Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak nazwać firmę?

Jak nazwać firmę?

 
Jak nazwać firmę?

Nazwa firmy – dlaczego jest ważna

 

Stworzenie chwytliwej i łatwej do zapamiętania nazwy firmy może okazać się trudne. Jest ona istotna głównie dlatego, że stanowi jedną z pierwszych informacji, jakie otrzymuje klient. Dlatego powinna zachęcać konsumentów do skorzystania z usług danej instytucji oraz sprawiać, że zainteresują się produktami danego przedsiębiorstwa. Jest to bardzo ważny element wizerunku każdej firmy, dlatego zakładając działalność, warto zastanowić się nad stworzeniem nazwy, która zapadnie w pamięć klientom.

 

Jak wymyślić nazwę firmy

 

Trudno określić jednoznacznie, jak nazwać firmę. Są pewne zasady, które powinno się brać pod uwagę przy tworzeniu marki. Przede wszystkim trzeba poszukać określenia łatwego do zapamiętania i wymówienia. Dzięki temu klienci nie będą musieli głowić się nad tym, co chcieli wpisać np. w wyszukiwarkę internetową. Większość przedsiębiorców stara się stworzyć taką nazwę, która będzie kojarzyła się z działalnością firmy. Warto także zadbać, aby była ona uniwersalna. Chodzi tutaj głównie o języki obce. Jeżeli dana firma chce rozpocząć ekspansję na zagraniczne rynki, to nazwa nie powinna mieć negatywnych konotacji w żadnym kraju. Dlatego już na samym początku lepiej ją dopasować do międzynarodowych realiów.

 

Jak wybrać nazwę firmy

 

Tworzenie nazwy to trudny, ale bardzo kreatywny proces. Najlepiej wymyślić kilkanaście wersji i powoli eliminować te, które wydają się najmniej trafione. Warto także zastanowić się, kim będą odbiorcy produktów. Inaczej będzie brzmiała nazwa firmy budowlanej, a inaczej młodzieżowej marki ubrań. Dobry i spójny wizerunek pozwoli przedsiębiorstwu zaistnieć w świadomości konsumentów. Istotne jest także, aby nie powielać pomysłów konkurencji. Budowanie nazwy na bazie już istniejących koncepcji innych firm, może tylko wzbudzić uśmiech politowania wśród klientów. Będzie to bowiem traktowane jak podróbka, a nie oryginalny produkt.

 

Jak sprawdzić wolną nazwę firmy

 

Nazwa jest wykorzystywana do identyfikacji przedsiębiorstwa. Jak już wyżej zostało wspomniane, powinna być oryginalna i jedyna w swoim rodzaju. Warto zatem sprawdzić, czy dany pomysł nie został już wykorzystany przez inną firmę. Problem polega na tym, że wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że korzystanie z nazwy już istniejącej, może nieść ze sobą konsekwencje prawne. Czy nazwa jest wolna, można sprawdzić na stronie internetowej Urzędu Patentowego RP oraz w bazach KRS i CEIDG.

 

Zastrzeżenie nazwy firmy

 

Wiele osób decyduje się na zastrzeżenie nazwy firmy. Dzięki tamu mają oni pewność, że ich marka będzie oryginalna. Jest to też dobra praktyka z prawnego punku widzenia. Jeśli jedno przedsiębiorstwo będzie próbowało podszyć się pod inną markę, to w momencie zastrzeżenia nazwy istnieje możliwość egzekwowania naruszenia prawa. Rejestrację logotypu oraz nazwy przeprowadza się w Urzędzie Patentowym. Wszelkie informacje dotyczące całej procedury oraz opłat z nią związanych można znaleźć na stronie internetowej placówki.

 

Czy w nazwie musi być imię i nazwisko?

 

Rozpoczynając działalność gospodarczą, trzeba podać nazwę w CEIDG. Jeśli jesteśmy osobą fizyczną, to nazwa firmy musi zawierać imię i nazwisko. Oprócz tego mogą też być dodane inne elementy. We wniosku CEIDG podaje się również skróconą formę nazwy, która nie musi zawierać imienia i nazwiska wnioskodawcy. Inaczej wygląda sprawa ze spółką cywilną. W tym przypadku w nazwie muszą się znaleźć nazwiska wszystkich wspólników.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!