Działalność nierejestrowana – co to jest?
Ten typ prowadzenia działalności jest przeznaczony dla osób fizycznych, parających się drobnym handlem czy usługami. Jak sama nazwa wskazuje, działalność nierejestrowana nie wymaga zgłoszenia do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) czy urzędzie skarbowym. Nie będzie też konieczne uzyskanie numerów NIP i REGON. Jest to bardzo dobra forma dla osób rozpoczynających funkcjonowanie w biznesie.
Działalność nierejestrowana – dla kogo
Są dwie główne przesłanki do tego, by osoba mogła prowadzić nierejestrowaną działalność gospodarczą:
- przychody z działalności osoby fizycznej nie przekraczają w żadnym miesiącu połowy kwoty minimalnego wynagrodzenia (w 2019 roku to 1125 zł),
- nie była prowadzona wcześniej działalność gospodarcza lub prowadzona działalność została wykreślona z ewidencji przed 30 kwietnia 2017 r.
Działalność nierejestrowana – jak założyć
Jak możemy przeczytać w poradniku praktycznym wydanym przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii w roku 2018, działalność nierejestrowana nie wymaga większych formalności. By móc ją rozpocząć, „wystarczy prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży zawierającą sumaryczną kwotę uzyskanego przychodu niezależnego z danego dnia”.
Działalność nierejestrowana – zasady
Oprócz wielu korzyści, na których można zyskać czas i oszczędności, istnieją także pewne zasady, których przestrzegania wymaga działalność nierejestrowana. Od kiedy zaczniemy ją prowadzić, będziemy musieli oczywiście ewidencjonować sprzedaż, jak wspomniano wyżej. Konieczne będzie rozliczenie przychodów na koniec roku z działalności nierejestrowanej według skali podatkowej.
Oprócz tego należy przestrzegać praw konsumentów – umożliwić im składanie reklamacji, uwzględniać naprawę produktów, czy zapewnić prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość po 14 dniach od daty zawarcia. W obowiązku takiego nierejestrowanego przedsiębiorcy jest także wystawianie na żądanie kupującego faktur lub rachunków sprzedaży.
Działalność nierejestrowana – koszty
Jak rozlicza się działalność nierejestrowaną? W rocznym zeznaniu podatkowym obowiązuje PIT-36. W nim należy uwzględnić przychody i odliczyć koszty. Te muszą być ściśle związane z prowadzoną działalnością nierejestrowaną. Dodatkowo wszystkie należy odpowiednio udokumentować, gromadząc dokumenty zakupu.
Jak wygląda sprawa: działalność nierejestrowana a ZUS? Otóż dokonując różnego typu sprzedaży, nie podlega się obowiązkowym opłatom. Z kolei jeśli w ramach działalności nierejestrowanej współpracujemy na zasadzie umowy o świadczenie usług lub umowy-zlecenie, to podlegamy ubezpieczeniom, w związku z tym, że jesteśmy zleceniobiorcą. Płatności składek powinien więc dokonać zleceniodawca.
Działalność nierejestrowana – ustawa
Jakie są podstawy prawne określające zasady funkcjonowania działalności nierejestrowanej? Ustawa, w której znajduje się jej definicja to Prawo przedsiębiorców. Z kolei ten dokument wchodzi w zbiór tzw. Konstytucji Biznesu, obowiązującej od 30 kwietnia 2018 roku. Zawiera ona większą grupę ustaw regulujących i upraszczających przepisy dot. prowadzenia działalności gospodarczej.