Nazwa firmy – dlaczego jest ważna
Stworzenie chwytliwej i łatwej do zapamiętania nazwy firmy może okazać się trudne. Jest ona istotna głównie dlatego, że stanowi jedną z pierwszych informacji, jakie otrzymuje klient. Dlatego powinna zachęcać konsumentów do skorzystania z usług danej instytucji oraz sprawiać, że zainteresują się produktami danego przedsiębiorstwa. Jest to bardzo ważny element wizerunku każdej firmy, dlatego zakładając działalność, warto zastanowić się nad stworzeniem nazwy, która zapadnie w pamięć klientom.
Jak wymyślić nazwę firmy
Trudno określić jednoznacznie, jak nazwać firmę. Są pewne zasady, które powinno się brać pod uwagę przy tworzeniu marki. Przede wszystkim trzeba poszukać określenia łatwego do zapamiętania i wymówienia. Dzięki temu klienci nie będą musieli głowić się nad tym, co chcieli wpisać np. w wyszukiwarkę internetową. Większość przedsiębiorców stara się stworzyć taką nazwę, która będzie kojarzyła się z działalnością firmy. Warto także zadbać, aby była ona uniwersalna. Chodzi tutaj głównie o języki obce. Jeżeli dana firma chce rozpocząć ekspansję na zagraniczne rynki, to nazwa nie powinna mieć negatywnych konotacji w żadnym kraju. Dlatego już na samym początku lepiej ją dopasować do międzynarodowych realiów.
Jak wybrać nazwę firmy
Tworzenie nazwy to trudny, ale bardzo kreatywny proces. Najlepiej wymyślić kilkanaście wersji i powoli eliminować te, które wydają się najmniej trafione. Warto także zastanowić się, kim będą odbiorcy produktów. Inaczej będzie brzmiała nazwa firmy budowlanej, a inaczej młodzieżowej marki ubrań. Dobry i spójny wizerunek pozwoli przedsiębiorstwu zaistnieć w świadomości konsumentów. Istotne jest także, aby nie powielać pomysłów konkurencji. Budowanie nazwy na bazie już istniejących koncepcji innych firm, może tylko wzbudzić uśmiech politowania wśród klientów. Będzie to bowiem traktowane jak podróbka, a nie oryginalny produkt.
Jak sprawdzić wolną nazwę firmy
Nazwa jest wykorzystywana do identyfikacji przedsiębiorstwa. Jak już wyżej zostało wspomniane, powinna być oryginalna i jedyna w swoim rodzaju. Warto zatem sprawdzić, czy dany pomysł nie został już wykorzystany przez inną firmę. Problem polega na tym, że wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że korzystanie z nazwy już istniejącej, może nieść ze sobą konsekwencje prawne. Czy nazwa jest wolna, można sprawdzić na stronie internetowej Urzędu Patentowego RP oraz w bazach KRS i CEIDG.
Zastrzeżenie nazwy firmy
Wiele osób decyduje się na zastrzeżenie nazwy firmy. Dzięki tamu mają oni pewność, że ich marka będzie oryginalna. Jest to też dobra praktyka z prawnego punku widzenia. Jeśli jedno przedsiębiorstwo będzie próbowało podszyć się pod inną markę, to w momencie zastrzeżenia nazwy istnieje możliwość egzekwowania naruszenia prawa. Rejestrację logotypu oraz nazwy przeprowadza się w Urzędzie Patentowym. Wszelkie informacje dotyczące całej procedury oraz opłat z nią związanych można znaleźć na stronie internetowej placówki.
Czy w nazwie musi być imię i nazwisko?
Rozpoczynając działalność gospodarczą, trzeba podać nazwę w CEIDG. Jeśli jesteśmy osobą fizyczną, to nazwa firmy musi zawierać imię i nazwisko. Oprócz tego mogą też być dodane inne elementy. We wniosku CEIDG podaje się również skróconą formę nazwy, która nie musi zawierać imienia i nazwiska wnioskodawcy. Inaczej wygląda sprawa ze spółką cywilną. W tym przypadku w nazwie muszą się znaleźć nazwiska wszystkich wspólników.