Kiedy płacimy VAT
Podatek VAT (z angielskiego value added tax) to w Polsce Podatek od Towarów i Usług (PTU) chociaż większość ludzi używa angielskiego skrótu. Jest to podatek od wartości dodanej. Płacą go właściciele firm jednoosobowych, wszystkie spółki, a także osoby wynajmujące lokale użytkowe przeznaczone na sklepy.
Fakt, że formalnie podatek VAT muszą płacić firmy, nie oznacza że zwykłego Kowalskiego on nie dotyczy. Jest on bowiem wliczony w cenę towarów, jednak to przedsiębiorcy są zobowiązani przelewać pieniądze do Urzędu Skarbowego.
Kiedy płacimy VAT? Podatnicy VAT rozliczający się co miesiąc muszą do 25 dnia każdego miesiąca złożyć formularz VAT-7. W przypadku osób rozliczających się kwartalnie należy to zrobić do 25 dnia każdego miesiąca następującego po kwartale.
Jak płacić mniejszy VAT
Większość właścicieli firm zastanawia się, jak płacić mniejszy VAT. Początkujący przedsiębiorcy mają prawo do korzystania z ulg podatkowych. Według Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, jeżeli przychody w firmie za poprzedni rok nie przekroczą 200 000 zł, to następuje zwolnienie z płacenia podatku.
Warto również zdecydować się na kwartalne rozliczenie VAT-u. Takie rozwiązanie jest dobre zwłaszcza dla przedsiębiorców, których przychody w każdym miesiącu znacznie się różnią. Kwartalne rozliczenie pomaga także w zachowaniu płynności finansowej.
Podatnicy VAT powinni pamiętać, że nie w każdej sytuacji należy płacić wymagane kwoty do Urzędu Skarbowego. Tak jest w przypadku:
• sprzedaży towarów lub usług firmom zarejestrowanym poza terenem Polski – zagraniczne faktury nie zawierają kwoty VAT. Stawkę VAT określa się wtedy poprzez oznaczenie „np”, co oznacza to, że dana transakcja nie podlega opodatkowaniu,
• wynajmowania pomieszczenia do celów mieszkaniowych.
• wręczania jednorazowych prezentów o wartości nieprzekraczającej 10 zł lub 100 zł w całym roku podatkowym,
• kaucji, jaką płacą klienci za wynajem od firmy za wynajem pomieszczenia, samochodu lub sprzętu,
• kar oraz odszkodowań, jakie były zapłacone np. przez kontrahentów za złe wykonanie lub zerwanie umowy.
Co można wliczyć w koszty uzyskania przychodu
Podatek dochodowy, to kolejny podatek, jaki muszą płacić osoby prowadzące działalność gospodarczą. Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do dokumentowania wszystkich transakcji, zarówno tych generujących koszty, jak i tych generujących zyski. Dokumenty potwierdzające dany wydatek to: rachunki, faktury, faktury VAT, rachunki celne. Nie można natomiast zaliczyć do nich paragonów.
Podstawa opodatkowania to dochód, czyli przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania. Zgodnie z 22. artykułem Ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych pod pojęciem kosztów uzyskania przychodu rozumie się: koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Przedsiębiorcy są zobowiązani do udowodnienia związku między wydatkami a zyskami. Jeśli nie uda się wykazać zależności między nimi, to w przypadku kontroli skarbowej właściciel firmy może spodziewać się poważnych konsekwencji.
Co wrzucić w koszty? Oto kilka przykładów:
• koszty związane z założeniem działalności gospodarczej, w tym opłaty urzędowe, skarbowe, opłaty za porady prawne,
• środki trwałe czyli wszystkie urządzenia: komputery, samochody, sprzęty biurowe,
• materiały, z których wytwarzane są produkty,
• wartości niematerialny np. wydatki związane z uzyskanie uprawnień, licencji, patentów, znaków towarowych,
• opłaty za czynsz przy wynajmowaniu lokali biurowych,
• rachunki za media, internet oraz telefon,
• wydatki związane z reklamą i marketingiem.