O pracy w turystyce marzy wiele osób – kojarzy się ona bowiem z ciekawymi podróżami, poznawaniem nowych ludzi, rozrywką i relaksem. Jedną z możliwości wejścia do branży jest otworzenie biura podróży. Jak się do tego zabrać? Jak otworzyć biuro podróży?
Jak otworzyć biuro podróży krok po kroku?
Biuro podróży kojarzy nam się przede wszystkim z firmą, która oferuje wycieczki i atrakcje oraz organizuje wyjazd klientom. Pod względem formalnym sprawa jest jednak trochę bardziej złożona. Jak wyjaśnia rządowy Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy, osoby zainteresowane tego typu działalnością mają trzy możliwości.
Możesz zostać:
• organizatorem usług turystycznych. Twoja firma będzie przygotowywać wycieczki w każdym ich aspekcie – od organizowania pobytu w hotelu i przejazdów, po wysyłanie turystów na dodatkowe wycieczki i atrakcje w miejscu wypoczynku. W tym celu jako organizator turystyki będziesz podpisywać umowy z hotelem, przewoźnikami, firmami wynajmującymi pojazdy, punktami gastronomicznymi, animatorami czasu wolnego, pilotami wycieczek itd., a następnie sprzedawać gotowe oferty klientom lub przekazywać je do sprzedaży przez inną firmę turystyczną;
• przedsiębiorcą ułatwiającym nabywanie powiązanych usług turystycznych. Powiązane usługi turystyczne stanowią co najmniej 2 różne usługi, przy czym żadna z nich nie jest imprezą turystyczną. Twoja firma będzie podpisywać umowy z podmiotami świadczącymi usługi turystyczne;
• agentem turystycznym. Będziesz zajmować się sprzedażą imprez turystycznych, przygotowywanych przez organizatora usług turystycznych. Imprezą turystyczną jest „połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji (...)”, (art. 4. Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych). Z firmami świadczącymi usługi turystyczne wiązać cię będą umowy agencyjne. Jest to najczęściej wybierana opcja na początku działalności w branży, gdyż wiąże się z najmniejszą liczbą wymaganych formalności (agenci nie muszą np. zadbać o wpis do rejestru organizatorów turystyki czy odprowadzać należności do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego).
Otwieraną firmę należy zarejestrować i opodatkować. Podczas rejestracji wybierasz numer PKD, w zależności od oferowanych usług:
• 7912Z – działalność organizatorów turystyki,
• 7911B – działalność pośredników turystycznych,
• 7911A – działalność agentów turystycznych.
Możesz wybrać każdy rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej z wyłączeniem spółki partnerskiej.
Jak otworzyć własne biuro podróży – wymagania
Na biurach podróży świadczących usługi turystyczne i pośrednikach turystycznych ciąży obowiązek wpisu do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych. Rejestr prowadzą urzędy marszałkowskie.
Ponadto firmy świadczące usługi turystyczne i pośredniczące w ich nabywaniu muszą też wypełnić określone ustawą wymagania finansowe. Firma powinna w szczególności zagwarantować pokrycie kosztów związanych z kontynuacją imprezy turystycznej, powrotu z podróży, w razie jej przerwania, zwrotu całości lub części kosztów poniesionych przez podróżnych za niezrealizowane imprezy turystyczne.
Szczegółowe przepisy znajdziemy w art. 7. wspomnianej ustawy. Firma musi przede wszystkim:
• zawrzeć gwarancję bankową/gwarancję ubezpieczeniową/umowę ubezpieczenia na rzecz podróżnych/umowę o turystyczny rachunek powierniczy,
• opłacać składki na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego,
• składać w urzędzie marszałkowskim oryginały lub poświadczone notarialnie kopie zabezpieczenia finansowego, z zachowaniem odpowiedniego terminu,
• prowadzić wykaz umów z klientami,
• składać w terminie deklaracje do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Biuro podróży ma również obowiązek informowania podróżnych o wszystkich aspektach podpisywanej umowy o udział w imprezie turystycznej czy korzystaniu z usług turystycznych – w tym o gwarancjach w sytuacji niewypłacalności biura podróży, nagłych wypadków i innych warunkach.
Biznesplan – biuro podróży
Do otwarcia biura podróży należy się dobrze przygotować. Niezbędny będzie rzetelny biznesplan, w którym uwzględnisz wszystkie koszty związane z rozpoczęciem działalności, w tym wymagane prawnie zabezpieczenie finansowe, koszt związany z wynajmem i przystosowaniem lokalu, stałe opłaty, podatki, składki na TFG, koszt zatrudnienia pracownika lub pracowników, opłaty wynikające z puszczania radia w placówce, związane z reklamą miejsca, utworzeniem i prowadzeniem strony internetowej itd.
Biuro podróży – pomysł na biznes – czy warto?
Obecnie branża turystyczna boryka się ze sporymi trudnościami – w dobie internetu i łatwego dostępu do tysięcy ofert wiele osób woli samodzielnie planować swoją podróż, nie korzystając z pośredników. Klientami biur podróży są więc przede wszystkim osoby starsze oraz ceniące sobie wygodę. Biznes ten jest obarczony ryzykiem – by miał szanse powodzenia, trzeba zainwestować w dobrą reklamę. Ważna jest oryginalna oferta i umiejętność przekonania klientów, że firma jest w stanie zagwarantować im unikatowe usługi.