.
Ważne jest także, że kampanie e-mail są kierowane jedynie do osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie wiadomości. To duża przewaga tego narzędzia nad nachalnymi, pojawiającymi się co chwilę i niechcianymi reklamami.
Skuteczny mailing - zasady
Czym się kierować, aby stworzyć skuteczny mailing? Trzeba zadbać o każdy wyżej wymieniony element z osobna i na końcu złożyć z nich spójną całość. Warto też pamiętać, że e-maile mogą być wysyłane tylko i wyłącznie za zgodą adresata. Aby mailing do firm, czy indywidualnych klientów był zgodny z prawem, pozyskując adresy do bazy należy umieścić odpowiednie klauzule o ochronie i przetwarzaniu danych oraz przesyłaniu informacji handlowych, które odbiorca musi zaakceptować.