Szukając zatrudnienia, codzienne przeglądamy oferty pracy w Internecie i wysyłamy CV do kolejnych pracodawców. Warto zwiększyć swoje szanse i skorzystać z innych możliwości zaprezentowania się na rynku pracy. Dobrą ku temu okazją jest giełda pracy.
Giełda pracy i radiowa giełda pracy - definicja
Giełdy i targi pracy to wydarzenia, podczas których spotykają się przedstawiciele firm rekrutujących oraz osoby zainteresowane zatrudnieniem. Najczęściej organizatorami są powiatowe urzędy pracy, akademickie biura karier, agencje pracy albo organizacje studenckie. Gdzie odbywają się targi? Warszawa, Wrocław, Poznań i inne największe miasta, zwłaszcza akademickie, mogą pochwalić się dużą częstotliwością tych wydarzeń. W mniejszych miejscowościach najczęściej wystawiają się pracodawcy z regionu – powiatu albo województwa.
Warto także wspomnieć o giełdach Powiatowych Urzędów Pracy. Organizuje się je, jeśli firma zgłosi zapotrzebowanie na większą liczbę pracowników na jedno stanowisko albo ma do rozdysponowania kilka stanowisk bądź w urzędzie zarejestrowanych jest wiele osób, które spełniają kryteria. Także kiedy pracodawca chce zamiast indywidualnych rozmów spotkać się ze wszystkimi kandydatami w tym samym czasie, PUP organizuje taką możliwość.
Pracownicy urzędu dobierają i zapraszają na tego typu giełdę wybrane osoby. Dlatego to realna szansa na znalezienie zatrudnienia. Co więcej, nieuzasadniona odmowa udziału, jeśli spełnia się wymagania oferty, skutkuje skreśleniem z rejestru osób bezrobotnych.
Poza stacjonarnymi wydarzeniami popularne są internetowe giełdy pracy - warto wziąć w nich udział, zwłaszcza jeśli szukamy pracy za granicą bądź na odległym krańcu Polski - a także radiowe giełdy pracy. Lokalne rozgłośnie o określonej godzinie udostępniają czas antenowy pracodawcom i pracownikom. Wystarczy wysłać SMS z treścią ogłoszenia i zostanie ono odczytane w radiu. Dodatkowo zazwyczaj oferty udostępniane są także przez określony czas na stronach internetowych stacji.
Giełda pracy - korzyści dla pracodawcy
Jakie są korzyści z takiego bezpośredniego kontaktu z potencjalnym pracownikiem? Giełdy pracy to szansa na zapełnienie wakatów. Można wstępnie porozmawiać z kandydatami, a wybranych zaprosić na kolejny etap rekrutacji. Ponadto udział w targach pozwala budować wizerunek przedsiębiorstwa jako dobrego miejsca pracy (employer branding). Inwestycja w dobrą markę pracodawcy szybko się zwraca. Rekrutacja i wdrażanie nowych osób do pracy to kosztowny proces, dlatego pozyskanie najlepszych kandydatów jest opłacalne.
Stoisko na targach stanowi też pewną formę reklamy. Bannery i logotypy oraz firmowe gadżety pozwalają odwiedzającym lepiej i na dłużej zapamiętać wystawcę.
Targi pracy - korzyści dla pracownika
Giełda pracy za granicą, studenckie targi pracy czy giełda pracy - transport i logistyka, IT, budowlanka... wybór jest naprawdę szeroki, a wydarzenia te często są tematyczne. Dlatego udział w spotkaniu z pracodawcami to dla osób chcących znaleźć zatrudnienie duża szansa. Możliwość porozmawiania z rekruterami i sprawdzenia, jakie są oczekiwania wobec pracowników oraz jak wyglądają rynkowe realia, daje sposobność weryfikacji, czy obrany kierunek zawodowej kariery jest słuszny.
Ponadto warto wskazać na kolejny bardzo istotny atut targów pracy - opinie, które szukający zatrudnienia może zebrać o kilku a nawet kilkunastu pracodawcach z interesującej go branży. Zadawanie pytań, obserwowanie przedstawicieli firmy i tego w jakich słowach wypowiadają się o atmosferze pracy i wartościach przedsiębiorstwa, dają wiedzę, której nie sposób wywnioskować z zamieszczonego w Internecie ogłoszenia.
Na większe giełdy zapraszani są także doradcy zawodowi i specjaliści w rekrutacji, gotowi pomóc lepiej zrozumieć realia rynku pracy i sprawnie się na nim poruszać. Dlatego udział w takim wydarzeniu, zwłaszcza, jeśli pojawimy się na nim z wydrukowanym CV, nie będzie czasem straconym.