Zaangażowanie, pogłębianie wiedzy i rozwijanie umiejętności – tego od pracowników oczekuje chyba każdy pracodawca. Jak osiągnąć ten cel, jeśli codzienne obowiązki nie należą do szczególnie interesujących lub jeśli w działanie wkrada się rutyna? Odpowiedzią może być grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych i innych? Czemu to służy?
Grywalizacja dla firm
Czym jest grywalizacja? Grywalizacja/ gryfikacja/ gamifikacja polega na wykorzystaniu mechanik gier (fabularnych lub komputerowych) w celu kształtowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami. Zamysłem programów grywalizacyjnych jest zwiększenie zaangażowania ludzi i ich chęci do wykonywania zadań, które początkowo mogą być uważane za rutynowe lub nudne. To narzędzie ma szereg zastosowań w różnych obszarach działalności biznesowej. W tym artykule przybliżymy kilka z nich.
Grywalizacja w sprzedaży
Sprzedawcy bardzo często wynagradzani się w systemie podstawa + prowizja za zrealizowane transakcje. Czy więc nie jest to wystarczającym motywatorem do działania i poprawiania swoich wyników? Grywalizacja w działach handlowych może znacznie uatrakcyjniać pracę. Jakie są jej zalety?
- Sprawdza się poziom wiedzy pracowników i zachęca do dalszej nauki. Quizy i misje edukacyjne, w których przechodzi się kolejne poziomy, są znacznie ciekawsze niż przeglądanie notatek, a gra daje możliwość szybkiego zweryfikowania, na jakim poziomie jest dana osoba.
- Grę można zaprojektować tak, by wspierała konkretne działania pracowników – współpracę, utrzymywanie wysokich standardów obsługi klienta albo uatrakcyjniała rutynowe obowiązki np. telefony do klientów.
- Buduje się społeczność, w której pracownicy komunikują się, ale też obserwują swoje wyniki, statusy.
- Osiąganie kolejnych poziomów czy przechodzenie misji angażuje, a możliwość zdobycia nawet małych bonusów za drobne zadania pokazuje, że warto się do nich przykładać.
Grywalizacja – marketing
Nie tylko pracowników można wciągnąć w świat gier. Gamifikacja w marketingu sprawia, że codzienne zakupy przestają być nudną czynnością. Klienci, angażując się w interakcję z daną marką, odczuwają przyjemność, bawią się i niepostrzeżenie... stają się jej lojalni. Gra jest ciekawsza niż tradycyjne programy lojalnościowe, w których najczęściej nawet przez kilka miesięcy zbiera się punkty, by wymienić je na małą zniżkę lub gadżet.
Grywalizacja w pracy i rekrutacji
Na sprzedaży i marketingu nie kończą się oczywiście obszary, w których sprawdza się grywalizacja. Przykłady znajdziemy choćby w procesie rekrutacji. Kandydaci, zamiast tradycyjnego CV, mogą zostać zaproszeni do gry, która dla najlepszych zakończy się podpisaniem umowy. Wdrażanie nowego pracownika w jego obowiązki i wstępne szkolenia także można uatrakcyjnić za pomocą aplikacji – dużą część procesu onboardingu można przeprowadzić za pomocą multimedialnej platformy. Grywalizacja ma wiele funkcji, dobrze zaplanowana, atrakcyjna dla graczy przynosi firmie wielowymiarowe korzyści.