Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Komunikacja wewnętrzna w firmie – rodzaje, wady i zalety

Komunikacja wewnętrzna w firmie – rodzaje, wady i zalety

 
Komunikacja wewnętrzna w firmie – rodzaje, wady i zalety

Usprawnienie komunikacji wewnętrznej w firmie przynosi wielowymiarowe korzyści. Dostępność narzędzi i ich różnorodność to zadnie ułatwiają. Jakie są najpopularniejsze sposoby komunikacji w organizacjach oraz z czego wynikają ich wady i zalety?

 

Komunikacja wewnętrzna w firmie – rola i znaczenie

 

Dobra komunikacja jest jednym z czynników podnoszących efektywność pracy. Trudno wyobrazić sobie, że osoba niemająca wystarczającej wiedzy, co powinna robić, jakimi narzędziami i na kiedy, zrealizuje zadania w sposób satysfakcjonujący przełożonego. To zupełnie podstawowa funkcja, ale poza nią system komunikacji wewnętrznej wspiera inne obszary, m.in. buduje zaufanie i pozytywny wizerunek pracodawcy. Wysyłanie co miesiąc podsumowań e-mailem czy firmowy newsletter budują zaangażowanie pracowników i sprawiają, że organizacja, nawet bardzo rozbudowana, wydaje się bliższa konkretnym osobom.

Dobra komunikacja wewnętrzna ogranicza też plotki, domysły i krążenie między pracownikami nieprawdziwych, szkodliwych informacji. Nowoczesne formy komunikacji ułatwiają pracę i przyspieszają proces podejmowania decyzji.

Narzędzia komunikacji wewnętrznej


Środków przekazywania informacji jest wiele. Do tych najpopularniejszych należą:

 

Intranet


To wewnętrzna, zamknięta sieć. Intranet w firmie daje możliwość wymiany informacji między pracownikami i przełożonymi, przesyłania wniosków urlopowych, dokumentów. Sprawdza się w dużych firmach.

 

E-mail


Trudno wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nie ma firmowych skrzynek, a każdy pracownik dysponuje swoim zewnętrznym adresem. E-mailem wysyła się raporty, ustala decyzje wymagające potwierdzenia na piśmie.

 

E-newsletter


Choć newsletter kojarzy się zazwyczaj z działaniami marketingowymi i informacjami o promocjach, rozsyłanymi mailowo do klientów, to można jego funkcje z powodzeniem wykorzystać też w komunikacji wewnętrznej – przede wszystkim buduje wewnętrzny PR.

 

Wideo


Komunikatory do rozmów wideo usprawniają pracę w firmach, których placówki dzieli wiele kilometrów. Wideorozmowa czy wideokonferencja pozwalają w czasie rzeczywistym prowadzić negocjacje i podejmować decyzje przez zarządzających działami nawet w różnych krajach.

 

Komunikatory

 

W dużej mierze zastąpiły komunikację mailową i telefoniczną. Są bardzo wygodnym rozwiązaniem dla pracowników, którzy chcą szybko rozwiązać problem, błyskawicznie otrzymać odpowiedź na swoje pytanie. Zazwyczaj aplikacje mają opcję rozmów grupowych oraz historię konwersacji, dzięki której łatwo odnaleźć wcześniejsze wiadomości.

 

Media społecznościowe

 

W niektórych firmach, zwłaszcza tam, gdzie pracodawca nie przykłada dużej wagi do komunikacji wewnętrznej, przyjęło się, że pracownicy rozmawiają między sobą za  pośrednictwem ogólnodostępnych platform społecznościowych. Często dla nich to jedyne wygodne rozwiązanie, jednak warto podkreślić, że nie jest bezpieczne.

 

Telefony wewnętrzne

 

Telefon na biurku to na tle innych wymienionych najbardziej tradycyjne narzędzie, nie przez wszystkich uważane za wygodne. W tradycyjnych organizacjach wciąż się jednak wewnętrzne telefony dobrze się sprawdzają.

 

Komunikacja wewnętrzna w firmie –  wady i zalety


Przy planowaniu jakie narzędzia komunikacji wykorzystać w firmie, warto przede wszystkim przeanalizować, jakie cele są najważniejsze z punktu widzenia pracodawcy i według pracowników. Cyfryzacja sprzyja łatwości w komunikacji, ale wprowadzanie narzędzi, których działania np. nie rozumieją pracownicy albo których funkcje nie są w pracy przydatne, wygeneruje tylko niepotrzebne koszty. Na skutek nieprzemyślanych decyzji w kwestiach systemu komunikacji może się bowiem zdarzyć, że wysyłanego zbyt często newslettera nikt nie będzie czytał, a telefony wewnętrzne pokryje kurz na biurkach rozmawiających za pomocą komunikatorów pracowników.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od 05.11-31.12 Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,41€/godz.netto - inne prace)
  • Młodszy specjalista / Młodsza specjalistka ds. wsparcia sprzedaży z językiem niemieckim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, Blisko "METRO STOKŁOSY"    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 6 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Obsługa zamówień; Przygotowywanie ofert handlowych; Aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; Realizacja planów sprzedażowych;
  • Młodszy specjalista / Młodsza specjalistka ds. wsparcia sprzedaży z językiem francuskim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, Blisko "METRO STOKŁOSY"    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 6 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Obsługa zamówień; Przygotowywanie ofert handlowych; Aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; Realizacja planów sprzedażowych;
  • Specjalista ds. obsługi klienta B2B (język niemiecki)

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    kontakt z klientem w języku niemieckim ofertowanie oraz przygotowywanie zamówień udział w wyjazdach i targach; aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; realizacja planów sprzedażowych;
  • Specjalista ds. obsługi klienta B2B (język francuski)

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    kontakt z klientem w języku francuskim; ofertowanie oraz przygotowywanie zamówień; udział w wyjazdach i targach; aktualizowanie bazy klientów oraz pozyskiwanie nowych kontaktów; realizacja planów sprzedażowych;
  • Sztygar Zmianowy Górniczy pod Ziemią / TBM Shift Engineer

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    Zakres obowiązków: Praca przy drążeniu tuneli za pomocą tarczy TBM na projekcie rozbudowy II linii Metra w Warszawie, Nadzór nad prowadzeniem robót tunelowych na zmianie, Przestrzeganie obowiązujących przepisów, zarządzeń, instrukcji, norm i wytycznych, Prowadzenie robót zgodnie z...

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!