Empowerment - co to jest?
Koncepcji jak zarządzać jest wiele. Można ściśle kontrolować swoich pracowników, patrzeć im na ręce, można także pozostawić dużą swobodę działań, oddelegować część odpowiedzialności i obowiązków. Współcześnie coraz bardziej popularna staje się zasada empowerment, która zakłada zaangażowanie pracowników w procesy decyzyjne, istotne dla działalności firmy.
Koncepcja empowerment
Korporacja to rozbudowana struktura hierarchiczna. Kluczowe decyzje podejmuje się na najwyższych szczeblach, a pracownicy posiadają dość precyzyjnie określone obowiązki i mały zakres odpowiedzialności. Nie zawsze też wiedzą, jakie znaczenie ma ich praca ani czemu służy. Mówi się, że są trybikiem w wielkiej maszynie, a taki element łatwo zastąpić i nie wpłynie to znacząco na cały mechanizm.
To podejście ogranicza w wielu sferach. Przede wszystkim ludzie w małym stopniu identyfikują się z firmą. Nie są zainteresowani sprawami organizacji, jeśli te bezpośrednio ich nie dotyczą, co z kolei wiąże się często z małą efektywnością i niskim zaangażowaniem - najważniejsze w codziennej pracy jest wyrobienie niezbędnego minimum.
Koncepcja empowerment przede wszystkim ma zaangażować ludzi we wspólne działanie i uświadomić im, że od pojedynczych decyzji zależy sukces lub porażka całej firmy. Narzucone wzorce postępowania i wyznaczone z góry cele zastępuje samoorganizacja. Większa wolność jest motywująca, ale wraz z nią pracownik powinien czuć znaczenie swoich działań i wiedzieć, że mają realny wpływ na losy organizacji.
Zasady - empowerment
Jakie są główne zasady empowermentu. Jak zwiększać zaangażowanie pracowników? Według tej koncepcji bardzo pozytywne efekty przynosi zaufanie w umiejętności i dobrą wolę zatrudnionych osób. Mimo dużej wolności członków zespołów, liderzy mają także znaczącą rolę w samoorganizującej się strukturze. Przede wszystkim dzielą się wiedzą. Często jest ona tym, co pozwala utrzymać władzę, dlatego pracownicy w wielu firmach nie są upoważnieni do otrzymywania znaczących informacji. Dostęp do nich daje podwładnym poczucie, że są ważni.
Istotne jest również to, aby każdy pracownik był obdarzony samodzielnością w działaniu. Obowiązki poszczególnych osób muszą być dostosowane do etapu ich rozwoju. Otwartość na dialog pozwala ludziom się rozwijać i dążyć do poszerzania kompetencji. Szczególne znaczenie w tym modelu zarządzania przywiązuje się także do komunikacji - dzielenia się wiedzą między pracownikami, pomagania sobie w trudnych sytuacjach, możliwości omówienia wszelkich kwestii.
Empowerment w zarządzaniu - korzyści
Co daje empowerment w zarządzaniu? Korzyści są wielowymiarowe. Przede wszystkim zaangażowanie zespołu w procesy decyzyjne zwiększa poczucie odpowiedzialności pracowników. Mają oni świadomość kosztów, jakie ponosi firma, widzą, ile wysiłku muszą włożyć inne osoby w działania.
Współdecydowanie wzmacnia więzi w zespole, kształtuje relacje. Celem przestaje być jedynie „wyrobienie normy”. Empowerment daje przestrzeń dla inicjatyw, szukania nowych rozwiązań, organizowania pracy tak, aby była jak najbardziej efektowna i wartościowa.