Kierowcy zawodowi są „towarem deficytowym” na rynku pracy w Polsce. Tak wynika z badania wykonywanego na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Barometr zawodów. Braki kadrowe dotyczą wszystkich województw. Gdzie są największe?
Kierowcy zawodowi poszukiwani w Polsce
Liczba kierowców zawodowych w Polsce jest o wiele za mała, by odpowiadało to zapotrzebowaniu pracodawców. Sytuacja ta dotyczy przede wszystkim kierowców autobusów i kierowców samochodów ciężarowych oraz ciągników siodłowych. O wiele mniejsze zapotrzebowanie notuje się w stosunku do zawodowych kierowców aut osobowych, kierowców drezyn i wózka motorowego, lokomotyw spalinowych, ciągników rolniczych, kombajnistów.
Zapotrzebowanie na zaopatrzeniowców i dostawców poruszających się samochodem dostawczym, motocyklem jest spore, ale silnie uzależnione od regionu (największe w północno-zachodniej części kraju).
Kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych – największe zapotrzebowanie (duży deficyt) notuje się w województwach pomorskim, wielkopolskim, dolnośląskim, opolskim, śląskim i lubuskim. Z kolei kierowcy autobusów najłatwiej znajdą pracę w woj. dolnośląskim, choć deficyt obserwuje się praktycznie w całym kraju.
Przyczyny niedoboru kierowców
Nie dość, że zawodowych kierowców jest zbyt mało, część tych obecnie pracujących chce w najbliższym czasie zmienić swoją pracę. Do poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia skłaniają przede wszystkim względy finansowe.
Wynagrodzenie nie rekompensuje bowiem trudów pracy w tym zawodzie i związanej z nią – w przypadku osób wykonujących długie trasy – konieczności częstej rozłąki z rodziną.
Mediana miesięcznej pensji kierowcy autobusu wynosi 3490 zł brutto, a więc około 2,5 tys. „na rękę”. Mediana zarobków osoby z prawem jazdy kat. C + E, prowadzącej duże samochody ciężarowe z naczepami, wynosi z kolei 3220 zł brutto miesięcznie (ok 2,3 tys. zł netto). Z kolei mediana pensji dostawcy to 3000 tys. zł brutto (około 2,1 tys. zł „na rękę”).
Pracownicy zagranicznych firm czy osoby wykonujące długie, międzynarodowe trasy mogą zarobić dużo więcej, jednak w ich przypadku obciążenie organizmu również jest większe. Konieczność pracy w nocy czy dalekich wyjazdów, sprawia, że nie jest to atrakcyjna opcja dla młodych ludzi.
W przypadku kierowców aut ciężarowych barierę stanowi także wysoki koszt finansowy uzyskania odpowiednich kwalifikacji zawodowych.
Praca zawodowego kierowcy – problem ogólnoświatowy
Z niedoborem kierowców boryka się nie tylko Polska, ale także większość krajów należących do UE, a także Stany Zjednoczone. Wzrasta bowiem wielkość międzynarodowej wymiany handlowej, a co za tym idzie rośnie zapotrzebowanie na usługi transportowe.
Pokonanie tego problemu wymaga szeroko zakrojonych działań na wielu płaszczyznach m.in. szkoleniowej, biznesowej czy administracyjnej. Jest to niezbędne, by branża transportu drogowego rozwijała się i utrzymała miano polskiej marki eksportowej, a Polska była w niej jednym z europejskich liderów.