Jak zostać inspektorem BHP
Inspektor BHP to osoba, która zajmuje się bezpieczeństwem i higieną pracy w zakładzie. Niektóre firmy decydują się na zatrudnienie pracowników, którzy będą wykonywali swoje obowiązki na terenie siedziby. Przedsiębiorstwa mogą także skorzystać w tej materii z usług zewnętrznych firm. Jak wygląda zakres obowiązków instruktora BHP?
Zadania specjalisty ds. BHP:
• obsługa zakładu w zakresie BHP,
• ocena ryzyka na poszczególnych stanowiskach,
• zwiększanie bezpieczeństwa w firmie,
• prowadzenie szkoleń,
• czuwanie nad przestrzeganiem zasad BHP przez zatrudnionych,
• kontrola oraz archiwizacja dokumentów BHP,
• opieka zdrowotna nad pracownikami,
• podnoszenie poziomu bezpieczeństwa w zakładzie.
Aby rozpocząć pracę na tym stanowisku trzeba posiadać wiedzę z zakresu prawa oraz podstawowych zasad BHP. Jak zostać inspektorem BHP?
Osoba, aplikująca na takie stanowisko, ma kilka opcji. Jedną z nich jest ukończenie kierunkowej szkoły policealnej. Kolejną możliwością są studia wyższe lub podyplomowe o specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy.
Jak zdobyć uprawnienia BHP
Ścieżka kariery w tym zawodzie jest pięciostopniowa. Bardzo ważny jest staż pracy, przy czym zalicza się do niego tylko te lata, podczas których pracownik był zatrudniony w ramach umowy o pracę w wyodrębnionej jednostce (wymiar etatu nie ma znaczenia). Jeżeli pełnimy obowiązki w zakresie BHP, ale jesteśmy zatrudnieni na umowę-zlecenie, to niestety nie wlicza się to do naszej wysługi lat.
Pracownikami BHP mogą być osoby, które spełniają następujące wymagania:
• inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy – osoba wykonująca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy,
• starszy inspektor BHP – jest to osoba, która posiada zawód technika BHP i co najmniej 3-letni staż lub pracownik z wyższym wykształceniem kierunkowym (mogą też być studia podyplomowe),
• specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy – osoba, która ma wyższe wykształcenie oraz roczny staż w jednostkach BHP,
• starszy specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy – takie same wymagania, jak w przypadku specjalisty. Różnicę można zauważyć w stażu pracy, który w tym wypadku powinien wynosić co najmniej 3 lata,
• główny specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy – na tym stanowisku konieczne jest wyższe wykształcenie oraz 5-letni staż pracy.
Obecnie na terenie całej Polski jest wiele szkół, które kształcą przyszłych pracowników BHP. Warto jednak zaznaczyć, że wyższe wykształcenie daje znacznie więcej możliwości niż dyplom szkoły policealnej, która nie pozwoli awansować wyżej niż na stopień inspektora BHP. Dodatkowo pracownicy z tytułem magistra mogą kierować wieloosobową komórką organizacyjną do spraw BHP. Oprócz tego mają oni możliwość prowadzenia własnej działalności gospodarczej, która pozwala na świadczenie usług BHP innym firmom jako specjalista spoza zakładu.
Nie można zapominać także o tym, że każda osoba zatrudniona jako technik BHP, jest zobowiązana do ciągłego dokształcania się, co wynika głównie ze zmieniających się zapisów prawnych.