Jak sprawdzić, czy jest się ubezpieczonym? Obecnie pacjenci mają do dyspozycji dwa podstawowe narzędzia, za pomocą których mogą zweryfikować swoje uprawnienia do publicznej opieki zdrowotnej, a nawet sprawdzić historię zwolnień i recept. Są to eWUŚ oraz Internetowe Konto Pacjenta. Przyjrzyjmy się temu pierwszemu.
Elektroniczna weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców – co to jest?
Definicja systemu eWUŚ znajduje się na stronie Narodowego Fundusz Zdrowia:
„eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system umożliwiający natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych”.
System eWUŚ dla pacjenta dostarczy zatem informacji np. o braku ubezpieczenia, dobrowolnym ubezpieczeniu zdrowotnym NFZ i innych uprawnieniach. Aktualizowany jest codziennie na podstawie danych przesyłanych z ZUS i KRUS.
eWUŚ – jak sprawdzić swoje dane?
NFZ podaje instrukcję weryfikacji danych za pośrednictwem rejestracji eWUŚ świadczeniodawców oraz lekarzy. Muszą oni złożyć elektroniczny wniosek o uzyskanie dostępu do systemu. Gdy ten zostanie zaakceptowany, kolejnym krokiem, jaki wykonują świadczeniodawcy jest wprowadzenie wniosku o uprawnienia administratora lokalnej platformy eWUŚ. Szczegółowe opisy procedur znajdują się w zakładkach Jak uzyskać dostęp do systemu eWUŚ.
W jaki sposób pacjent może sprawdzić, czy jest ubezpieczony? Wystarczy, że w momencie rejestracji u lekarza poda numer PESEL oraz przedstawi dokument potwierdzający tożsamość: dowód osobisty, paszport lub prawo jazdy, a w przypadku uczniów do 18. roku życia – legitymację szkolną.
eWUŚ – jak działa?
Istotne jest to, że portal powstał z myślą o świadczeniodawcach, którzy za jego pośrednictwem mogą sprawdzić uprawnienia pacjentów do publicznej opieki zdrowotnej. Weryfikacja jest możliwa za pośrednictwem platformy eWUŚ lub aplikacji Świadczeniodawcy.
Zdarza się, że NFZ nie potwierdza uprawnień (tj. na profilu pojawia się kolor czerwony), a pacjent jest przekonany, że obejmuje go ubezpieczenie i ma prawo do publicznej opieki zdrowotnej. W tym wypadku, prócz okazania dokumentu tożsamości, świadczeniobiorca powinien:
• przedstawić dokument potwierdzający prawo do świadczeń lub
• złożyć pisemne oświadczenie o prawie do świadczeń (wzór znajdziemy w Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej, a dokument do pobrania na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia).
Ewuś, Profil Zaufany, Internetowe Konto Pacjenta
eWUŚ sprawdza, czy jestem ubezpieczony, jednak szczegółowe informacje o wizytach, receptach czy zwolnieniach lekarskich podaje Internetowe Konto Pacjenta. By się na nim zalogować, potrzeby jest Profil Zaufany bądź e-dowód (czyli dowód osobisty z warstwą elektroniczną). Osoby mające konto iPKO lub Inteligo mają też możliwość zalogowania się za pośrednictwem banku PKO.
Internetowe Konto Pacjenta pozwala na:
• uzyskanie e-recept SMS-em lub e-mailem,
• w razie choroby przewlekłej i po konsultacji np. telefonicznej z lekarzem odbieranie kolejnych e-recept bez wizyty w gabinecie,
• udostępnienie bliskim/lekarzowi informacji o stanie zdrowia, historii choroby, przyjmowanych lekach,
• zakup leków na receptę wraz z refundacją w aptekach w całej Polsce,
• sprawdzanie stanu zdrowia swoich dzieci do 18. roku życia.