Właściciele psów, kotów i innych zwierząt domowych nie zawsze mogą zabrać pupili na wycieczkę, w podróż służbową czy w odwiedziny do bliskich. Część osób znajduje opiekunów zastępczych, lecz są okresy (np. świąteczny, okołonoworoczny), gdy trudno o tego typu pomoc. Z tego powodu, szczególnie w dużych miastach, powstało zapotrzebowanie na tzw. hotele dla zwierząt.
Podobnie jak usługi fryzjerskie dla zwierząt czy zwierzęca behawiorystyka, jest to nisza, która w naszym kraju dopiero raczkuje. Czy warto w nią zainwestować? Jak otworzyć hotel dla zwierząt?
Hotel dla zwierząt – jak otworzyć
By otworzyć hotel dla pupili, niezbędna jest empatia i cierpliwość dla zwierząt – warto wziąć pod uwagę, że każde z nich ma indywidualne potrzeby, nie wszystkie dobrze znoszą rozłąkę z właścicielem i zachowują się grzecznie. Jeśli poważnie myślimy o tym biznesie, warto już na wstępie zadać sobie pytanie, czy mamy odpowiednie predyspozycje ku temu, by pracować ze zwierzętami. Jeśli nie budzą naszej sympatii, boimy się ich bądź wywołują w nas reakcje alergiczne, wówczas lepiej od razu pomyśleć o innym rodzaju działalności.
Jak wygląda otwieranie hotelu dla zwierząt pod względem formalnym? Czy niezbędne jest zarejestrowanie działalności w CEIDG? Niekoniecznie. Nie muszą tego robić osoby, które nie prowadziły wcześniej działalności albo których firma została skreślona z rejestru przed 30 kwietnia 2017 r. i nie była rejestrowana ponownie. Kolejnym warunkiem zwalniającym z obowiązku zgłoszenia do CEIDG jest to, by miesięczne przychody z hotelu dla zwierząt nie były wyższe niż połowa wartości minimalnego wynagrodzenia ustanowionego dla danego roku.
Od nierejestrowanej działalności nie musimy odprowadzać składek ubezpieczeniowych i zdrowotnych ani składać deklaracji do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Odpada również obowiązek rejestracji w urzędzie skarbowym, płacenia zaliczek na podatek dochodowy czy prowadzenia pełnej księgowości.
Jeśli jednak ciąży na nas obowiązek rejestracji działalności gospodarczej (np. jesteśmy wspólnikami spółki zgłoszonej do KRS), wówczas hotel dla zwierząt należy zgłosić do CEIDG, opłacać składki, wybrać formę opodatkowania oraz odprowadzać miesięczne lub kwartalne zaliczki na podatek.
W przypadku trudności z podjęciem decyzji warto skorzystać z przygotowanego przez Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy gov.pl kreatora, w którym krok po kroku przedstawione są opcje dotyczące wszystkich kwestii podatkowych i urzędowych, związanych z otworzeniem hotelu dla zwierząt.
Biznes plan – hotel dla zwierząt
Jeśli jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować pomysł na biznes – hotel dla zwierząt, koniecznie należy przygotować odpowiedni biznesplan. Trzeba wziąć pod uwagę wszystkie wydatki – między innymi koszt wynajmu i wyposażenia odpowiedniego lokalu. Ponadto, ze znalezieniem nadającego się do przystosowania pod hotel dla zwierząt miejsca możemy mieć trudności, gdyż nie każdy najemca zgadza się na prowadzenie działalności ze zwierzętami. Kolejne koszty to:
• budowa boksów w pomieszczeniach – okratowanych lub przeszklonych,
• budowa wybiegu dla zwierząt,
• kupno akcesoriów – misek, smyczy, kuwet, posłań, żwirku, szczotek, środków czystości, zabawek, akcesoriów do pierwszej pomocy, karmy itd.
• koszty stałe – media, wynagrodzenie dla ewentualnych pracowników.
Niezbędne jest również zadbanie o opiekę weterynaryjną dla zwierząt. Warto podpisać umowę z konkretną placówką.
Początkujący właściciel hotelu dla zwierząt powinien mieć też świadomość, że w większości przypadków będzie musiał zdecydować się na jeden typ zwierząt – np. tylko psy albo wyłącznie koty – chyba że dysponuje oddzielnymi pomieszczeniami gwarantującymi, że zwierzęta różnych gatunków nie będą się widzieć ani słyszeć.
Biznes hotel dla zwierząt – czy warto?
Czy hotel dla zwierząt może się opłacać? Wiele zależy od lokalizacji takiej firmy – biznes ma szansę powodzenia przede wszystkim w dużych miastach.
Rozpoczynając działalność, musimy się zastanowić, czy dysponujemy dostateczną ilością czasu na jej prowadzenie. Zapotrzebowanie na usługi zwierzęcych hoteli wzrasta przede wszystkim w okresach świątecznych, w weekendy, wakacje – czyli wtedy, gdy większość osób korzysta z wolnego i urlopów. Właściciel hotelu musi więc nastawić się na pracujące święta i letnie miesiące.