Wiele osób marzy o własnej restauracji czy knajpce. Czy fantazje na temat lokalu, w którym podajemy ulubione potrawy, ulubione koktajle lub burgery mogą przekuć się w dochodowy biznes? Jak otworzyć własny lokal gastronomiczny?
Biznes – lokal gastronomiczny
Chcąc prowadzić tego typu działalność, trzeba liczyć się z tym, że będziemy musieli spełnić rygorystyczne wymogi prawne dotyczące m.in.:
• przystosowania lokalu (zarówno stanu technicznego budynków, jak i wykorzystywanego wyposażenia i urządzeń),
• norm czystości,
• koncesji (np. w przypadku podawania alkoholu),
• jakości wykorzystywanej w celach spożywczych i gospodarczych wody
• sposobów gospodarowania odpadami.
Przedsiębiorca prowadzący lokal gastronomiczny musi też pamiętać, że zatrudniani przez niego pracownicy muszą mieć ważne orzeczenie do spraw sanitarno-epidemiologicznych.
Przed podjęciem działalności należy zapoznać się więc ze szczegółowymi wytycznymi ujętymi w:
• Ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
• Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie higieny środków spożywczych.
By restauracja mogła zacząć działać, musi uzyskać zatwierdzenie stacji sanitarno-epidemiologicznej. W tym celu należy złożyć wniosek do najbliższej placówki sanepidu o tzw. odbiór lokalu. Instytucja ta ma maksymalnie 30 dni na wysłanie kontrolera, który sprawdzi, czy lokal spełnia wszystkie wymagania.
Jak otworzyć lokal gastronomiczny – formy prawne
Lokal może mieć dowolną formę prawną z wyjątkiem spółki partnerskiej. Firmę należy zarejestrować, podając odpowiednie numery PKD, w zależności od zakresu działalności:
56.10.A – Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne,
56.10.B – Ruchome placówki gastronomiczne,
56.30.Z – Przygotowywanie i podawanie napojów,
56.21.Z – Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
56.29.Z – Pozostała usługowa działalność gastronomiczna.
Menedżer gastronomii – jak otworzyć i z sukcesem prowadzić lokal gastronomiczny?
Niestety nie ma jednej złotej recepty na to, by zagwarantować sukces naszego biznesu. Niemniej można zwiększyć szanse na powodzenie, jeśli do całego przedsięwzięcia podejdziemy z głową i sporządzimy rzetelny biznesplan na lokal gastronomiczny, uwzględniający ponoszone wydatki i spodziewane wpływy. Kluczowe jest dobre badanie rynku. Warto zwrócić uwagę na to, jak duża jest konkurencja, jakiego rodzaju lokale znajdują się w okolicy. Wybieramy też grupę docelową – czy będą to raczej osoby młode nastawione na modne nowinki, czy wymagający klienci lubujący się w wybranej kuchni, a może osoby szukające szybkiej przekąski w przystępnej cenie? Niezbędny jest oryginalny pomysł, ale też uwzględnienie ogólnopolskich i ogólnoświatowych trendów w gastronomii. Każdy biznes bez przygotowania to duże ryzyko.