Lojalność - definicja
Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN definiuje lojalność w kontekście osoby „uczciwej i rzetelnej w stosunkach z ludźmi”.
Jak można interpretować to pojęcie w przypadku relacji pracownik - pracodawca?
Zależność między tymi dwoma podmiotami powstaje po nawiązaniu stosunku pracy, na podstawie umowy regulującej prawa i obowiązki każdej ze stron. Lojalny pracownik to taki, który do zapisanych norm się zastosuje: uczciwie i rzetelnie wywiążę się z ustaleń, sumiennie i starannie wykona swoje obowiązki, będzie przestrzegał zasad ustalonych w Kodeksie pracy czy zakładowych regulaminach.
Lojalność w pracy przekłada się na relacje w grupie, wpływa na jakość wykonywanych obowiązków. Często stanowi o sukcesie przedsiębiorstwa.
Lojalność pracownika wobec pracodawcy - wyznaczniki
Na podstawie jakich kryteriów można sprawdzić czy przedsiębiorstwo ma w swoich szeregach lojalnego pracownika?
Duże znaczenie ma to, czy nowo zatrudniona osoba identyfikuje się z wartościami firmy i celami, jakie obiera. Lojalny pracownik angażuje się w rozwój przedsiębiorstwa, by osiągać razem z nim jak najlepsze wyniki. Chętnie reprezentuje markę i utożsamia się z nią. Nie są to zachowania jednorazowe, ale długotrwałe, wskazujące na przywiązanie.
Osoba lojalna nie jest biernym pionkiem w strukturach przedsiębiorstwa, ale czynnie włącza się w jego działania. W efektywny sposób korzysta ze swoich umiejętności i kompetencji.
Lojalny pracownik najczęściej w jakimś stopniu wiąże swoją przyszłość z danym przedsiębiorstwem – traktując je jako ważny etap w karierze lub obierając stanowisko na całe życie.
Warto zaznaczyć, że częściej rozumie się lojalność jako wynik woli pracownika - jego chęci, by działać na korzyść danego przedsiębiorstwa. Postawa budowana strachem i za pomocą technik negatywnych (np. kar), będzie raczej stanowiła pozór lojalności niż rzeczywiste zaangażowanie. Może też nie przetrwać próby - kiedy w firmie pojawią się chwilowe problemy.
Duży wpływ ma również to, czy lojalny wobec pracownika jest sam pracodawca. Zdecydowanie łatwiej będzie stworzyć więzi między podmiotami, których zaangażowanie w daną relację jest na równym poziomie.
Wybierając więc metody współpracy, motywowania swojej kadry, pracodawca powinien przemyśleć, w jaki sposób zbudować lojalność pracownika.
Obowiązek lojalności pracownika wobec pracodawcy
O lojalności pracownika wobec pracodawcy mówi się także w kontekście dochowywania tajemnic. Art. 100. §2. pkt. 4. K.p. mówi o tym, że zatrudniony ma obowiązek „dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę”.
Pracodawca, zatrudniając nową osobę, dzieli się z nią ważnymi danymi z zakresu np. procesów technologicznych, stosowanych receptur, udostępnia bazy klientów, ważnych kontaktów itd. Jest to niezbędne, by personel mógł wykonywać swoje obowiązki.
Dlaczego tak ważne jest zachowanie tajemnicy? Nielojalny pracownik może uzyskane informacje wykorzystać dla własnych osiągnięć, powodując np. utratę przez przedsiębiorstwo pozycji lidera w danej branży.
W dalszej perspektywie, już bardziej skrajnej, istnieje zagrożenie całkowitą upadłością przedsiębiorstwa, w wyniku wycieku ważnych informacji.
Każdy pracownik i pracodawca powinien więc wiedzieć, co to znaczy lojalność i jaki wpływ ma na relacje w strukturach firmy. Nieumiejętne zarządzanie kadrą przez przełożonych, a także nieodpowiednie wypełnianie obowiązków przez podwładnych może mieć przykre konsekwencje dla jednych i drugich. Z kolei uczciwość w pracy, wzajemne zaufanie budują zgrany zespół, mogący działać na sukces firmy przy jednoczesnym rozwoju osobistym pracowników.