Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak nie płacić VAT-u – o czym warto pamiętać

Jak nie płacić VAT-u – o czym warto pamiętać

 
Jak nie płacić VAT-u – o czym warto pamiętać

Kiedy płacimy VAT

 

Podatek VAT (z angielskiego value added tax) to w Polsce Podatek od Towarów i Usług (PTU) chociaż większość ludzi używa angielskiego skrótu. Jest to podatek od wartości dodanej. Płacą go właściciele firm jednoosobowych, wszystkie spółki, a także osoby wynajmujące lokale użytkowe przeznaczone na sklepy.

 

Fakt, że formalnie podatek VAT muszą płacić firmy, nie oznacza że zwykłego Kowalskiego on nie dotyczy. Jest on bowiem wliczony w cenę towarów, jednak to przedsiębiorcy są zobowiązani przelewać pieniądze do Urzędu Skarbowego.

 

Kiedy płacimy VAT? Podatnicy VAT rozliczający się co miesiąc muszą do 25 dnia każdego miesiąca złożyć formularz VAT-7. W przypadku osób rozliczających się kwartalnie należy to zrobić do 25 dnia każdego miesiąca następującego po kwartale.

 

Jak płacić mniejszy VAT

 

Większość właścicieli firm zastanawia się, jak płacić mniejszy VAT. Początkujący przedsiębiorcy mają prawo do korzystania z ulg podatkowych. Według Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, jeżeli przychody w firmie za poprzedni rok nie przekroczą 200 000 zł, to następuje zwolnienie z płacenia podatku.

Warto również zdecydować się na kwartalne rozliczenie VAT-u. Takie rozwiązanie jest dobre zwłaszcza dla przedsiębiorców, których przychody w każdym miesiącu znacznie się różnią. Kwartalne rozliczenie pomaga także w zachowaniu płynności finansowej.

 

Podatnicy VAT powinni pamiętać, że nie w każdej sytuacji należy płacić wymagane kwoty do Urzędu Skarbowego. Tak jest w przypadku:

• sprzedaży towarów lub usług firmom zarejestrowanym poza terenem Polski – zagraniczne faktury nie zawierają kwoty VAT. Stawkę VAT określa się wtedy poprzez oznaczenie „np”, co oznacza to, że dana transakcja nie podlega opodatkowaniu,
• wynajmowania pomieszczenia do celów mieszkaniowych.
• wręczania jednorazowych prezentów o wartości nieprzekraczającej 10 zł lub 100 zł w całym roku podatkowym,
• kaucji, jaką płacą klienci za wynajem od firmy za wynajem pomieszczenia, samochodu lub sprzętu,
• kar oraz odszkodowań, jakie były zapłacone np. przez kontrahentów za złe wykonanie lub zerwanie umowy.

 

Co można wliczyć w koszty uzyskania przychodu

 

Podatek dochodowy, to kolejny podatek, jaki muszą płacić osoby prowadzące działalność gospodarczą. Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do dokumentowania wszystkich transakcji, zarówno tych generujących koszty, jak i tych generujących zyski. Dokumenty potwierdzające dany wydatek to: rachunki, faktury, faktury VAT, rachunki celne. Nie można natomiast zaliczyć do nich paragonów.

 

Podstawa opodatkowania to dochód, czyli przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania. Zgodnie z 22. artykułem Ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych pod pojęciem kosztów uzyskania przychodu rozumie się: koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

 

Przedsiębiorcy są zobowiązani do udowodnienia związku między wydatkami a zyskami. Jeśli nie uda się wykazać zależności między nimi, to w przypadku kontroli skarbowej właściciel firmy może spodziewać się poważnych konsekwencji.

 

Co wrzucić w koszty? Oto kilka przykładów:

 

• koszty związane z założeniem działalności gospodarczej, w tym opłaty urzędowe, skarbowe, opłaty za porady prawne,
• środki trwałe czyli wszystkie urządzenia: komputery, samochody, sprzęty biurowe,
• materiały, z których wytwarzane są produkty,
• wartości niematerialny np. wydatki związane z uzyskanie uprawnień, licencji, patentów, znaków towarowych,
• opłaty za czynsz przy wynajmowaniu lokali biurowych,
• rachunki za media, internet oraz telefon,
• wydatki związane z reklamą i marketingiem.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca C+E

    TMG Spedition GmbH   Niemcy, Bittterfeld    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Gwarantujemy: Nowoczesną flotę pojazdów (Mercedes, MAN) Wsparcie w ojczystym języku; Terminowość wypłat i atrakcyjny system premiowy; Pomoc przy formalnościach z Niemieckimi instytucjami; Kompleksowe szkolenie wdrożeniowe; Elastyczność w wyborze systemu pracy (2/1, 3/1, lub 4/1)...
  • Kierownik budowy

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa, kosztorysowanie i planowanie robót.
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Twoje obowiązki: Pozyskiwanie nowych klientów oraz obsługa obecnych. Organizacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi oraz liniami lotniczymi. Negocjowanie cen i przygotowywanie ofert transportowych.
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie przypisanym portfelem Klientów biznesowych (firmy na uproszczonej księgowości i pełnej do 4 mln przychodów rocznie); Kompleksowa współpraca i zindywidualizowane doradztwo oraz sprzedaż produktów dla firm (w tym również Wspólnoty i AGRO); Aktywne...
  • Zastępca kierownika magazynu przypraw i opakowań

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Do Twoich głównych zadań należeć będzie: kompleksowe zarządzanie procesami magazynowymi; koordynowanie i organizacja pracy podległego zespołu; nadzór nad dokumentacją magazynową; nadzór nad przyjmowaniem ilościowym i jakościowym opakowań zgodnie ze specyfikacjami; prowadzenie stałej...
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie przypisanym portfelem Klientów biznesowych (firmy na uproszczonej księgowości i pełnej do 4 mln przychodów rocznie); Kompleksowa współpraca i zindywidualizowane doradztwo oraz sprzedaż produktów dla firm (w tym również Wspólnoty i AGRO); Aktywne...

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!