Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Karta kierowcy – pytania i odpowiedzi

Karta kierowcy – pytania i odpowiedzi

 
Karta kierowcy – pytania i odpowiedzi

Karta kierowcy zintegrowana z urządzeniem pomiarowym zwanym tachografem należy do podstawowego wyposażenia zawodowego kierowcy.

 

Karta kierowcy – co to jest?

 

Kartę kierowcy wyrabiają pracownicy prowadzący samochody wyposażone w tachograf.


Jest to cyfrowe urządzenie, które umożliwia firmom transportowo-spedycyjnym monitorowanie czasu i przebiegu pracy osoby prowadzącej pojazd. Tachografy muszą mieć samochody ciężarowe oraz autobusy o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, służące do przewozu towarów lub osób. Szczegółowe wytyczne dotyczące tego, które auta powinny mieć tachograf, a które są zwolnione z tego obowiązku, znajdują się w przepisach ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach.

 

Karta kierowcy jest zatem dokumentem, który musi mieć kierowca w czasie pracy i nie może podjąć obowiązków, jeśli jej nie posiada. Wydaje ją Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych na maksymalnie 5 lat i na okres nieprzekraczający terminu ważności prawa jazdy kierowcy (z wyjątkiem karty, o której mowa w art. 26 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 165/2014).

 

Jak wyrobić kartę kierowcy?

 

By ją otrzymać, należy złożyć wniosek. Trzeba zwrócić uwagę na to, że wniosek o wyrobienie karty kierowcy składa sam kierowca, a nie przedsiębiorca prowadzący firmę transportową dla swoich pracowników. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziemy za pośrednictwem strony PWPW (zakładka Kontakt – Karty kierowcy do tachografów cyfrowych przenosząca na platformę InfoCar).

 

Podstawowym wymogiem stawianym wobec wnioskującego jest posiadanie prawa jazdy odpowiedniej kategorii. Jeśli spełniamy ten warunek, wypełniamy wniosek i wysyłamy do do PWPW.

 

Ile kosztuje karta do tachografu?

 

Wyrabiając kartę do tachografu, musimy też uiścić wskazaną opłatę. W przypadku karty kierowcy wynosi ona 172 zł 20 gr. Płatności dokonujemy na numer konta PWPW. Bardzo istotne jest, by podać odpowiedni tytuł przelewu. Zgodnie z wytycznymi w przypadku wniosku o kartę kierowcy powinien mieć on wzór: NIP lub PESEL, imię i nazwisko kierowcy.

 

Dowód wpłaty musi zostać dołączony do wniosku. Ponadto opłata za każdy wniosek musi zostać dokonana oddzielnie.

Dodatkowe wytyczne obowiązują osoby wysyłające przelew za pośrednictwem zagranicznych kont.

 

Karta kierowcy – wniosek

 

Treść wniosku o wydanie (a także przedłużenie i wymianę) karty kierowcy jest ustalona przez wspomnianą ustawę. Zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach na dokumencie znajdują się:

a) imię (imiona) i nazwisko oraz miejsce i adres zamieszkania,
b) data i miejsce urodzenia,
c) wzór podpisu,
d) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – numer i nazwa dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwa organu, który wydał ten dokument,
e) dane dotyczące prawa jazdy,
f) opcjonalnie adres do korespondencji, adres poczty elektronicznej lub numer telefonu,
g) opcjonalnie numer rachunku bankowego,
h) powód ubiegania się o wydanie, przedłużenie lub wymianę karty,
i) pouczenie o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych oświadczeń, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lit. d oraz lit. e,
j) data sporządzenia wniosku oraz własnoręczny czytelny podpis wnioskodawcy, a w przypadku wniosku złożonego w formie dokumentu elektronicznego – kwalifikowany podpis elektroniczny albo podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.

 

Ponadto, do wniosku o wydanie karty kierowcy należy dołączyć:

a) aktualną fotografię odzwierciedlającą, w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek kierowcy,
b) kopię prawa jazdy, jeżeli dokument ten był wydany w innym państwie niż Rzeczpospolita Polska,
c) kopię karty kierowcy wydanej w innym państwie niż Rzeczpospolita Polska – w przypadku przedłużenia tej karty,
d) oświadczenie kierowcy złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, że posiada swoje miejsce normalnego zamieszkania, w rozumieniu art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku, o którym mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014,
e) oświadczenie kierowcy złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, że posiada ważne prawo jazdy, w przypadku, w którym nie ma obowiązku dołączania kopii prawa jazdy,
f) oprócz kopii świadectwa kierowcy, o którym mowa w art. 32a ustawy o transporcie drogowym, oświadczenie przedsiębiorcy mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, potwierdzające spełnienie wymagania istnienia stosunku pracy z kierowcą – w przypadku wydania czasowej i nieodnawialnej karty kierowcy, o której mowa w art. 26 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 165/2014.

 

Nieważna karta kierowcy – i co teraz?

 

Gdy dokument traci ważność, powinnismy złożyć wniosek o przedłużenie karty kierowcy (wcześniej zwane wznowieniem). Możemy to zrobić nie wcześniej niż 60 dni kalendarzowych i nie później niż 15 dni roboczych zanim karta straci ważność.

Jeśli się spóźnimy, istnieje niebezpieczeństwo, że kolejna karta zostanie nam wydana później niż data ważności dotychczasowego dokumentu. A to może oznaczać przerwę w wykonywaniu obowiązków służbowych.

 

Jak sprawdzić status karty kierowcy?

 

Kierowca może sprawdzić status wniosku o wydanie karty kierowcy za pośrednictwem platformy InfoCar – zakładka TACHOGRAF - SPRAWDŹ STATUS. W formularzu online wystarczy wybrać rodzaj weryfikowanego dokumentu (w tym wypadku „Karta kierowcy”) oraz podać numer PESEL. Wniosek powinien znaleźć się w bazie danych około 10 dni od złożenia.

 

Natomiast by dowiedzieć się, kiedy karta kierowcy się przedawni, wystarczy spojrzeć na jej rewers. Znajduje się tam zarówno data początku, jak i końca ważności.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Praca po europeistyce – perspektywy, zarobki, oferty pracy

Europeistyka kojarzy się z kulturoznawstwem, w rzeczywistości są to studia interdyscyplinarne stworzone z myślą o osobach, które interesują zagadnienia związane z aktualną sceną polityczną Europy, współpracą regionalną w ramach partnerstwa z krajami UE czy wykorzystaniem unijnych funduszy. W Dzień Europy pytamy: jaka praca czeka obecnie na absolwentów europeistyki? Czy warto ją sudiować?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379