Powszechnie wiadomo, że indywidualne podejście do klienta się opłaca. Interakcja, dbanie o bliską więź, utrzymywanie relacji i produkt trafiający w dziesiątkę pod względem oczekiwań i pragnień konsumenta to podstawy, by utrzymać się na niezwykle konkurencyjnym rynku. Kastomizacja oznacza pójście o krok dalej, zaproponowanie takiego produktu, który będzie niepowtarzalny, oryginalny i przyniesie satysfakcję klienta – bo kupuje on coś, co jest dokładnie takie, jak sobie wymarzył.
Kastomizacja produktu: co to jest?
Kastomizacja to wytwarzanie produktów, które mają cechy czy elementy wybrane przez konkretnego klienta. Firma rezygnuje z masowej produkcji i daje konsumentom wybór, realizuje ich indywidualne zamówienia. Popularnym przykładem kastomizacji jest grawerowanie biżuterii – obrączki z datą ślubu i inicjałami pary młodej, bransoletka z zawieszką z osobistą dedykacją. Kastomizuje się także odzież – np. haftując/malując zamówiony przez klienta wzór lub napis, czy wreszcie sportowe buty, których poszczególne elementy klient może modyfikować wedle własnego gustu. Takie działania podejmują też firmy z branży meblarskiej (złożenie z elementów kuchni wedle własnych potrzeb), gastronomicznej (wybór i składników wspólnie z kucharzem), motoryzacyjnej, elektronicznej i wielu innych.
Kastomizacja produktu: jak wpływa na przedsiębiorstwo?
To, jakie zmiany będzie musiała poczynić firma, która chce wprowadzić kastomizację produktu, w dużej mierze zależy od stopnia ingerencji klienta w produkt. Jeśli modyfikacja oznacza jedynie np. dodanie napisu na wybrany z bazy kolor (kastomizacja masowa), to zasadniczo nie wpłynie na poziom magazynowanych materiałów, a sam proces produkcji wydłuży się nieznacznie.
Można przyjąć także, że kastomizacja jest wysoka, a produkty wykonywane na indywidualne zamówienie klienta. Ich niepowtarzalność wiąże się z niskimi stanami magazynowymi surowców – trudno przewidzieć, które z nich, w jakim stopniu będą wykorzystane. Koszty wytworzenia są większe, a czas realizacji zamówień natomiast znacznie się wydłuża. Kastomizacja wymaga też zmodyfikowania strategii marketingowej firmy, zweryfikowania poziomu cen, zmian w logistyce.
Kastomizacja produktu: plusy i minusy
Kastomizacja przede wszystkim pozwala w większym stopniu zaspokoić potrzeby klientów. Fakt, że otrzymują oni niepowtarzalny produkt, taki, jaki sami wybrali, sprawia, że mogą czuć się wyjątkowi, a przez to bardziej związani z marką. Nabywca jest gotów zaangażować się w projektowanie i zapłacić za taką możliwość wyższą cenę.
Kastomizacja nie w każdym jednak przypadku to rozwiązanie, które sprawi, że satysfakcja klientów wzrośnie. Jeśli cena będzie zbyt wysoka, a sama jakość niezadowalająca, mogą oni zrezygnować z własnego pomysłu i wybrać tańszy odpowiednik. Często lepszym rozwiązaniem okazuje się np. zawężenie grupy docelowej albo personalizacja oferty.