Kierowcy samochodów ciężarowych należą do najbardziej poszukiwanych zawodów w Polsce. Jest to wymagająca praca, która może się jednak wiązać z atrakcyjnym wynagrodzeniem. Ile zarabiają polscy kierowcy tirów?
Pensja kierowcy
Należy przede wszystkim zauważyć, że zarobki w Polsce tej grupy zawodowej mogą się od siebie bardzo różnić. Na wysokość płacy wpływ ma na przykład to, czy kierowca tira wykonuje wyłącznie przejazdy krajowe, czy również o zasięgu międzynarodowym. Liczy się długość tras, przekładająca się na liczbę przepracowanych godzin, ale także uprawnienia samego kierowcy. Znacznie więcej zarabiają też osoby, które uzyskały certyfikat ADR, czyli pozwolenie na przewożenie ładunków niebezpiecznych np. cysternami.
Informacji na temat zarobków kierowcy tira dostarcza Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, prowadzone przez firmę Sedlak&Sedlak. Zgodnie z ankietą, w której wzięło udział ponad 3,5 tys. kierowców kat. C + E, mediana wynagrodzeń na tym stanowisku wynosi 3600 zł brutto miesięcznie. Jedna czwarta najgorzej opłacanych pracowników zarabia poniżej 2790 zł miesięcznie. Z kolei 25% kierowców może liczyć na wynagrodzenie powyżej 4830 zł brutto miesięcznie.
Dodatki do wynagrodzenia zasadniczego
Kierowca tira czy innego samochodu ciężarowego może niekiedy liczyć na dodatki do pensji podstawowej:
• 16% pracowników otrzymuje telefon komórkowy, który może wykorzystywać również do prywatnych połączeń,
• 13% może skorzystać z prywatnego ubezpieczenia na życie i ubezpieczenia NNW,
• 8% ma zapewniony elastyczny czas pracy.
Kobieta kierowcą tira: wskaźnik zatrudnienia
Zawód kierowcy tira jest zdominowany przez mężczyzn. Przywołane badanie pokazuje, że aż 95% kierowców kat. C + E to panowie, a zatem tylko 5% stanowią panie.
Wiąże się to przede wszystkim z większą popularnością tego zawodu wśród mężczyzn, gdyż nie ma żadnych przeciwwskazań, by zatrudniać na stanowisku kobiety.
Warto pamiętać, że praca jako kierowca samochodu ciężarowego to znaczne obciążenie dla organizmu. Pracownik musi cechować się dużą wytrzymałością fizyczną i psychiczną, być odpornym na stres i zmienne warunki atmosferyczne, umieć reagować na nieprzewidziane zdarzenia na drodze, ale też doskonale znać przepisy dotyczące dopuszczalnej liczby godzin za kierownicą oraz stosować się do nich. W przypadku dłuższych tras kierowca C + E musi też być gotowy na rozłąkę z bliskimi.