Lead sprzedażowy to jedno z podstawowych pojęć w marketingu internetowym. Co oznacza? Na czym polega generowanie leadów i dlaczego takie działanie się opłaca?
Lead sprzedażowy: definicja
Najprościej mówiąc, lead sprzedażowy to osoba (albo firma) potencjalnie zainteresowana naszą ofertą. W tym miejscu pojawiają się dwa pytania: skąd wiemy, że ktoś rozważa zakup naszego produktu bądź skorzystanie z proponowanej przez nas usługi oraz jakie działania marketingowe pomogą nam w pozyskaniu nowego klienta.
Leadem staje się osoba, która na stronie internetowej firmy czy na jej profilu społecznościowym dobrowolnie pozostawiła do siebie kontakt. Np. wpisała swój e-mail i wyraziła zgodę na otrzymywanie newslettera lub wypełniła formularz zgłoszeniowy (akceptując zgody marketingowe), by wziąć udział w konkursie itp.
Lead sprzedażowy: jak go pozyskać?
Droga do tego, by potencjalny klient pozostawił nam dane kontaktowe, nie jest prosta. Nim to nastąpi, musi trafić na naszą stronę internetową i się nią zainteresować. Jakie są sposoby na generowanie leadów sprzedażowych? To m.in. pozycjonowanie strony w wyszukiwarce internetowej i optymalizacja treści z uwzględnieniem słów kluczowych, czyli działania SEO – jeśli nasza strona będzie łatwiej wyszukiwana, trafi na nią więcej osób.
Efekty przynosi także content marketing – publikowanie interesujących dla grupy docelowej treści. Mamy szansę skuteczniej zachęcić osoby odwiedzające stronę do pozostawienia kontaktu, oferując im w zamian np. e-book zawierający cenne wskazówki.
W pozyskiwaniu leadów bardzo pomocny może też być własny fanpage i reklamy w mediach społecznościowych. Warto też stosować przyciski call to action (CTA).
W tym miejscu należy również wspomnieć o pojęciu lead nurturing – angielskie nurturing oznacza pielęgnowanie. I właśnie dbanie o relacje z pozyskanymi leadami – edukowanie ich przed zakupem, dostarczanie im wartościowych treści przynosi wymierne korzyści. Nie każdy lead staje się bowiem klientem firmy.
Lead sprzedażowy: korzyści
Żadna firma nie może rozwijać się bez klientów. Szeroko pojęty marketing internetowy pomaga ich zdobyć i utrzymywać z nimi relacje. Pozyskiwanie leadów sprzedażowych pozwala skierować działania marketingowe do grupy zainteresowanej firmą. Prowadząc kampanię nastawioną na zdobycie leadów, można w efekcie uzyskać bazę cennych kontaktów, zawęzić grupę odbiorców reklam itd.