JPK, czyli Jednolite Pliki Kontrolne są plikami, które mają obowiązek wysyłać podatnicy VAT, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. JPK zawierają informacje dotyczące transakcji kupna-sprzedaży, zgodne z danymi podawanymi w rozliczeniu VAT. Co jednak w sytuacji, gdy podatnik się pomylił? Jak wygląda korekta JPK?
Przypomnijmy, że plik wysyłany jest na żądanie urzędu skarbowego oraz do każdego 25. dnia miesiąca i zawiera dane dotyczące miesiąca poprzedzającego ten, w którym został wysłany. Jeśli 25. dzień miesiąca to sobota lub dzień ustawowo wolny od pracy, wówczas przedsiębiorca ma czas do najbliższego kolejnego dnia roboczego.
Korekta deklaracji JPK
JPK jest plikiem, dlatego przekazywany jest wyłącznie drogą elektroniczną. Podatnik generuje go za pomocą specjalnego programu, a następnie przekazuje do Ministerstwa Finansów i pobiera UPO – Urzędowe Potwierdzenie Odbioru. By wygenerować plik, konieczne jest uwierzytelnienie danych za pomocą:
• kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
• Zaufanego Profilu,
• danych autoryzujących.
Nie ma możliwości przesłania JPK inaczej niż drogą elektroniczną. Elektroniczne jest zatem również sprostowanie tego dokumentu. Jak zrobić korektę JPK?
Korekta pliku JPK – ważne zasady
Nie zawsze konieczność dokonania zmiany w JPK musi wynikać z błędu przedsiębiorcy czy osoby odpowiedzialnej za prowadzenie księgowości w firmie. Zdarza się, że przedsiębiorstwo otrzymuje faktury korygujące od kontrahenta po czasie, w którym dokonano już zamknięcia miesiąca i wysłano plik.
Płatnik powinien dokonać korekty w taki sposób, by dane z JPK były zgodne z rozliczeniem podatku VAT.
Korekta jest generowana za pomocą dedykowanego programu, na przykład bezpłatnych e-mikrofirma i Klient JPK 2.0 dla odpowiednio mikro- i większych przedsiębiorstw.
Każda kolejna korekta JPK_VAT otrzymuje numer, który podatnik powinien wpisać w kolumnie „Cel złożenia” (np. 0, 1, 2, 3 dla następujących po sobie plików korygujących za ten sam okres). Podatnik może złożyć tyle korekt, ile to konieczne – nie ma żadnych ograniczeń ilościowych.
Istotne jest to, że zmiana w rozliczeniu VAT powoduje obowiązek przesłania sprostowanego JPK w całości. Innymi słowy plik musi zawierać komplet danych, a nie tylko te partie, które zostały poprawione. Podstawą do wysłania korekty są nie tylko błędy w rozliczeniu, ale również na przykład błędne dane adresowe czy numer ewidencji podatkowej.