Zanim produkt trafi do wózka zakupowego, przebywa długą drogą od producenta na półkę sklepową. W drodze tej najczęściej pośredniczą hurtownie. Na czym polega handel hurtowy?
Sprzedaż hurtowa - definicja
Handel hurtowy w najprostszym ujęciu polega na skupowaniu dużych ilości danego produktu wprost od producentów i odsprzedawaniu go do punktów handlu detalicznego - sklepom, supermarketom itp. Jednak zanim to nastąpi, hurtownia musi zadbać o właściwe magazynowanie towaru, posortowanie na mniejsze partie, zapakowanie i przygotowanie do sprzedaży.
Formy handlu hurtowego
Wyróżnia się dwie formy handlu detalicznego, a więc dwie możliwe drogi, jakie towar może przebyć od producenta do sklepu. Są to:
• obrót składowy - występuje, gdy produkt przez jakiś czas jest magazynowany w hurtowni, a dopiero później trafia do punktu sprzedaży detalicznej,
• obrót tranzytowy - kiedy towar trafia od producenta do sklepu bez magazynowania, a rola hurtowni ogranicza się do pośrednictwa administracyjno-organizacyjnego. Tutaj wyróżniamy tranzyt organizowany (gdy hurtownia nie uczestniczy w rozliczeniu finansowym między sprzedawcą detalicznym a producentem, a jedynie pobiera prowizję) i tranzyt rozliczany (kiedy hurtownia rozlicza się finansowo za towary z producentem i detalistą).
Warto przy tym wspomnieć, że możliwe jest też przekazywanie produktów od producenta do punktu sprzedaży detalicznej z pominięciem hurtowni. Wówczas mamy do czynienia z tzw. bezpośrednim obrotem towarów.
Sprzedaż detaliczna a hurtowa - różnice
Różnica między handlem hurtowym i detalicznym jest więc przede wszystkim ilościowa – ten pierwszy nastawiony jest na obrót dużych partii towaru często jednego rodzaju, drugi polega na sprzedaży mniejszej liczby produktów często bardziej różnorodnych.
Wynikają z tego kolejne różnice - sprzedaż detaliczna nastawiona jest na przyciągnięcie konkretnych grup konsumentów. W tym celu sklepy i centra handlowe przygotowują nieraz szeroko zakrojone kampanie reklamowe i akcje promocyjne. Bardzo istotną kwestią jest zaprezentowanie produktu w jak najbardziej atrakcyjnej formie, bazując na pozytywnych skojarzeniach czy z wykorzystaniem różnych mediów.
Hurtownie nie muszą poświęcać tylu środków na marketing, nieistotna jest też zwykle wizualna prezentacja produktu. Najważniejsze są za to sprawne procedury obrotu towarów i zdobycie zaufania sprzedawców detalicznych i producentów.
Warto przy tym wspomnieć, że Ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni wprowadza zakaz nie tylko handlu detalicznego, ale również hurtowego. Niemniej ograniczenie to nie obowiązuje hurtowni farmaceutycznych oraz rolno-spożywczych rynków hurtowych.