Kontrola legalności zatrudnienia
Z tytułu Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. Państwowa Inspekcja Pracy jest organem powołanym między innymi do kontroli legalności zatrudnienia.
Na mocy wspomnianego aktu inspektor pracy ma możliwość poruszania się po całym terenie przedsiębiorstwa. Rewizji może dokonać o każdej porze dnia i nocy, nie ma przy tym obowiązku uprzedzać wcześniej właściciela firmy.
Dlaczego takie kontrole są konieczne? Wielu pracodawców szuka oszczędności i chce unikać obciążenia kosztami związanymi z przyjmowaniem nowego personelu. Sami zatrudnieni też nie zawsze dopełniają wszystkich nałożonych obowiązków (np. wyrejestrowania się z listy bezrobotnych).
Co sprawdza PIP?
W związku z szerokimi uprawnieniami Państwowa Inspekcja Pracy kontroluje różnorodne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa i pracującego w nim personelu. Jeśli chodzi o temat legalności zatrudnienia, sprawdza się na przykład to, czy zostały spisane odpowiednie umowy o pracę, dokumentujące zasady i warunki wykonywania obowiązków. Innym obszarem, w którym wykrywa się wiele nieprawidłowości, jest zgłoszenie (a właściwie jego brak) nowych pracowników do ubezpieczenia.
Do kolejnych sprawdzanych przez Państwową Inspekcję Pracy elementów należy weryfikacja osób zatrudnionych. Tego, czy bezrobotny powiadomił właściwy PUP o tym, że objął płatną posadę w danym przedsiębiorstwie.
Oprócz weryfikowania relacji między właścicielem przedsiębiorstwa a polską załogą, Państwowa Inspekcja Pracy sprawuje również kontrolę legalności zatrudnienia cudzoziemców. Jakie aspekty bierze pod uwagę?
Między innymi to, czy personel z zagranicy wykonuje faktycznie te zadania, na które ma zezwolenie. Ponadto kontrolowana jest wysokość wynagrodzenia, czas pracy i posiadanie odpowiednich badań, koniecznych do objęcia danego stanowiska.
Przy omawianiu tematu warto jeszcze wspomnieć, że Państwowa Inspekcja Pracy weryfikuje również to, czy agencje zatrudnienia działają zgodnie z obowiązującą je ustawą (o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).
Tutaj rewiduje się głównie legalność działania – tj. czy instytucje posiadają odpowiednie certyfikaty i zostały wpisane do dedykowanego rejestru.
Ponadto Państwowa Inspekcja Pracy weryfikuje rodzaj pobieranych opłat (nie zawsze wszystkie są zgodne z prawem) oraz stosowanie się do zasad tolerancji i równego traktowania.