Elevator pitch, elevator speech lub elevator statement oznacza krótką przemowę skierowaną do klientów, kontrahentów. Jak pomaga w nawiązywaniu kontaktów biznesowych i rozwijaniu firmy?
Elevator pitch – co to jest?
Wielu z nas zdarzyło się prowadzić w windzie small talk, kilku czy kilkunasto sekundową, niezobowiązującą rozmowę z towarzyszącymi nam osobami. Pojęcie elevator pitch nawiązuje do tej sytuacji. Jest to krótka przemowa, w czasie której skupiamy się wyłącznie na kluczowych kwestiach jakiejś sprawy, projektu, sytuacji, usługi. Tego typu prezentacja kierowana jest zazwyczaj do potencjalnych partnerów biznesowych, kontrahentów, klientów, kadry zarządzającej, uczestników spotkania branżowego, konferencji, komisji przyznającej środki finansowe itp. Słowo winda – ang. elevator – jest tu naturalnie tylko metaforą, wskazującą na swobodny i bardzo skrótowy charakter tego typu wypowiedzi.
Elevator speech – zasady
Celem elevator pitch jest przekonanie słuchacza o zaletach przedstawionego projektu, usługi itp. Dlatego w czasie podawania podstawowych informacji należy posługiwać się językiem korzyści i tak dobierać argumenty, by miały szansę trafić w preferencje rozmówcy. Liczy się oczywiście także zwięzłość wypowiedzi, jasność przekazu, wiarygodność.
Przekazanie kluczowej informacji w krótkim czasie nie jest łatwe, na szczęście można się tego nauczyć. O czym trzeba pamiętać, przygotowując tego typu przemowę?
Na początek jasno określ swój cel. Jakie wrażenie chcesz wywrzeć? Do czego chcesz kogoś przekonać? Ten cel powinieneś mieć cały czas na uwadze, by nie odbiegać od właściwego tematu przemowy.
Zastanów się też, do kogo kierujesz swoje słowa, jakie wartości cenią słuchacze, jakim językiem powinieneś się posługiwać.
Jeśli wcześniej nie doszło do prezentacji, w pierwszym zdaniu przedstaw się – powiedz, kim jesteś, czym zajmuje się firma lub organizacja, jaką reprezentujesz. Zamiast wymieniać nudne tytuły i posługiwać się językiem technicznym, postaraj się zaciekawić rozmówcę, zaintrygować go i w jak najprostszych słowach powiedzieć, czym zajmuje się twoja firma, jak pomaga w codziennym życiu, co osiągnęła, dlaczego jest wyjątkowa.
W czasie elevator pitch warto posłużyć się także zwrotami angażującymi słuchaczy – na przykład pytaniem otwartym. Odpowiedź na nie powinna rozwiewać podstawowe wątpliwości odbiorców, nakierowywać ich na pozytywne aspekty działalności twojej firmy.
Pamiętaj, że elevator pitch powinna trwać maksymalnie kilkadziesiąt sekund! Taka prezentacja jest zaledwie wstępem do dalszych, szczegółowych negocjacji czy rozmów z kontrahentami. Musi więc zachęcać i zaciekawiać – elevator pitch traktuj jako swego rodzaju reklamę firmy.
Przemowę warto zapisać na kartce, a następnie przeczytać na głos i przećwiczyć. Wypowiadaj się spokojnie, niezbyt szybko. Nie zapomnij także o właściwej mowie ciała w czasie prezentacji – postawie otwartej, gestykulacji, uśmiechu.
Czytaj także: plotki w pracy.