Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Komunikacja wewnętrzna w firmie – rodzaje, wady i zalety

Komunikacja wewnętrzna w firmie – rodzaje, wady i zalety

 
Komunikacja wewnętrzna w firmie – rodzaje, wady i zalety

Usprawnienie komunikacji wewnętrznej w firmie przynosi wielowymiarowe korzyści. Dostępność narzędzi i ich różnorodność to zadnie ułatwiają. Jakie są najpopularniejsze sposoby komunikacji w organizacjach oraz z czego wynikają ich wady i zalety?

 

Komunikacja wewnętrzna w firmie – rola i znaczenie

 

Dobra komunikacja jest jednym z czynników podnoszących efektywność pracy. Trudno wyobrazić sobie, że osoba niemająca wystarczającej wiedzy, co powinna robić, jakimi narzędziami i na kiedy, zrealizuje zadania w sposób satysfakcjonujący przełożonego. To zupełnie podstawowa funkcja, ale poza nią system komunikacji wewnętrznej wspiera inne obszary, m.in. buduje zaufanie i pozytywny wizerunek pracodawcy. Wysyłanie co miesiąc podsumowań e-mailem czy firmowy newsletter budują zaangażowanie pracowników i sprawiają, że organizacja, nawet bardzo rozbudowana, wydaje się bliższa konkretnym osobom.

Dobra komunikacja wewnętrzna ogranicza też plotki, domysły i krążenie między pracownikami nieprawdziwych, szkodliwych informacji. Nowoczesne formy komunikacji ułatwiają pracę i przyspieszają proces podejmowania decyzji.

Narzędzia komunikacji wewnętrznej


Środków przekazywania informacji jest wiele. Do tych najpopularniejszych należą:

 

Intranet


To wewnętrzna, zamknięta sieć. Intranet w firmie daje możliwość wymiany informacji między pracownikami i przełożonymi, przesyłania wniosków urlopowych, dokumentów. Sprawdza się w dużych firmach.

 

E-mail


Trudno wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nie ma firmowych skrzynek, a każdy pracownik dysponuje swoim zewnętrznym adresem. E-mailem wysyła się raporty, ustala decyzje wymagające potwierdzenia na piśmie.

 

E-newsletter


Choć newsletter kojarzy się zazwyczaj z działaniami marketingowymi i informacjami o promocjach, rozsyłanymi mailowo do klientów, to można jego funkcje z powodzeniem wykorzystać też w komunikacji wewnętrznej – przede wszystkim buduje wewnętrzny PR.

 

Wideo


Komunikatory do rozmów wideo usprawniają pracę w firmach, których placówki dzieli wiele kilometrów. Wideorozmowa czy wideokonferencja pozwalają w czasie rzeczywistym prowadzić negocjacje i podejmować decyzje przez zarządzających działami nawet w różnych krajach.

 

Komunikatory

 

W dużej mierze zastąpiły komunikację mailową i telefoniczną. Są bardzo wygodnym rozwiązaniem dla pracowników, którzy chcą szybko rozwiązać problem, błyskawicznie otrzymać odpowiedź na swoje pytanie. Zazwyczaj aplikacje mają opcję rozmów grupowych oraz historię konwersacji, dzięki której łatwo odnaleźć wcześniejsze wiadomości.

 

Media społecznościowe

 

W niektórych firmach, zwłaszcza tam, gdzie pracodawca nie przykłada dużej wagi do komunikacji wewnętrznej, przyjęło się, że pracownicy rozmawiają między sobą za  pośrednictwem ogólnodostępnych platform społecznościowych. Często dla nich to jedyne wygodne rozwiązanie, jednak warto podkreślić, że nie jest bezpieczne.

 

Telefony wewnętrzne

 

Telefon na biurku to na tle innych wymienionych najbardziej tradycyjne narzędzie, nie przez wszystkich uważane za wygodne. W tradycyjnych organizacjach wciąż się jednak wewnętrzne telefony dobrze się sprawdzają.

 

Komunikacja wewnętrzna w firmie –  wady i zalety


Przy planowaniu jakie narzędzia komunikacji wykorzystać w firmie, warto przede wszystkim przeanalizować, jakie cele są najważniejsze z punktu widzenia pracodawcy i według pracowników. Cyfryzacja sprzyja łatwości w komunikacji, ale wprowadzanie narzędzi, których działania np. nie rozumieją pracownicy albo których funkcje nie są w pracy przydatne, wygeneruje tylko niepotrzebne koszty. Na skutek nieprzemyślanych decyzji w kwestiach systemu komunikacji może się bowiem zdarzyć, że wysyłanego zbyt często newslettera nikt nie będzie czytał, a telefony wewnętrzne pokryje kurz na biurkach rozmawiających za pomocą komunikatorów pracowników.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca kierownika magazynu przypraw i opakowań

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Do Twoich głównych zadań należeć będzie: kompleksowe zarządzanie procesami magazynowymi; koordynowanie i organizacja pracy podległego zespołu; nadzór nad dokumentacją magazynową; nadzór nad przyjmowaniem ilościowym i jakościowym opakowań zgodnie ze specyfikacjami; prowadzenie stałej...
  • Młodszy mikrobiolog - laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: wykonywanie analiz mikrobiologicznych (posiewy, identyfikacja, antybiogramy), konsultowanie wyników badań, prowadzenie dokumentacji.
  • Specjalista ds. Marketingu

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie i realizacja strategii marketingowych B2B, która wyróżni Vetlab na rynku. Tworzenie treści marketingowych (teksty, grafiki, prezentacje) i dbanie o ich spójność z wizerunkiem marki. Organizacja i udział w kongresach, targach i wydarzeniach branżowych, zarówno...
  • Specjalista ds. kontroli jakości

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: Laboratorium weterynaryjne Vetlab poszukuje doświadczonego Specjalisty ds. kontroli jakości, który dołączy do naszego zespołu. Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za zapewnienie najwyższych standardów jakości w naszych procesach laboratoryjnych. Zakres...
  • Szwacz / Szwaczka

    Estella Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Obowiązki: szycie artykułów pościelowych na maszynach przemysłowych;
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie przypisanym portfelem Klientów biznesowych (firmy na uproszczonej księgowości i pełnej do 4 mln przychodów rocznie); Kompleksowa współpraca i zindywidualizowane doradztwo oraz sprzedaż produktów dla firm (w tym również Wspólnoty i AGRO); Aktywne...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?