Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Kuchnia w biurze: jak ją urządzić?

Kuchnia w biurze: jak ją urządzić?

 
Kuchnia w biurze: jak ją urządzić?

Przygotowujemy w niej posiłki lub kawę i odpoczywamy w czasie przerw. Co musi znajdować się w biurowej kuchni?

 

Zasady korzystania z kuchni w pracy

 

Na wstępie trzeba zauważyć, że nie w każdym przedsiębiorstwie musi znajdować się kuchnia. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, kuchnię, a ściśle rzecz ujmując – jadalnię – musi zapewnić:
• pracodawca zatrudniający ponad 20 osób na jednej zmianie,
• pracodawca zatrudniający 20 lub mniej pracowników, jeśli ci są narażeni na kontakt ze szkodliwymi substancjami chemicznymi/promieniotwórczymi, materiałami biologicznymi bądź wykonują obowiązki przy pracach szczególnie brudzących.

 

W jadalni pracownicy muszą mieć możliwość przede wszystkim spożywania posiłków. Obowiązuje w niej bezwzględny zakaz palenia tytoniu.

 

Co natomiast z możliwością przygotowywania posiłków w kuchni w biurze? Czy pracownik ma prawo domagać się określonego wyposażenia mebli kuchennych czy ekspresu do kawy?

 

Wyposażenie kuchni w biurze

 

Otóż rozporządzenie wyróżnia trzy typu jadalni (§ 30. Rozporządzenia):
• „jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych (typ I);
• jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych i wydawania napojów (typ II);
• jadalnia z zapleczem – przeznaczona do spożywania posiłków profilaktycznych (typ III). Dopuszcza się łączenie jadalni typu II i III”.

 

Jadalnia typu II musi składać się z dwóch części, tj. jadalni właściwej (miejsca, w którym spożywane są posiłki) oraz pomieszczenia do przygotowywania, wydawania napojów dla pracowników i zmywania naczyń stołowych (§ 31.2.2.).

 

Z kolei w jadalni typu III dodatkowo powinien znaleźć się węzeł sanitarny dla konsumentów i węzeł sanitarny z szatnią dla pracowników obsługi (§ 33.). W jadalni pracownicy muszą mieć zapewnione miejsca siedzące przy stole.

 

Co jeszcze musi znaleźć się w kuchni w firmie? Przede wszystkim:
• urządzenie do podgrzewania jedzenia,
• umywalka (co najmniej jedna na 20 miejsc siedzących), wraz z ręcznikami jednorazowymi lub suszarką do rąk,
• zlewozmywak dwukomorowy (co najmniej jeden na 20 miejsc w jadalni),
• w jadalni typu I i II lub przy nich – szafki do przechowywania w higienicznych warunkach własnego jedzenia pracowników.

 

Z rozporządzenia nie wynika obowiązek zapewnienia w kuchni np. ekspresu do kawy, choć jest to częsta praktyka. Pracodawca musi za to zapewnić podwładnym wodę zdatną do picia lub inne napoje (§ 112.).

 

Kuchnia w firmie: wielkość

 

Rozporządzenie określa również minimalną wielkość kuchni w pracy. Przede wszystkim
w jadalni I typu powinno przypadać co najmniej 1,1 m2 powierzchni na każdą osobę spożywającą posiłek. Jednocześnie całkowita powierzchnia jadalni nie może być mniejsza niż 8 m2.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Dyspozytor

    REMONDIS Sp. z o.o.   Bydgoszcz, ul. Inwalidów 45    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: Przygotowywanie dokumentacji dotyczącej list zleceń i trasówek, Monitoring pojazdów - GPS, Obsługa klienta na podstawie otrzymanych zamówień; Obsługa systemu informatycznego funkcjonującego w Spółce, Rozpatrywanie reklamacji, Rozliczanie...
  • Elektromonter

    JAKMET Sp. z o.o.   Sobienki, pow. otwocki, gm. Osieck    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 8 500 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Uzbrajanie i okablowanie rozdzielnic elektrycznych w toku produkcyjnym, Wykonywanie prac na podstawie schematów elektrycznych, Kontrola jakości oraz estetyki wykonanych elementów, Przestrzeganie zasad BHP i PPOŻ.
  • Operator maszyn CNC (krawędziarki)

    JAKMET Sp. z o.o.   Sobienki, pow. otwocki, gm. Osieck    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   5 000 - 8 000 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Wykonywanie prac wg powierzonej dokumentacji, Obsługa specjalistycznych maszyn i urządzeń CNC (m.in. prasy krawędziowej), Przygotowanie, uruchamianie i obsługa maszyn sterowanych numerycznie, Samokontrola wykonanej pracy, Przestrzeganie zasad i bezpieczeństwa BHP i PPOŻ.
  • Operator maszyn CNC (tokarka, frezarka)

    JAKMET   Sobienki, pow. otwocki, gm. Osieck    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 9 000 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Obróbka metali poprzez skrawanie, toczenie, frezowanie, szlifowanie, wiercenie. Naprawa i remont form wtryskowych, tłoczników, wykrojników; Regeneracja i modernizacja oprzyrządowania produkcyjnego; Dbałość o właściwy stan techniczny narzędzi będących na...
  • Ślusarz Narzędziowy – do przyuczenia

    JAKMET   Sobienki, pow. otwocki, gm. Osieck    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   5 600 - 6 900 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Prace ślusarskie przy budowie i konserwacji form tłocznych i wtryskowych; Montaż/demontaż form; Pasowanie i polerowanie nowych form; Naprawy form; Utrzymanie sprawności mechanicznej form; Bieżąca konserwacja i nadzór nad stanem technicznym form; Obsługa narzędzi...
  • Monter

    JAKMET   Sobienki, pow. otwocki, gm. Osieck    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   5 000 - 7 200 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Składanie obudów rozdzielnic elektrycznych i szaf sterowniczych zgodnie z dokumentacją; Kontrola jakości oraz estetyki wykonanych elementów; Przestrzeganie zasad BHP i PPOŻ;

Najnowsze artykuły

Nowe ustawy o rynku pracy i powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcom od 1 czerwca 2025 roku

Nowe ustawy o rynku pracy i powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcom od 1 czerwca 2025 roku

Nowe zasady rejestracji w urzędach pracy, zasiłek dla bezrobotnych w pełnym wymiarze niezależnie od stażu pracy, zlikwidowanie ograniczenia wieku dla bonu na zasiedlenie, zniesienie tzw. testu rynku pracy, wyższe kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców – to tylko niektóre ze zmian uwzględnionych w dwóch nowych ustawach o rynku pracy. Co jeszcze nas czeka od czerwca 2025 r.?

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Rekrutacja C-level – jakie strategie warto zastosować w rekrutacji na wysokie stanowiska?

Rekrutacja C-level – jakie strategie warto zastosować w rekrutacji na wysokie stanowiska?

– Rekrutacja na stanowiska C-level (CEO, CFO, COO, CTO, CMO) to jedno z najważniejszych zadań strategicznych dla każdej organizacji. Błędna decyzja rekrutacyjna na tym poziomie może skutkować stratami finansowymi oraz utratą zaufania ze strony pracowników, inwestorów czy klientów – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Jak mądrze wybrać managera albo CEO swojej firmy?

Koszty pracy: co to znaczy, jak obliczyć

Koszty pracy: co to znaczy, jak obliczyć

Wysokość kosztów pracy zależy od formy zatrudnienia, poziomu wynagrodzenia i wysokości kosztów pośrednich (BHP, podróże służbowe, szkolenia itp.). Jakie dodatkowe koszty ponosi pracodawca? Czy można je zmniejszyć? Wyjaśniamy, jak obliczyć koszty pracodawcy, który zatrudnia pracownika w 2025 roku w pełnym wymiarze godzin na umowę o pracę, umowę o dzieło i umowę zlecenie.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379